Taggad: 

  • Publicerad av bengt-j på 15 oktober, 2006 vid 16:05

    Efter ha läst Jimmys fantastiska instruktion om hur man SKA segla, kan jag bidraga med om hur man inte ska göra. Efter tävlingen i Gbg fick jag problem.Underarmarna är hos oss lite äldre (50+) är känsliga, vi har sämre blodcirkulation. Om man böjer handleden 20 grader eller mer upp och belastar (pumpar) armen, stoppar blodtillströmningen till muskeln och man kan få tennisarn (inflamation i muskeln). Seglar man med 20 grader eller mer med nedböjd handled, kan man få så k golfarmbåge.

    Alltså, försök hålla handleden rak, så slipper ni muskel infektion.
    Detta sa min sjukgymnast.

    En del har mycket uppdragna axlar bl a när de sitter framför datorn, ej lika problematisk då dessa muskler klarar detta bättre. Undrar om hur Niel Pride hade förklarat detta. deras förklaring av att masterna var ibörjan lite …..

    Vissa har problem med vader, jag undrar varför?

    ha det mvh bengt

    stang svarade 17 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • vasa

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 12:12

    Utveckla detta med vader……. jag får kramp för ofta i dessa.

    M.v.h. Rune

  • surfjohan

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 15:14
    vasa wrote:
    Utveckla detta med vader……. jag får kramp för ofta i dessa.

    M.v.h. Rune

    Vätskebrist..

  • calle

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 18:15
    Surfjohan wrote:
    vasa wrote:
    Utveckla detta med vader……. jag får kramp för ofta i dessa.

    M.v.h. Rune

    Vätskebrist..

    Japp, vadkramp beror ofta på vätskebrist, det är min erfarenhet oxå.
    Mvh Calle
    PS Va, la jag just in ett inlägg på formula forumet 😉

  • faster

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 20:07

    Även jag har fått känning av tennisarm. Här kommer hjälpmedlet mot tennisarm http://www.powerballs.com/sweden/ jag ligger nu i hårdträning med powerballs. Tennisarm kan vara ett tecken på försvaga handleder enl expertis.

  • svanvik

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 08:41

    Verkar ju riktigt bra. Min höger handled är kass och skulle säkert må bra av lite extra träning. Vad skiljer egentligen de olika varianterna åt? Hur mycket låter de? Är det något man kan träna med i TV soffan utan at störa övriga i soffan?

  • rabbit

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 11:20
    Quote:
    Tennisarm kan vara ett tecken på försvaga handleder enl expertis.

    Tennisarm(båge) och golfarmbåge brukar definieras som medial och lateral epikondylit och beror på en ojämnhet i styrka/anstränging i muskulaturen som verkar igenom armbågen, vilket iofs till stor del är samma som verkar genom “handleden”.

    Vanliga grepptränare med klämhandtag och fjäder eller bara en “mjuk kudde” som man klämmer på fungerar till stor del lika bra som powerballs men är helt ljudlösa.(för dom som inte får hela soffan för sig själv…)

    Klättershoppar brukar ha ett bra utbud på “hand/grepp-tränare”
    Några exempel här:http://www.addnature.com/dept.asp?dept%5Fid=12310&mscssid=JUHCDR5VTU458HHCB9DFPQKLLNWKB425

    -fred, vind och snö!
    /r

  • svanvik

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 12:25

    Fjäderklämma har jag och den får jag inte använda för den “låter så äckligt”. Nu har jag inte använt en Powerball men jag antar att den genererar ett motstånd även när man skall vrida på handleden vilket jag är ute efter då jag har mest ont i just vridande rörelser och när jag dra handleden bakåt/lyfter på handen.

  • faster

    Medlem
    25 oktober, 2006 vid 18:30

    Testade orginalet idag (powerballs) har själv en kopia från intersport(80 kr)
    orginalet var klart bättre mycket mindre vibrationer plus att den har ett räkneverk så du kan se varvtal/minut. Ryktas om att teknikmagasinet säljer orginalet.

  • stang

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 07:32
    faster wrote:
    Testade orginalet idag (powerballs) har själv en kopia från intersport(80 kr)
    orginalet var klart bättre mycket mindre vibrationer plus att den har ett räkneverk så du kan se varvtal/minut. Ryktas om att teknikmagasinet säljer orginalet.

    Plus att den har ett sexigt blått ljus 🙂

  • jester

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 11:58

    Japp… Efter x antal svordommar fick jag min nyinförskaffade powerball att blinka blått… Med hjälp av Faster, via telefonsupport. Verkar vara riktigt bra, faktiskt. Känns i underarmarna idag…

  • rasmus_w

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 03:15

    Jag har problem med de där powerballsen med lysdioder, rotorn spricker av nån anledning efter ett tag och efter det spinner de inte alls lika silkeslent längre. Efter några reklamationer gjorde jag i stället så att jag flyttade varvräknaren till min diodlösa powerball, även den original.

    Annars har gymmen utmärkta redskap för hand/underarmsträning: Skivstänger. Jag brukar alltid låta stången hänga i fingertopparna när jag kör t.ex. marklyft och skivstångsrodd, och jag lovar att fingrar och underarmar är slut efter 5×10 marklyft med 70 kilo på stången, jag provade senast idag…

    För den delen, nästan alla styrketräningsövningar belastar underarmarna rejält, det är därför många byggare “fuskar” och använder dragremmar.

  • stang

    Medlem
    8 november, 2006 vid 15:35
    Jester wrote:
    Japp… Efter x antal svordommar fick jag min nyinförskaffade powerball att blinka blått… Med hjälp av Faster, via telefonsupport. Verkar vara riktigt bra, faktiskt. Känns i underarmarna idag…

    Hehehe ja det är lite teknik innan man får rätta snurren på den!

    Vill ni ha något att tävla mot eventuellt ett mål att nå….
    http://powerballs.com/popup_akis.php

  • imported_macts

    Medlem
    8 november, 2006 vid 17:22
    Stang wrote:
    Jester wrote:
    Japp… Efter x antal svordommar fick jag min nyinförskaffade powerball att blinka blått… Med hjälp av Faster, via telefonsupport. Verkar vara riktigt bra, faktiskt. Känns i underarmarna idag…

    Hehehe ja det är lite teknik innan man får rätta snurren på den!

    Vill ni ha något att tävla mot eventuellt ett mål att nå….
    http://powerballs.com/popup_akis.php

    Stang, SMHI siar om syd 10-14 på lördag. Jag och Sandro drar nog till B-viken el Storsjön på lördag morgon.

  • stang

    Medlem
    8 november, 2006 vid 23:45

    ATTANS… fan kan bli svårt för mig!
    Jag skall bygga kök hela helgen så jag får nog svårt att slita mig grrrr….

    Jag hör av mig om jag trots allt kan ta mig ifrån en stund!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.