Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips för nybörjare

  • tips för nybörjare

    Publicerad av oskie på 15 augusti, 2002 vid 14:10

    Goddag.

    Efter några år med longboardssurfing på sommarstället i svag vind tänkte jag försöka mig på surfing med shortboards. Efter att ha kommit upp och (halv)planat på första försöket med den gamla 3.20m-brädan med 5.0m²-segel i 6m/s blev jag helt såld på detta detta med vindsurfing.

    Efter nån vecka tyckte jag det var dags att pröva på farsans gamla surfutrustning från 80-tal. Detta borde inte bli mycket svårare än innan, tänkte jag. Men så fel man kan ha. Brädan är ett race-hemmabygge (enligt köpt mall) på 280cm, 60cm bred (nånstans runt 100-120 liter) och jag använde ett 6.3m² “freeride” (eller liknande camberlöst) segel. Brädan kändes jätterank och det var svårt att hålla balansen. De få gånger jag kom upp stog jag inte kvar mer än kanske 30 meter – lyckades halvplana och precis komma i selen – men därefter åkte man av (på ett eller annat sätt). Det blåste kanske 7-8 m/s.

    Nu är min fråga: Vad är det som gäller för mig? Ska jag träna mer med samma utrustning i samma vind, ska jag vänta på bättre vind? Eller ska jag köpa ny modernare (bredare och kortare) bräda och/eller segel? Alla tips tas tacksamt emot (i väntan på bättre vind)!

    Oskar

    manno svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bwss-bg

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 14:32

    Oskar,

    Att vurpa i efter 30m segling första gången man står på en mindre bräda är inget man ska kasta in handduken för. Det krävs några rejäla svordommar innan man lyckas komma iväg ordentligt.
    Om brädan är från 80-talet kan man misstänka att vikten är relativt hög (12-14kg?) och det är inget som gagnar dig när du ska upp i planing.
    Om du ska dra rigg på brädan så finns det en gammal tumregel som säger att brädvolymen inte bör understiga din egen vikt + ca:30. Bered dig på att det känns vingligt första gångerna, men det har du igen när du väl lärt dig och slipper tjacka ny bräda efter ett halvår. Självklart går det att dra rigg på mindre brädor men de blir väldigt ranka när de sjunker under vattenytan.

    Självklart betyder brädans bredd, mastboxens placering, samt hur “boxiga” kanterna är väldigt mycket för stabiliteten.
    Tipset är att kolla in någon nyare design från sent 90-tal och framåt, det kommer garanterat bli roligare och gå snabbare att lära sig på en sådan.
    Lycka till,
    Benny

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 19:53

    Tjena,
    Jag svor mycket och många gånger innan jag kom igång och fick ordning på balans mm. Något som jag i efterhand konstaterade underlättade mer än jag trodde det skulle göra var vinden.
    Utan drag iseglet, guppade jag bara fram och då blev balansen svår. Med mer fart och framförallt vid planing blev balansen blev mkt lättare.
    Envis får man vara också, försöka….om…och….om…igen

  • oskie

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 07:40

    Tack för svaret.

    Ja, det stämmer, den gamla 2.80-brädan väger nästan exakt 12 kg.

    Jag har kollat på Fanatics Ray-brädor (E-Ray, X-Ray, Sting-Ray). Nån som har erfarenhet av dessa brädor (för nybörjare)?

  • calle_b

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 10:25

    Tjo!

    Jag fick tillfälle att köra på en X-ray för en tid sen, och jag tycker den är helt ok. Lite stor för min smak dock, men jag tror(beroende på vikt) att du skulle uppskatta den brädan i lättvind.
    Annars så funkar Bic Techno 283 eller Bic Techno E väldigt bra. Jag tog steget till en 283:a efter pråm-stadiet och var mkt nöjd en ca 1/2 säsong(den va för stor för mej helt enkelt). Dock mycket lätt att lära sej på. Techno E är en intressant historia, eftersom den känns mindre än va den är.
    Kul bräda!!!

    Ha d gott o lycka till med inköpen o surfet!

  • manno

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 11:03

    E-ray 130 är relativt stabil för sin volym, funkar utmärkt att dra rigg på och planar hyfsat tidigt. Kan fås för ett rätt bra pris oxå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tips för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.