Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på vad jag bör skaffa för vindsurfing kitt

  • Tips på vad jag bör skaffa för vindsurfing kitt

    Publicerad av tobiasmartensson på 13 juli, 2015 vid 16:15

    Tjena, jag e 19 år och har börjat vindsurfa, jag e sugen på något bättre än en nybörjarbräda men vet inte
    Vad jag bör ha. Jag har seglat en sommar på en gammal bräda från 80 talet med centerbord,så jag kan grunderna men vill utveckla och ha en nyare bräda. Ska vara för freeride.
    Jag väger 95 kg och är 1.83 lång.
    Tacksam för svar

    snowracer svarade 8 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 16:48

    Om Du vill plana mycket för att komma igång men ändå få riktigt surfkänsla så tycker jag Du ska titta på JP SLW eller liknande med ett startsegel på ca 8.5 kvm. Brädan finns i två varianter. Den på 90 cm bredd är toppen.

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:04

    Tack! E de själva bredden som avgör hur många liter den e på? För just den typen såg lite dyr ut.. Tänkte om man kunde leta vidare på spåret att den skulle va 90 cm bred!

  • pedersen

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:07

    Välkommen till forumet. Kul att du vill satsa på denna ädla sport 🙂
    Bra om du säger vad du bor och om du letar nytt eller begagnat (prisklass).

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:09

    Tack! E de själva bredden som avgör hur många liter den e på? För just den typen såg lite dyr ut.. Tänkte om man kunde leta vidare på spåret att den skulle va 90 cm bred!

    Haha tack!
    Jag bor ute på Ekerö och satsar nog till en början på begagnat! 🙂

  • pedersen

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:12

    JP SLW är inte ett lågbudgetaltenativ… säkert bra men dyr.

  • pedersen

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:14

    En bred brädda underlättar, men 90 cm är en rätt så väl tilltagen bredd.

    Såg denna på köp och sälj. Kanske skulle kunna vara något.
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/10072/bic-techno-148-2009/

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:23

    Den såg schysst ut, men funkar den tillhörande riggen som han också sålde? E seglet lagom storlek t.ex.

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:31

    Hittade nått där brädan va på 115l, är det för lite?

  • staffomania

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:32

    Köp begagnat. Du kommer ändå crasha grejerna rätt snabbt.

    Vägde samma som dig när jag började och köpte en 145L freeride. Den funkade väldigt länge för mig även om jag i början tyckte den var jobbig att dra rigg på med 7.5 segel. Den dyker eventuellt upp på köp och sälj inom kort (ska bara bestämma och den är värd att spara till tjejen).

  • staffomania

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:34

    @Tobiasmartensson 734370 wrote:

    Hittade nått där brädan va på 115l, är det för lite?

    115 är för lite. Tycker du minst ska ha 75cm i bredd och över 130L.

    @Tobiasmartensson 734369 wrote:

    Den såg schysst ut, men funkar den tillhörande riggen som han också sålde? E seglet lagom storlek t.ex.

    Tänkte skriva att riggen kändes lite dyr. Men kollade på bilderna och allt verkar vara i väldigt fint skick. Storleken på seglet är perfekt för dig men sen när du blir varm i kläderna kommer du vilja ha ett större segel.

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 17:44

    Jaså! Om du vill får du gärna höra av dig om du lägger ut den så jag vet! Tack för tipsen 👍

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 19:55

    Leta gärna efter en bräda som är minst 85 cm bred och har minst 145 l. Köper Du en upphalningstamp med ögla så som du hakar i selen drar du ganska lätt upp 8.5 kvm med din vikt. Med denna utrustning planar du vid ca 7 m/s eller kanske redan vid 6.

  • tigerflash

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 20:30

    Det här är andra sommaren jag surfar och började på en större bräda”190l” men växte ur den ganska omgående och köpte en 145 l freeride bräda som jag är helnöjd med. Dock köpte jag den ny och det kostar ju givetvis men en bräda som dom flesta skriver runt 145-160l växer du inte ur lika snabbt och kan även ha den kvar om du vill ner i liter när du utvecklas. Dock är det dåligt med brädor i den storleken på marknaden av en anledning. Många gillar dom eller har två brädor ellr fler. Därför blev det ny för mig då jag inte hittade någon när det var dags att minska ner. Efter att jag lärt mig grunderna på mindre rigg köpte jag 8,0 segel till att börja med och efter ett tag får man in snitsen att dra den där j…a riggen.:) finns smarta upphalstampar att köpa för en mindre peng . Har efter det köpt på mig lite nytt och lite begagnat när det gäller segel vart efter man suktat efter hårdare vind. Jag är själv 190cm men lite lättare än dig..80kg./ erik

  • tobiasmartensson

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 21:20

    Toppen då har jag nått jag kan sikta in mig på! 👍 guldvärt

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 06:44

    Välkommen till sporten där man aldrig blir fulländad och alltid lär sig.

    Ähhhrrmmmm jag tycker att rådet om JP SLW och 8.5 (!) är ganska tveksamt… eller till och med inte särskilt bra alls, faktiskt… Även om jag gillar Herr Pelegrin och hans vindrapporter en hel del. 🙂

    Alltså, en traditionell freeride på 130-140 liter kommer funka utmärkt. Och gå nu inte in för att bara plana hela tiden, vilket lätt får alldeles för mycket fokus i början av vindsurfinglivet. Visst, att bränna runt med 8.0 i lättare vindar är jädrigt najs, men det är inte det som kommer att göra dig till en bättre vindsurfare i längden. Det är din seglingsteknik, balans och förmåga att få ut prestanda ur pryttlarna som avgör. Och hur kul du har, såklart.

    Så, se till att ha en lättare rigg runt 6.0 till den brädan. Då kan du ge dig ut i lättare vindar och träna rigghantering, brädsnurr och allmänt småtrixande. Sjukt lärorikt och mycket, mycket underskattat. Du får dessutom ett segel som kommer vara riktigt kul när det blåser lite mer. Denna typ av segel kan man dessutom hyfsat enkelt hitta till bra pris och det behöver inte vara något av senaste modell eller särskilt avancerad design.

    Och att köpa en större freeride är väl en av få investeringar i surfprylar som faktiskt inte är så dum. Även efter flera år kan man sälja sin bräda begagnad till skaplig bra pris. Det finns ett skäl till att denna typ av brädor nästan aldrig syns på köpåsälj, de är helt enkelt populära och lättsålda.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på vad jag bör skaffa för vindsurfing kitt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.