Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på ca. 110-litare

  • Knatte

    Gäst
    5 november, 2006 vid 20:17

    De brädor som brukar få bra kritik i denna storleksklassen är F2 Stoke, Fanatic Eagle/ Hawk, Starboard carve och Tida Hyper X-serie. (Jag pratar om Board/Windsurf) Det finns ju mängder av andra förslag… Men dessa brukar få bra kritik i testerna.

  • slor4ever

    Medlem
    6 november, 2006 vid 13:14
    woodleaflay wrote:
    Jag vill ha en mindre “storbärda” och gå ner från en 125l till ca. 110-115l. Jag vill segla upp till 7.0 med den och surfar i Lejjet. Jag vill ha en lättplanad bräda som jag skall fräsa runt med och lära mig gippa ordentligt med, hoppa lite på vågorna, “freerajda” utan att bli frånåkt av alla. Väger 85 på en dålig dag.

    Vad skall jag satsa på? Jag har funderat på Fanatic Eagle eller mistral syncro. Har någon testat? Finns det bättre bud?
    Har själv en Fanatic Hawk 110 och väldigt nöjd. Väger också 85kg och har använt den mestadels i en insjö (en dag i apelviken).
    Brädan är styv och lätt med sköna stroppar.
    Monterar du stropparna i dom yttersta positionerna (dubbla bak) så lär du inte bli frånåkt av så värst många! Det är väldigt enkelt att dra på rejält med denna inställning. Man får den där svävande känslan som uppstår när bara fenpartiet är kvar i vattnet.
    Monterar man stropparna mer mot mitten blir det mer freestyle av det hela. Framför allt blir det lättare att hoppa. Mer upprätt ställning och tyngdpunkt över brädan.
    Sen vet jag inte om det är det optimala brädan att lära sig fullplansgippa med… Kanterna är rätt tjocka och det finns en tendens till slutar svänga om man inte konsekvent trycker ned med bakfoten. Jämfört med min förra Starboard Carve så måste man vara mer koncentrerad och beslutsam när man gippar. Här är nog fortfarande Carve:n oslagbar (I alla fall årsmodell 00 som jag hade)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på ca. 110-litare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.