Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på ca. 110-litare

  • Tips på ca. 110-litare

    Publicerad av woodleaflay på 4 november, 2006 vid 08:52

    Jag vill ha en mindre “storbärda” och gå ner från en 125l till ca. 110-115l. Jag vill segla upp till 7.0 med den och surfar i Lejjet. Jag vill ha en lättplanad bräda som jag skall fräsa runt med och lära mig gippa ordentligt med, hoppa lite på vågorna, “freerajda” utan att bli frånåkt av alla. Väger 85 på en dålig dag.

    Vad skall jag satsa på? Jag har funderat på Fanatic Eagle eller mistral syncro. Har någon testat? Finns det bättre bud?

    slor4ever svarade 17 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • manno

    Medlem
    4 november, 2006 vid 09:29

    Tabou 3S 107l!! Kanske inte den snabbaste kandidaten men planar, svänger, hoppar/poppar grymt bra. Mycket välbalanserad och stabil i vattnet. Är en riktig freestylewave till skillnad från andra märkens sk freestylewavebrädor som är mer freeridewave!

  • swe227

    Medlem
    4 november, 2006 vid 09:54

    Har du inte tänkt att bli freestyle-Guru, satsa på en freeride som går både att hoppa lite med och köra ifrån folk med. Rena freestyles är slöare

  • sponte

    Medlem
    4 november, 2006 vid 10:21

    Starboard Carve 111

  • the_novice

    Medlem
    4 november, 2006 vid 10:42

    Jag har testat en Fanatic Eagle och den var inte kul, riktigt dålig design faktiskt. Långsam och trög, typisk tråkig freeride design, kan inte rekommenderas till någon… 🙁

  • localzero

    Medlem
    4 november, 2006 vid 13:33

    Starboard Carve och Fanatic Cross/Triple X kan jag varmt rekommendera. De är snabba, allround och lättnavigerade.
    /Jan

  • woodleaflay

    Medlem
    4 november, 2006 vid 13:39

    Just inkommen från surfet med mindre bräda…

    Jag har inte tänkt bli något freestylare. Däremot är det nästan aldrig plattvatten här, när man surfar vil säga, utan oftast lite vågor. Så brädan bör klara lite chop.

    Tack för tipsen.

  • rookie

    Medlem
    4 november, 2006 vid 17:25

    En RRD FSW109 -06 eller FSW110 som den blir -07. Med en rakare freeride fena blir den en mycket trevlig och lättkörd freeride. Har både tre och fyra stroppars möjlighet. Dock, säkert inte snabbast i viken.

  • saratoga

    Medlem
    4 november, 2006 vid 19:05

    Bytte i somras ut min 125a till en TrippleX 115l -05. Hade samma funderingar som du, dock väger jag ca 70-75 men jag är supernöjd!

    /Peter

  • woodleaflay

    Medlem
    5 november, 2006 vid 06:34

    Så Eagle är inget att ha… Tripple x låter ju intressant. Vad sägs om Syncron eller Naish vector? Någon som testat?

  • frisk

    Medlem
    5 november, 2006 vid 07:55
    woodleaflay wrote:
    Jag vill ha en mindre “storbärda” och gå ner från en 125l till ca. 110-115l. Jag vill segla upp till 7.0 med den och surfar i Lejjet. Jag vill ha en lättplanad bräda som jag skall fräsa runt med och lära mig gippa ordentligt med, hoppa lite på vågorna, “freerajda” utan att bli frånåkt av alla. Väger 85 på en dålig dag.

    Vad skall jag satsa på? Jag har funderat på Fanatic Eagle eller mistral syncro. Har någon testat? Finns det bättre bud?

    med min JP freestyle 109 -05 höll jag jämna steg mot en supercross 86:a i somras så farten är det inget fel på. Då jag också ligger på minst 85kg är planingen viktig och jag har kunnat gå ner i segelstorlek…inte fel….är absolut ingen freestylare men ville ha en kort, superlättplanande feting med 6,9 som största segel. Den gippar inte lika vasst som en smalare dock

  • oscar

    Medlem
    5 november, 2006 vid 09:37
    woodleaflay wrote:
    Så Eagle är inget att ha… Tripple x låter ju intressant. Vad sägs om Syncron eller Naish vector? Någon som testat?

    Vet inte vad the novice är för seglare men att bara döma ut eaglen så där tycker jag är lite väl….

    Den är säkert helt perfekt för ngn som kliver på en freeride för första gången, men är man avancerad dvs seglar race och våg prylar så kanske den inte känns så spännande…

  • storner

    Medlem
    5 november, 2006 vid 10:17

    JP FreestyleWave, suverän bräda med både bra fart och manöver (Har själv seglat över 30 knop flera gånger med min 85 litare).

    Om fart är viktigare skaffa en super X bräda. Hög fart men ändå bra manöver. Jag skulle personligen välja en JP SuperCross eller en Starbord S-type. Tror dock att Tabou, Exocet, Fanatic’s super X brädor är fullt likvärdiga.

  • kingarne

    Medlem
    5 november, 2006 vid 10:23

    Prövade en Fanatic Hawk 110 (06) i sommras, å den var helt underbar! Lätt och sportig freeride. På dinna önskemål låter det som ett solklart val.

    /Rickard

  • the_novice

    Medlem
    5 november, 2006 vid 10:54

    Fanatic brukar ju göra väldigt goa brädor som är lättplanande, kvicka och svänger bra. Hawk borde ju också kunna ha den känslan då det är deras super-x variant.

    Eaglen däremot tycker jag verkligen suger och det står jag för!

  • rasmus_w

    Medlem
    5 november, 2006 vid 12:40

    Jag är nog inne på Oscars linje, den överensstämmer hyfsat med vad Fanatic själva brukar påstå. Folk som är på väg ner i storlekarna tenderar att föredra Eagle, medan den som har typ en gammal hårdvindsslalom eller vågis ofta föredrar Hawk.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på ca. 110-litare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.