Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tipps för bättre Popp?

  • Tipps för bättre Popp?

    Publicerad av enlight på 26 juli, 2011 vid 14:33

    Har hört lite olika tekniker för att poppa och tänkte skanna av vad konfen’s hangarounds har för erfarenheter för att få till bästa lyftet.

    En del säger att man skall göra som en ollie på skateboard, några säger att de bara trycker-till lite extra nedåt på mastfoten samtidigt som man skotar in.

    Kan man rigga eller tuna prylarna på något vis för att få bättre popp? (förutom att byta ut allt till kolfiber…)

    Om man gör som en ollie, blir det då lite långsammare fotrörelse än på en skate?

    Hur gör ni med armar, armbågar och ben?

    Skota in eller släppa ut?

    …eller är det till att uppsöka närmaste gym för att pumpa benmuskler ?

    filmarn svarade 11 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • hakman

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 17:16

    Timing plus segelkontroll och en bra bräda.

    Tryck ifrån i både bommen och brädan samtidigt. Skota in när du initierar så lyfter seglet, med det varierar självklart från trick till trick. Mer pop ger däremot inte nödvändigtvis mer stil, fart är å andra sidan avgörande.

    Glöm allt med ollieliknelsen. Fokusera på att sätta en aggressiv spin på tricket istället.

  • hakman

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 17:22

    Timing plus segelkontroll och en bra bräda.

    Tryck ifrån i både bommen och brädan samtidigt. Skota in när du initierar så lyfter seglet, med det varierar självklart från trick till trick. Mer pop ger däremot inte nödvändigtvis mer stil, fart är å andra sidan avgörande.

    Glöm allt med ollieliknelsen. Fokusera på att initiera tricket aggressivt istället.

  • zurfman

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 23:12

    Får man hänga på med en följdfråga, gällande att poppa?

    Håkman, hur menar du mer detaljerat med att trycka ifrån i bommen, skall man hänga ner hårdare på bommen just när man trycker ned bakre benet eller när man drar upp bakre benet, då utgår jag från att man använder benen ungefär som när man hoppar på en våg som är halv-metern hög (även på små-chop)
    Men man kanske inte använder benen på samma sätt som hopp-teknik alá “Beginner to Winner” när man skall poppa brädan?
    Till det kommer väl att man pumpar brädan innan själva hoppet, om det är plattvatten???

    Tack för en bra tråd! Jag är helt ny på frestyle, så det är mycket intressant med mer detaljerad teknik!

  • enlight

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 07:41

    Hur menar du med “Tryck ifrån med både bommen och brädan samtidigt” men även “Glöm allt med ollieliknelsen”?

    För mig som skateat en hel del känns det naturligt att jag skall göra som en ollie.
    Som jag gjort hitills i mina försök på Vulcan så börjar jag med att…
    1. Slöra lite.
    2. Spanar in ett litet chopp.
    3. Böjjer båda benen .
    4. Trycker hårt ner den bakre foten samtidigt som jag försöker dra upp främmre foten precis vid choppet.
    5. Väntar på lite lyft och drar då upp bakre foten samtidigt som jag vrider på huvudet bakåt för att starta rotation. (ser dock att jag inte vrider huvudet på den större bilden vilket jag trott att jag gör! :smirk: )

    Bifogar de få bilder jag har när jag gör detta.

    Om jag ska trycka ifrån med brädan, hur ska jag då göra med benen om jag inte tryckerr ifrån som en ollie?

    Misstänker att jag missat något med att kunna trycka ifrån med riggen.

  • hakman

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 09:13

    Poppar gör du i första momentet av ett trick, allt annat är ett vanligt hopp. Tekniken utgår från plattvatten där höjd och moment måste skapas utan hjälp av chop.

    Fötterna: Böj benen, studsa ifrån/stampa av med båda benen samtidigt och med samma kraft.

    Händerna: Gör exakt likadant med händerna på bommen. Häng inte. Poppa till/tryck till med båda händerna på bommen samtidigt som fötterna poppar till brädan, vilket ger maximal badbollseffekt (det som trycks ner i vattnet studsar upp) och låter dig initiera rotationen i tricket.

    Poptekniken utgår inte från ett hårt underlag likt ollien, och är därför inte likadan. Det är badbollseffekten som används, vilket innebär att vi med händer och fötter trycket ner brädan under vattnet, vilket låter den studsa upp tillräckligt för att sätta igång en snurr. Vågor/chop behövs ej.

    -Liknelsen med en ollie stör kroppspositionen (setupen) inför tricket och medför bakåtlut i luften, alltså ingen nos i vattnet, vilket ger en railtrip vid 90 eller ev. baksäteslandning och ingen slide (förutsatt att du gör en spock/airjibe). Lägg fokus på luftmomentet; dvs. bakbenet (dra upp det för att sätta nosen och skapa en pivotpunkt i vattnet), huvudvrid (allt utgår från huvudet vilket i sin tur vrider höfterna och skapar rotation) och handbyte (initieras i huvudsak samtidigt som popmomentet, men kan utelämnas tills sliden är kontrollerad i varje försök).

  • svenne

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 09:23
    Håkman;663603 wrote:
    Poppar gör du i första momentet av ett trick, allt annat är ett vanligt hopp. Tekniken utgår från plattvatten där höjd och moment måste skapas utan hjälp av chop.

    osv osv…

    Shit Håkis, du har inte bara blivit sjukt bra på freestyle – du kan förklara skiten också.
    Creds mannen!

  • enlight

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 10:06

    Ahaa!
    Perfekt!
    Bra förklarat.

    Så precis efter du “badbollat” så skotar du även in lite för att få ännu mera lyft?

  • zurfman

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 16:28

    Håller bara med föregående och tackar Håkman för en suverän förklaring!
    (och kanske ett litet tack till gamla Archimedes för badbollseffkten)

    Kan man träna på att poppa-brädan på plattvatten o sedan avsluta det som ett vanligt hopp (utan trick), dvs att lyfta med hela brädan ur vattnet eller är det bättre att träna på ett trick direkt (för att göra det så enkelt som möjligt)?

  • hakman

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 20:25

    E— Skota in i poppet, tryck ner händerna och skota in den bakre samtidigt. Släpp när du initierar spinnen. Detta är dock inte något för en som inte är säker på tricket.

    Z— Poppet är en teknikdel i tricket, träna på tricket från början.

  • malteaserr

    Medlem
    14 september, 2012 vid 20:26

    Sitter och scannar forumet om freestyle info. Jag har försökt med Vulcan hela sommaren och håller på att gå bananaz snart för att jag inte sätter den. Men rent generellt känns brädan så tung på vattnet. Mentalt känns det nästan omöjligt att få den att lyfta. Speciellt åt ena hållet.

    Frågan är hur det skall kännas med en freestyleplanka? Jag har tidigare kört med freestyle wave och med dessa är det sjukt lätt att chop hoppa och de känns lätta på vattnet. Nu när jag bytt till freestyle (RRD Twintip 100l) är skillnaden väldigt stor. Varje gång jag försöker poppa dyker nosen ner mot vattnet och man får knappt någon höjd. Är det så det skall kännas?

  • snaffe

    Medlem
    15 september, 2012 vid 13:51

    Jag tror många koncentrerar sig för mycket på att poppa högt, får man bara upp brädan ur vattnet så styrs brädan mycket mer med hur du vrider överkroppen, blicken och vad du gör med seglet.

    1 Ska du få bra koll på vulcan, spock så gör som Håkman säger, SKOTA in när du börjar tricket. Det gör det även lättare att få seglet i rätt position så att det inte hamnar bakom dig efter 90 grader.

    2 Tycker det är viktigt att pressa ut så mycket fart det går ur brädan också, och sen bara koppla ur selen och satsa direkt på tricket. Gå inte ur hängsele linorna och kör och vänta på rätt tillfälle. Då kommer brädan att börja småstudsa och du tappar moment, ser ofta ut som man gör några småpop innan det riktiga. Slutar aldrig bra. Väldigt många gör så i början.

    http://www.windsurflund.se

  • svensson61

    Medlem
    15 september, 2012 vid 13:59

    Jag vet hur det känns. Loggade minst 500 försök innan den satt första gången. Nu 1 år senare sitter den kanske 1 av 5. Det är på stybord. På babord har jag efter mycket slit lyckats få till några få “slides” men det är otroligt vad svårt det är på den “dåliga sidan” fastän man vet hur man borde göra.
    Jag har läst och ligger konstant upploggad på continentseven.com för att se hur de duktiga (som Håkman och grabbarna) gör det.
    Kan säga att utav bara farten fick jag till en spock förra veckan 🙂

  • hakman

    Medlem
    16 september, 2012 vid 17:46

    Om brädan suger fast behöver tar du mer fart, om brädan inte suger fast tar du mer fart, om du sätter tricket och känner dig rätt nöjd tar du mer fart, när du sprutplanar ur en spock upp på stenarna i Shitbay har du tillräckligt med fart.

    Det är inget svårt trick; läs min breakdown ovan, segla jälit ofta, gå in för det 100 procent och ta ordentligt med fart så garanterar jag att ni spockar av bara farten.

  • malteaserr

    Medlem
    16 september, 2012 vid 21:44
    Quote:
    Jag tror många koncentrerar sig för mycket på att poppa högt

    Ja det är sant, det räcker väl med att bakdelen är i luften.

    Quote:
    Kan säga att utav bara farten fick jag till en spock förra veckan 🙂

    Grattis! fan avis jag blir.

    Quote:
    gå in för det 100 procent

    Sant, jag tror att jag fegar lite. Men jag skall pröva ditt badbolls tänk. Jag har nog försökt med ollie för mycket.

    Tack för tipsen!

  • stefan_gbg

    Medlem
    18 september, 2012 vid 06:35

    Efter ungefär en miljon Vulcan försök har jag kommit så långt att jag oftast kraschar när jag skall byta fot position i slutet av tricket. Det jag noterar är att jag inte tänker på poppet överhuvudtaget utan bara vridet. Om man får för högt popp slutar det oftast med betydligt svårare landning.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tipps för bättre Popp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.