Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på fungerande “Easy-uphaul”

  • Tips på fungerande “Easy-uphaul”

    Publicerad av jlhp på 3 februari, 2020 vid 12:47

    Nära nära-döden upplevelse i lördags när mitt “Easy-uphaul” gick sönder. Var nära land så blev inget allvarligt men det hade ju kunnat bli allvarligt om det hänt vid ett sämre tillfälle. Säger som GeKås Conny om sitt skohorn, “Ingen jävla plastaskit”…

    Jag har(hade) ett Duotone, finns det någon annan variant att köpa som fungerar eller är det till att hitta på en egen lösning? Vad har ni som har mer erfarenhet för tips?

    Går det att fixa i ordning “resterna” med metallringar eller dylikt?

    Attachment Image
    martinc svarade 4 år sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 13:48

    Det räcker med en helt vanlig rem som man gör en ögla på i änden för att häkta fast i hängselen.

  • hakuna

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 14:05

    Alternativ lösning: Bra flytväst och träna vattenstart. 😉

  • the_novice

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 21:40

    Njae, det är mycket lättare att dra upp stora segel (ca 7.0 och uppåt, särskilt om det är moderna camber segel.) Om man har en rem som man häktar i kroken på selen så är det bara att luta sig bakåt tills seglet kommer upp ur vattnet. Kan inte bli enklare än så… 😉

  • bicless

    Medlem
    5 februari, 2020 vid 09:00

    Vet inte om det är orginalet du har. Min erfarenhet av det är at det håller för nästan allt. Men visst kan man ha otur. Denna är orginal easy uphaul.
    https://www.surfspot.se/easy-uphaul-chinook-upphalslina.html

    Flera märken har gjort kopior eller liknande lösningar.

  • jlhp

    Medlem
    23 februari, 2020 vid 22:34

    Tack för svaren!
    Det jag behöver det till är 9,5 raceboardsegel med cambers. Har lyckats vattenstarta det någon enstaka gång men inte så enkelt i mitt tycke, särskilt inte om mastfickan blivit full med vatten… När det blåser på uppåt 10m/s kan det vara riktigt ryggknäckande att dra upp det, ibland nästan omöjligt, och om jag då samtidigt inte lyckas vattenstarta det och det är klippor i lä eller frånlandsvind (och kväll) kan det bli lite tråkigt.

    Har upplevt idén med easyuphaul som riktigt bra, det underlättar något enormt även i lättvind och har känts som att det ger en trygghet i att alltid kunna få upp seglet även i hårdare vindar, och få mer kraft över till själva seglandet.

    Det var synd med plastbiten på det jag köpte, hade det varit metall hade det kunnat hålla. Har för mig att en kompis skaffat ett original “easy-uphaul” efter att kopian han först köpte gått sönder nästan med en gång. Skall titta närmare på det vid tillfälle.

    Annars tror jag att The-Novice hemmagjorda tips kanske är det bästa, borde vara fool-proof. Enkla lösningar är ofta bäst. 🙂

  • martinc

    Medlem
    15 mars, 2020 vid 16:20

    Tjena,
    Märg tittar på youtube på easy uphaul (underbara klipp!) ser jag också en grej kallad Waterstarter” någon som har erfarenhet av den? Surfar ju mest på Habo Ljung och är bortskämd med att alltid kunna starta med en fot på botten, varför mina vattenstarter suger.
    /

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på fungerande “Easy-uphaul”

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.