Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på RDM-master till Combat 08

  • Tips på RDM-master till Combat 08

    Publicerad av bananen på 14 september, 2008 vid 20:26

    Har haft en Radius RDM 400 från Fiberspar som jag använt till mina Combat och har haft en gammal 4.7a från 2005 som funkade fint på ovan nämnda mast.

    När jag köpte en 5.3a anno 2008 så inser jag att masten inte gör seglet rättvisa. Det är svårt att rigga seglet så att det ser vettigt ut – akterliket är inte löst när jag riggar enligt spec. Kan det vara så att NPs master har blivit betydligt styvare med åren?

    Saken löstes ivarje fall i fredags då jag bottenspolades i GH och masten knäcktes:mad2:. Det blir mao nytt segel och ny mast nu. Jag antar att NP RDM Combat 400 är bäst? Men den är ju hyffsat dyr… 5000 kr.

    Så, vilka RDM master använder ni till era Combat 08? Hur känns dom?

    ubbe svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ola-h

    Medlem
    14 september, 2008 vid 20:45

    NPs X-combat är säkert bäst med rätt dyr som du skriver. Jag tror den är rätt styv och rätt flextop i sin karaktär. Då liknar den HotSails Maui HotRod. Jag har desutom hört att ot säljer mycket HotRod-master i japan til just NP.seglare, så det kasnke stämmer. Lite billigare i alla fall. Hitta någon som har en HotRod och provrigga är mitt råd.

    Tyska SURf har i senaste numret en test på master, har jag hört.

  • bananen

    Medlem
    15 september, 2008 vid 06:07

    Hur är X-combat i jämförelse med Powerex?

  • jester

    Medlem
    15 september, 2008 vid 08:04

    Råkade slira förbi NPs hemsida, och både X3 och X6 verkar komma i RDM-versioner 2009

  • carrera

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 09:42

    Hur lirar NYA master ihop med lite äldre segel! Mitt problem är att jag behöver en 400 mast till mina 4,4 +5,0 NP Combat! Funkar nya X6 master till dessa 05 segel! RDM master kanske?

  • rasmus_w

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 10:09

    Har för mig att mastkurvor har en viss tendens att följa segeldesigners. Gamla Neil pryde och Gaastra som är designade av Barry Spanier passar t.ex. antagligen hyfsat ihop med maui sails master, gissningsvis håller Don Montague på och förändrar gaastras mastkurvor så de blir mer lika de gamla Naishmasterna och så vidare.

    Däremot är det inte bara böjkurvan som spelar in utan även mastens diameter.

  • bananen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 13:19
    Carrera;506452 wrote:
    Hur lirar NYA master ihop med lite äldre segel! Mitt problem är att jag behöver en 400 mast till mina 4,4 +5,0 NP Combat! Funkar nya X6 master till dessa 05 segel! RDM master kanske?

    Jag har nu skaffat ny 400 mast – en NP X6 RDM 400.

    Mitt Combat 5.3 ’08 som jag tidigare använt md en äldre RDM-mast kändes helt plöstligt som ett nytt segel, avsevärd förbättring. Omvänt gäller nog åxå – den nya masten hade inte funkat med min gamla 4.7a anno 2005 (som nu är bytt mot 08a).

    Så, till 05 segel bör du nog satsa på antingen begagnade master eller försöka hitta nya master med “standard” böjkurva.

  • doffe

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 19:36

    @bananen 499753 wrote:

    Har haft en Radius RDM 400 från Fiberspar som jag använt till mina Combat och har haft en gammal 4.7a från 2005 som funkade fint på ovan nämnda mast.

    När jag köpte en 5.3a anno 2008 så inser jag att masten inte gör seglet rättvisa. Det är svårt att rigga seglet så att det ser vettigt ut – akterliket är inte löst när jag riggar enligt spec. Kan det vara så att NPs master har blivit betydligt styvare med åren?

    Saken löstes ivarje fall i fredags då jag bottenspolades i GH och masten knäcktes:mad2:. Det blir mao nytt segel och ny mast nu. Jag antar att NP RDM Combat 400 är bäst? Men den är ju hyffsat dyr… 5000 kr.

    Så, vilka RDM master använder ni till era Combat 08? Hur känns dom?

    Kör Combat 4,7 (2008) med X-combat 400 och det funkar skitbra.
    Masten är 90% kol och inte 100% som det anges på surfers.se. Kolhalten har ändrats för att öka hållbarheten. Så rådet blir att köpa en sprillans.

  • bananen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 08:58
    doffe;506635 wrote:
    Kör Combat 4,7 (2008) med X-combat 400 och det funkar skitbra.
    Masten är 90% kol och inte 100% som det anges på surfers.se. Kolhalten har ändrats för att öka hållbarheten. Så rådet blir att köpa en sprillans.

    Tack, jag har redan handlat – det blev en X6 RDM 400 av årets modell som funkar ap-bra! 🙂

  • carrera

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 08:08

    @bananen 506511 wrote:

    Så, till 05 segel bör du nog satsa på antingen begagnade master eller försöka hitta nya master med “standard” böjkurva.

    Men Combat från 2005 borde ju vara sytt för RDM eller? Men vad körde man för RDM i dem? X-combat fanns väl inte då?

  • ubbe

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 08:37

    Aloha!
    Jag kör powerex och Simmer RDM till mina Combat -06. Funkar hur bra som helst. Du såg det själv på Maui i våras. Kolla om du kan låna en RDM att provrigga på. Jag har 2 eller 1 RDM-förlängare till bra pris om/när du behöver.
    /Honken

  • andreas-h

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 09:11

    MaverX,fra samme fabrik som NPs (Reglass), er tip-top. Deres Stilo 200 er i 85% carbon RDM, Stilo 300 i 100% carbon RDM.
    Se mere på: http://www.maverx.it
    Ved ikke om de sælges i Sverige?
    I DK fører vi dem hos http://www.loftsails.dk.

  • bananen

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:11
    Carrera;507711 wrote:
    Men Combat från 2005 borde ju vara sytt för RDM eller? Men vad körde man för RDM i dem? X-combat fanns väl inte då?

    Visst passade min gamla RMD mast till mitt gamla Combat. Men min gamla RDM funkade inte i mitt nya Combat – seglet är sytt för en ny mastkurva som NP introducerade 07.

  • carrera

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:42

    @Ubbe 507718 wrote:

    Aloha!
    Jag kör powerex och Simmer RDM till mina Combat -06. Funkar hur bra som helst. Du såg det själv på Maui i våras. Kolla om du kan låna en RDM att provrigga på. Jag har 2 eller 1 RDM-förlängare till bra pris om/när du behöver.
    /Honken

    Tjenare Ubbe! Tack för senast o för tipset också! Hörde att Simmer skulle passa bra i Combat men fick intrycket av killarna på SP att det bara var SDM masterna som gällde då!

    Planerar ni något nytt til ön med stort Ö?

  • ubbe

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 12:50

    @Carrera 507787 wrote:

    Tjenare Ubbe! Tack för senast o för tipset också! Hörde att Simmer skulle passa bra i Combat men fick intrycket av killarna på SP att det bara var SDM masterna som gällde då!

    Planerar ni något nytt til ön med stort Ö?

    Jag körde även Combat 3,7 från -07 med 3,70 Powerex mast utan bekymmer

    Planerna finns för 2010, ngn gång mellan februari-slutet april, men “bara” 4-6 veckor.
    /honken

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på RDM-master till Combat 08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.