Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing The ultimate riggingmusic ver 3

  • The ultimate riggingmusic ver 3

    Publicerad av teabag på 14 november, 2001 vid 22:29

    Hannas förnäma initiativ försvann bara ut sådär i cyberspace eller så håller de på och iCQár om schyssta låtar i all oändlighet. Men jag som ju tar sådana här allvarligheter seriöst och vetenskapligt har då gjort ett eget test inte helt olikt de tyska ingengörerna faktiskt. Vi pratar här om en kille som valde sin nya bil efter hur den lät med standardstereon…

    Skall man då bedöma en musiks egenskaper efter hur bra den är att rigga till måste man ju dels ha ett antal kriterier (helst fyra) och sen en skala typ -5 till +5. Då har man ju origo i mitten och kan skapa ett diagram som ingen hajar men som alla försöker förstå ity en av de viktigaste egenskaparna är att binda läsaren vid sig. Mina fyra kriterier var:
    *Hur snabbt kan jag rigga (både känsla och faktisk tid)
    *Hur bra ser seglet ut (typ är det seglingsbart eller ej)
    *Låten : hjälper den mig på något sätt på vattnet (rytm eller ger den mig det där sista som jag såväl behöver för att hala upp 9,0 i 10 m/s)
    *Låten: får den mig att drömma tillbaka till den där gången då jag faktiskt gjorde…

    Utgångspunkten bland musiken var dels de förslag som kom upp då Hanna presenterade sin lista och dels min egen samling av gamla vinyl och nyare CD.
    Men för att göra en hemskt lång historia en aning kortare.
    Surfmusik – asså -gamla 60 talsdängor som ju varken gör en snabb eller stark – segt.
    Då plockade jag fram de lite yngre vinylen på “förslag” Human Leage – men hejåhå…(fast det är klart jag träffade min fru och vi hade så underbart..)
    Docenterna – bättre men för svagt
    Imperiet – nu börjar det brännas
    Goa eller plingplong trance såna där som man köpte när man skaffade sig CD-spelare – nej nej nej alltså det blir ingen riggning man bara hoppar
    House – jo jo jo – det kändes på.
    Metallica – oj oj oj – snabb stark men hur blir det med drömmen

    Jajaja sådär höll jag på och letade mig igenom de cirka 1000 låtarna innan jag till slut tog ut fyra stycken i den slutliga finalen.

    Raskt ut till Muskö men nu är det ju höst och det blir mörkt men vafan testet måste genomföras. No pain no gain. Stuva in familjen i huset och tänder på en mysig brasa – åt dem.Jag skall ut i kylan och testa.

    Två master två segel en bärbar CD ett tidtagarur . Redo.

    Omgång 1 låt 1 – allt gick bra tills det helt suveräna gitarrsolot kom.Det bara kräver en luftgitarrinsats – kör om – blev ju helt fel med tidtagningen.

    Omgång 1 låt 2 – allt går bra tills Julia (min dotter) kommer ut i mörkret och ropar “mamma mamma titta vad pappa håller på med han vindsurfar på gräset”.
    Ja det dröjer inte länge förrens min kära fru “men snälla du – nu – och i mörkret och kallt är det också”. Jag svarar “ja du föstår men måste ju träna…liksom och ler förläget”. “Du är tokig”-säger hon.”Du är tokig pappa”-säger Julia -precis när de stänger dörren.
    Jawohl säger jag det sa dom om Einstein också…

    Omgång 1 låt 3 nytt segel. Det var väl fan vad det här är stort. På med låten och in med masten kämpar med “som det heter i reklamen “a grasp to rig” och får då upp allt innan det är dags att trä på bommen så kommer ett nytt helt suveränt gitarrsolo ja och vad gör man. Jo man ställer sig självklart på knä och spelar med i from vetskap om att man är ensam – hejåhå.Grannen undrar dels vad det är som smäller så förbaskat var 10ende minut och vem det är som sjunger så högt mitt i natten i Oktober (minns att det var varmt). Nu mitt i mitt gitarrsolo står han då en aning konfunderad över mig och säger på sin goa norrländska “nä hörrudu int ska du väl hålla på å sup alldeles ensam eller”. Fast jag – jag hade inte druckit nåt starkt svarar. “ä du förstår – jag tränar bara litet” “jaharu” säger han och går hem.
    Men ser jag inte en liten vsipning med ett finger runt örat på honom – nåja det kanske kliar.
    Seglet blir klart men jag testar det inte med några lay dowj jibes i den obefintliga vinden och beslutar att raskt gå över till omgång 1 låt 4

    Nytt segel ny mast ny låt en pigg testare men sen kväll. Houseintro och påmastning bara sjunger på en ren och skär dans och där föll det igen. En sån rytm och vicken röst. Den här är ju bara för bra….llallalalalalal. O [censored] missade tidtagningen igen. Restart. Men nu hinner jag bara fram till bommen igen innan frun kommer ut “Inte nog med att att du mitt i natten håller på och tar uppoch ner segel som en dåre, du sjunger som en kråka och du står och dansar och svänger med armarna som Travolta du slutar ju aldrig heller.” Jamen snälla säger jag “det här sista jag lovar”…”jag bara övar vet du ju”.

    Som ni nu förstår har projektet tagit tid men all ny kunskap tar tid…

    Ursäkta ursäkta mina fyra finallåtar var

    Metallica “Memory remains”
    Robin Trower ” Rock me baby”
    House “I need somebody”
    House “Horns of Jerico”

    Jag hade tänkt lägga ut en “teaser” men kom just på att det kanske vore olyckligt att lägga ut en låt här. Men numera har jag dom som MP3 hursomhelst.
    Hugade kan ju höra av sig.

    Jag känner att jag missat något viktigt men det är väl ren utmattning. Jo diagrammet och den korade vinnaren. Nja alltså det här med ny kunskap är svårt och digrammet har jag inte lyckats klura ut än. Och ledsen blev jag för ingen får höra det suveräna gitarrsolot men som sagt…

    skarabe svarade 21 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • mopsen

    Medlem
    15 november, 2001 vid 15:59

    Med lite Ramones blir det bra fart på riggningen och man blir laddad för seglingen.

    Rekomenderas!

    Tobbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2001 vid 16:09

    Härligt, härligt!
    Jag ska skapa en CD med den musik som föreslogs här på konfen. En riggCD med konfenmusik. Jag gör gärna kopior (bara det inte blir försäljningsbusiness och piratkopiering, men det verkar ju vara oundvikligt…, who am I kidding…!)

  • borje

    Medlem
    15 november, 2001 vid 16:29

    glöm ej “My wave” med Soundgarden ett måste

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2001 vid 17:58

    Even flow med Pearl Jam. Sedan hoppar du 15m. Know your enemy med Rage Against the Machine är inte fel den heller.

  • borje

    Medlem
    15 november, 2001 vid 18:14

    Tycker iofs att hela Ten plattan funkar som uppvärmare!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2001 vid 18:43

    Jadå visst gör den det men Even Flow har liksom mest energi. Tänk dig en riktigt bra vågsurfvideo med den med i soundtracket..

  • borje

    Medlem
    15 november, 2001 vid 18:52

    Kan inte göra annat än att hålla med!

  • teabag

    Medlem
    16 november, 2001 vid 07:57

    Even flow och Jeremy var med långt och länge. Speceellt Jeremy ger en den där sista styrkan man så väl behöver och det där extra för att sätta försöket till hopp med 365:an.

    Ha´det..

  • teabag

    Medlem
    16 november, 2001 vid 08:00

    nja asså det där blir för mycket av samma sak och en hel platta bara för att rigga. Mitt mål ligger på en eller max två låtar. Fast å andra sidan.Jag blir väldigt väldigt varm bara av att försöka få på grejorna.

    Ha det …

  • teabag

    Medlem
    16 november, 2001 vid 08:02

    Min even flow är typ en liveversion som tappar något av energin av en massa skrik å sånt i bakgrunden. Fast Jeremy gör sig bra på samma skiva ??? Testad ??

  • teabag

    Medlem
    16 november, 2001 vid 08:08

    Ramones och alla snabba låtar är ju helt suveräna att sas ha som riktlinje för tiden man riggar. Min gamla Ramones vinyl var just det för gammal… och låtarna på CD samlingen var inga höjdare. Däremot : långt upp var “Staten och kapitalet” och “God save the queen” naturligtvis som inte bara är suveräna låtar utan också numera skriks på den ensmamma stränder på Muskö där nedan håller till.

    ha´t bra och minns ….

  • borje

    Medlem
    16 november, 2001 vid 11:24

    Jag tänkte att man drar igång plattan i bilen ut så man är som mest taggad precis när man ska ut på vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2001 vid 12:07

    Rock and Roll is Dead
    Lenny´s Circusplatta
    Lyssna själv på http://www.lennykravitz.com

    Efter den är du redo för vad som helst!
    Finns dock viss risk för vild luftgitarr,
    händerna på riggen!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2001 vid 12:08

    när man kör ner mot stranden har jag förslagsvis på cypresshill, dvs tung hiphop, för att komma in i rytmen.

    i urpacknings/uppriggnings fasen slås denna musik raskt över till aice in chains först sedan stone temple pilots. allt för att börja pumpa lite adrenalin

    innan jag hoppar i vattnet drar jag på suicidal tendencies eller motsvarande, just för att få den rätta adrenalinkänslan

    sen spelar musiken vidare i mitt huvud

    /q-lobo

  • teabag

    Medlem
    19 november, 2001 vid 17:40

    Jag tycker att det roligaste med detta projekt var all musik jag helt plötsligt började lyssna till och leta efter. Sedan var det ju bara att köra in det man ville testa på hårddisken och börja bränna därifrån. För att inte tala om alla nya tips man fick från polarna när Radion också blev inkopplad till datorn …”du som gillar att surfa skulle lyssna på Classical Rock — ??? ” och så gjorde man det och vips ett gäng nya låtar.Men det som ändå gett mycket bra musikupplevelser har varit P3 remix på Fredagar och Club P3 på Lördagar. Höjdarprogram heltenkelt men kanske inte så jättemycket jävlaranamma som jag så väl behöver. När man har missat sin sjuttonde fullfartsgipp och blir lite arg då behöver man en sån där ultrabra rocklåt eller bedjande mot himlen “I need somebody”…
    Nä det här är också kul och minns….

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing The ultimate riggingmusic ver 3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.