Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TIPS för er med ont i foten/Hälen? M.a.o Häsporre eller liknande!

  • TIPS för er med ont i foten/Hälen? M.a.o Häsporre eller liknande!

    Publicerad av periskop på 3 juni, 2008 vid 22:09

    Hej, såg ett inlägg angående ont i hälen och tänkte att jag skulle dela med mig av min erfarenhet. Ont i hälen kände jag väl av redan som vindsurfare, dåliga pads och taskiga plattlandningar var väl orsaken. Visst blev det bättre av gå över till Kiting, i alla fall i några år. (Vindsurfat i 21 år Kitat i 10år, så kroppen har ju fått sitt så att säga!) Hur som helst, resan till Cabarete, 2005, var dock droppen som fick bägaren att rinna över. Detta DJÄVLIGT stuttsiga/choppiga vatten i kombination med att jag körde mycket strappless gick kilometervis i dåliga flippflopps gjorde att jag fick en så kallad hälsporre,
    det gick på en vecka faktiskt, från normalt till att jag knappt kunde gå :-((
    Inte blev det bättre av att jag vilade i flera månader plus att jag fick kortison spruta i hälen och voltaren. Efter drygt 2 år, var det lika illa som när jag fick skiten, om inte värre. DEPPIGT var ordet! Och beskedet från läkaren var än mer deprimerande, det kan ta ytterligare flera år, men det kan även bli permanent!?!? Shit!
    Hittade dock på nätet en behandlingsmetod som heter Tryckvågsbehandling.

    http://www.ergomove.no/index.php?cat…verige&lang=se

    Behandlingen går ej att få remmis till, utan man får själv betala 500:- per behandling, som ju kan anses lite “alternativ”. Denna foten har dock kostat mig mycket lidande och pengar,
    så vad gör väl ytterligare 2000 spänn tänkte jag, man var ju DESPERAT!..
    Jag gjorde dessa behandlingar i höstas. OCH är nu helst syntom fri!!! :-))).
    Efter att ha haltat runt i drygt 2 år, tror man inte det är sant. Lite som att bli botad från pesten typ, det finns hopp alltså!
    Jag gick hos Alf Björn i Mölndal (Götet), kan rekommendera honom varmt, han är min Jesus. -“ta din Thorn 128 och dra nu å kita fan sa han (typ), och det har jag gjort sen dess” !!! No problems!

    Undrar ni mer kan ni maila mig på kent.z@propeller.se
    Må ingen av er få hälsporre! Det är helvetet för en kitare, tro mig!!!
    /Kent

    guppy svarade 15 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • tall-jonny

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 09:47

    Tack för tipset – har en polare som har problemet – visserligen inte surfare men stackarn förtjänar att få bra vård ändå!:grin:

  • svennebanan

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 11:07

    Ja den där behandlingsformen har jag kollat upp ett par ggr utan att ta mig för att boka en tid. Jag har en smärta i höften och de yttre lårmusklerna pga överbelastning vid styrketräning som har förföljt mig i drygt ett år och två kortison sprutor. Nu är iaf tid bokad så jag får tacka för påminnelsen och hoppas på samma goda resultat.

  • tocha

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 07:57

    Kanontips, tackar för detta Kent!

    Har något på gång sen en månad, blir alltid orolig när hälsenan krånglar, hade en kraftig inflammation i 2 år med problem att gå 100m för drygt 10 år sen. Nu är det något som krånglar igen, har inte dirket lust med 1 års sjukgymnastik som hjälpte den gången.

    /Johan

  • johanc

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 09:39

    Tja!

    Mot hälsporre finns behandling med upprepade tejpningar följt av inlägg. Det är enligt Svenska Fotkirurgsällskapet “state of the art” och ca 85% läker ut på en behandlingsomgång. Annars läker det ut på ca två år…

    MVH

    JohanC

    http://www.ortopedisktmagasin.se/207/halsporren/halsporren.html

  • periskop

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 11:03

    Tejpa (visst det skall man göra om man känner problem) “state of the art” ?!?! Det finns bättre om än nyare metoder. Tryckvågsbehandling då! Och VEM FAN HAR TID ATT VÄNTA I TVÅ, med lidande å allt??

    …lite mer information om tryckvågsbehandling och tyvärr ett mindre positivt svar till dom som tror att det hjälper mot hälsenor, höften…m.m.
    Tryckvågsbehandlingen fungerar bara på hälsporre och tennisarmbåge, inte lårmöskel bl.a, tyvärr. Varför?
    Jo enligt Alf Björn (sjukgymnasten) så är detta en ganska ny behandlingsmetod. Den har varit känd i ca 5 år. Tekniken användes (om än kraftigare/mer energi) när man spränger bort gallsten. Man märkte att blodkärl runt gallstenen brast.
    Ni har tidigare skrivit om kalkbildning, men jag vill minnas att enligt Alf B. så är det inte riktigt det som orsakar smärtan. Utan att det är blodkärl som växer fast i senan som en del av “läkprocessen”. Smärtan uppstår sedan när du rör senan och blodkärlen som växt fast hänger med (ganska unikt för hälsporre och tennisarmbåge tydligen). Allt upplevs som mer smärta än vad som igentligen är befogat, läkarna vet igentligen inte varför kroppen reagerar på detta
    sättet, ingen vidare lyckad “läkprocess”, ma.o. Men blodkärlen måste “sprängas” bort, för att orsaken till smärtan skall försvinna och så att blodkärlen tappar fästet från senan!!.
    Och för att behandlingen skall
    funka, så skall man göra dom med ca 1 vecka ca 15 dagars mellanrum, vill jag minnas!
    Tryckvågs behandlingen tar ca 5 minuter och innebär ca 3000 slag mot hälen i minuten (inte helt smärtfritt men värt varje öre och lidande för stunden)

    Därför brukar hälsporre vara värst på morgonen eller efter en stunds vila (stämmer?).
    Dom första stegen på morgonen /efter en stunds vila, är inte roliga!
    Behandlingen är så gott som 100% om det nu är hälsporre man har.
    M.a.o funkar bara där blodkärl är inblandade, benhinneinflammation är inte av den karaktären tror jag.
    Hälsporre uppstår oftast när man utsätter foten (och senan) för ett nytt belastning mönster, än vad foten vanligtvis är tränad och utsatt för till vardags. T.ex. när man köpt nya joggingskor som skiljer sig en hel del från dom tidigare. Och för mig då, lite för mycket av de goda, vad gällde strappless surfing, i studsigt vatten. Visst man skall ha bra pads, skor, snowboard boats, tejpa foten o.s.v. Men att fokusera på hälen är faktiskt att förenkla ett väldigt komplext och smärtsamt problem.
    Keep on ripping
    Plattfoten Kent

  • johanc

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 11:54

    Nja, det är nog inte du som skall tejpa utan antingen en fotkirurg eller en särskilt tränad sjuksköterska. Det är lite speciell teknik och rätt svårt att göra på sig själv.

    Vad gäller ultraljud (ESVT) har det publicerats studier de senaste 12-15 åren där ungefär varannan visar bra resultat med en utläkning hos 35-75% av patienterna och varannan inte visar någon skillnad mot att inte ha nätsladden i till ultraljudsmanicken.

    “State of the art” är ett uttryck man använder för att visa vad som är mest effektivt till en viss sjukdom. I analogi med t.ex att cambersegel är “state of the art” om man vill åka fort.

    Kul att du blev hjälpt! Dock går det lika bra om inte bättre att tejpa och blir nog billigare. Systemet där jag jobbar är att man kommer för tejpning en gång i veckan till en sjuksköterska och efter 6v är det dags att göra inlägg. Vi har 85% nöjda kunder i våra uppföljningar hittills.

    MVH

    JohanC

  • dane

    Medlem
    7 juni, 2008 vid 17:28

    Jag hade en Plantar Fasciit för drygt ett år sedan. För mej var formgjutna fotbäddar lösningen (då). Efter ett par månader i de nya innersulorna var besvären borta. Dock har det nu kommit tillbaka, tror det beror på att inläggen “säckat ihop” eller som “experter” jag talat säger pga att jag gått barfota inomhus på hårt golv. Så nu har jag beställt nya fotbäddar som ska hålla längre, samt bra inomhustofflor (typ Birkenstock). Stretcnhing (se artikeln Johan C referede till) tycker jag även hjäper. Man stretchar senan mellan häl och framfot genom att böja stortån uppåt bakåt. (rätt beskrivning Johan C?)

  • surfmeister

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 10:15

    @svennebanan 472485 wrote:

    Ja den där behandlingsformen har jag kollat upp ett par ggr utan att ta mig för att boka en tid. Jag har en smärta i höften och de yttre lårmusklerna pga överbelastning vid styrketräning som har förföljt mig i drygt ett år och två kortison sprutor. Nu är iaf tid bokad så jag får tacka för påminnelsen och hoppas på samma goda resultat.

    Intressant, fick detta i samband med ett 3.5 timmars non-stop Läjet pass i november. Orkade knappt bära upp prylarna på land och efter det har min höft krånglat en del, dock inte toksmärta utan mer ömhet/strama muskler främst framsida/sida höft/höftkam samt utsida lår (runt/nedan höftknölen).

    Har varit hos ortoped och sjukgymnast och fått diagnosen överbelastad gluteal muskulatur, muskelfästen etc och beskedet att det i värsta fall att kan ta år innan det blir helt bra……..dock har jag tränat/stretchat enl sjukgymnastens program under hela våren (fördel att det inte har blåst….) och känner mig hyffsat bra och hoppas att trenden håller i sig. Har även nuförtiden inlägg i skorna och går kontinuerligt med joggingskor. Har bestämt mig att inte segla långa non-stop pass framgent då min kropp uppenbarligen inte pallar med det längre; man börjar bli gammal!

  • rasmus_w

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 11:08

    @surfmeister 473176 wrote:

    Har varit hos ortoped och sjukgymnast och fått diagnosen överbelastad gluteal muskulatur, muskelfästen etc och beskedet att det i värsta fall att kan ta år innan det blir helt bra……..dock har jag tränat/stretchat enl sjukgymnastens program under hela våren (fördel att det inte har blåst….) och känner mig hyffsat bra och hoppas att trenden håller i sig. Har även nuförtiden inlägg i skorna och går kontinuerligt med joggingskor. Har bestämt mig att inte segla långa non-stop pass framgent då min kropp uppenbarligen inte pallar med det längre; man börjar bli gammal!

    Jag säger inte att det här gäller för dig, men sånt här kan bero på förkortade muskler och det kan vara rätt lurigt att bena ut eftersom det inte är den förkortade muskleln som gör ont utan alla muskler som kontinuerligt försöker rätta till den felställning som uppstår på grund av den förkortade muskeln.

    Ett vanligt och välkänt exempel är när man har armarna framför kroppen nästan hela dagarna typ när man sitter framför datorn (eller surfar eller cyklar eller tränar för mycket bänkpress osv), då blir efterhand bröstmusklerna för korta och axlarna permanent parkerade lite längre fram än de borde vara. Man får lite puckelryggig hållning och nackmusklerna jobbar för allt vad de är värda med att dra axlarna bakåt och till sist har man jävulskt ont i nacke och axlar och behöver massage nästan jämt, men det som löser problemet är stretchande av bröstmusklerna.

    Det här är ungefär lika vanligt runt höfterna, sätesmuskler, höftböjare och så vidare blir lätt lite korta om man tillbringar hela dagen i samma ställning och hux flux så gör det ont nånstans. Jag hade för nåt år sen grymt ont i ländryggen och det visade sig bero på att vissa av sätesmusklerna behövde massor av stretching.

  • surfmeister

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 06:25

    @Rasmus_W 473191 wrote:

    Jag säger inte att det här gäller för dig, men sånt här kan bero på förkortade muskler och det kan vara rätt lurigt att bena ut eftersom det inte är den förkortade muskleln som gör ont utan alla muskler som kontinuerligt försöker rätta till den felställning som uppstår på grund av den förkortade muskeln.

    Det här är ungefär lika vanligt runt höfterna, sätesmuskler, höftböjare och så vidare blir lätt lite korta om man tillbringar hela dagen i samma ställning och hux flux så gör det ont nånstans. Jag hade för nåt år sen grymt ont i ländryggen och det visade sig bero på att vissa av sätesmusklerna behövde massor av stretching.

    Hmmm…ska tänka på detta. Jag tror definitivt att det kan vara en del av förklaringen då jag under förra året satt extremt mkt framför datorn (privat+jobb) och hade i princip lagt ner träningen under ett år (nybliven pappa). Otränad+tunga surfpass+dålig sittställning=problem? Eftersom det gör lite ont lite överallt runt höften (ibland även rumpan) kan det säkert bero på ngt liknande. Ska stretcha ännu mer framgent och se om det hjälper ytterligare. Låter kanske långsökt men kan en rejäl viktnedgång (mitt fall 85–>73kg) bidra till att musklerna blir tvungna att anpassa sig=smärta?

  • guppy

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:11

    @Rasmus_W 473191 wrote:

    Jag säger inte att det här gäller för dig, men sånt här kan bero på förkortade muskler och det kan vara rätt lurigt att bena ut eftersom det inte är den förkortade muskleln som gör ont utan alla muskler som kontinuerligt försöker rätta till den felställning som uppstår på grund av den förkortade muskeln.

    Ett vanligt och välkänt exempel är när man har armarna framför kroppen nästan hela dagarna typ när man sitter framför datorn (eller surfar eller cyklar eller tränar för mycket bänkpress osv), då blir efterhand bröstmusklerna för korta och axlarna permanent parkerade lite längre fram än de borde vara. Man får lite puckelryggig hållning och nackmusklerna jobbar för allt vad de är värda med att dra axlarna bakåt och till sist har man jävulskt ont i nacke och axlar och behöver massage nästan jämt, men det som löser problemet är stretchande av bröstmusklerna.

    Det här är ungefär lika vanligt runt höfterna, sätesmuskler, höftböjare och så vidare blir lätt lite korta om man tillbringar hela dagen i samma ställning och hux flux så gör det ont nånstans. Jag hade för nåt år sen grymt ont i ländryggen och det visade sig bero på att vissa av sätesmusklerna behövde massor av stretching.

    Precis! Jag fick väldigt ont i underarmarna efter min första surfsäsong. Det visade sig att det inte var underarmarna utan axelmuskler som blivit för korta. Efter några dagars stretchande av axeln försvann smärtan i underarmen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TIPS för er med ont i foten/Hälen? M.a.o Häsporre eller liknande!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.