• mickew

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 08:10

    Vet inte riktigt med vinden, canarieöarna brukar vara säkrast på sommaren. Men det finns ett ställe som heter el Medano som ligger bredvid flygplatsen. Det finns 2 vikar och 2 uthyrningar (båda tyskägda). Jag var där på hösten och hade 1 4.0 dag 2 5.5 och resten ingen vind alls under 1 vecka.

    Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 14:06

    Var där en vecka i juni förra sommaren – ingen vind alls! Exrem otur kanske, men för mig blir det GC / Fuerte i fortsättningen. Dock var longboardåkningen helt ok, grym asfalt uppe på Teide!
    /Poppo
    surf.to/mvs

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 15:52

    Det är ett kanon ställe, jag tänker då på El Medano, det är ju inte ren sidvind varje dag men mycket ofta crosson med 1-2 meters vågor och bra hopp och loop förhållanden,vänsterhanden. Det är på ena spoten som är lite tuffare och heter Cabeso och sedan har du gång avstånd till en lite lungnare vik. Emellan dessa finns också en pir och kommer det in swell så kan man även rida de vågor som då bildas vid denna. Vad vinden beträffa så är den ju sämst någon gång vid jul för att sedan bli bättre, för att ligga på topp juni/juli d.v.s. 90-95%: I Mars är det nog kring 70% av dagarna som det blåser 4 bft d.v.s. planing med lite större grejer. Kolla på http://www.surfcenter.el-medano.com statestiken. Bäst är att bo i El Medano då inte behöver du någon bil. Billigast brukar vara om du köper en biljett med allt inkluderat. Att hyra lägenhet separat brukar bli dyrare, inte alls så billigt som i Pozzo. Brädförvaring finns det flera stycken av. När det kommer till utrustningen så ta med både 4,0:an och 6,0:an.
    Lycka till.

  • judo-freddan

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 16:13

    Var i El Medano för en vecka sedan. Vi hade 4.5, 4.0 och 3.7. Lät bli att surfa två dagar på grund av söndersurfade händer.. Två dagar av 7 utan vind och 5 kanondagar alltså. Statistiskt ska det väl bara öka fram till sommaren. Dagar då inte Medano funkar har vinden ofta vridit så att det är bra i Playa Las Americas. Men akta dig för det kan bli stooort..

  • aerial-arnie

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 18:29

    ja du. Var där föra sommaren (july) i två veckor och haft kanon bra med vind, dvs 10 dagar med bra öss i 4.5 (och jag är 90kg) , 2 med typ 5.3/6.0 och sen ingeting. El-medano har som sagt tidagare 2 stränder, el-cabezo med crosson och ibland masthög, sen har du andra vikem med mindre vind och platt-dyning. Bra för dem mindre begåvade. Sen är det piren i mitten som bjuder på ren sideshore och fin brytt. Jag tyckte det var världsklass!! Som alla vet är vinden mest pålitlig från maj-augusti där nere men det blåsar annars alltid om man letar. Har precis kommit tillbake från Pozo, och även om det var sämsta vintern i 24 år (entlig Eugen, E11a farsan) fick jag ändå mer än 2 ut av 4 veckor med vind (använda aldrig större en 6.0 och en 95L vågbräda!!). Så pasken på teneriffe ligger säkert mittimellan (blåser det 3.5 överrigat pozo, är det 4.0-4.7 i el-cabezo (du får välja…)). Åk minst 2 veckor, hyr en bil, tar med max 6.5 o freestyle brädan och minst 4.0/3.5 och ripa hjärnet tills händerna ramlar av. Det blir bra.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.