Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på välsittande flytväst

  • Tips på välsittande flytväst

    Publicerad av tumba på 14 augusti, 2016 vid 09:11

    Tillhör dem som kör med flytväst då man aldrig riktigt vet vad som kan hända därute. Better safe then sorry…

    Har idag en Mystic razor som jag möjligen köpte en storlek för stor men som trycks upp lite för långt av selen. Känns som den sitter runt huvudet efter ett tag.

    Någon som har erfarenheter av t.ex. NP High Hook?? Låter i vart fall bra på beskrivningen. Eller finns det andra tips på riktigt välsittande västar om man kör midjesele

    snaffe svarade 7 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • john1

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 11:58

    Har en NP high hook väst. Som du ser av bilder etc så finns ett lite band som du låter gå under kroken. Detta skall hindra västen att flyta upp till halsen när du har behov för, vattenstarta etc.
    Använder du inte detta bandet så är det den sämsta väst jag någon gång har haft. Den har ingen velcrobälte funktion eller liknande som en gammal mysticväst jag har, ej heller någon anatomisk utformning så den inte skall glide. Det känns dåligt att helt lita på detta tunna band.
    Ser på nätet att ION har en väst med liknande funktion: Ion Booster X. Finns sannolikt hos surfspot.se, men jag vet inte om den är bra eller dålig.
    Jag använder enbart sittsele med kroken lite längre ner än en midje sele. Kan tänka mig att den inte fungerar så bra till midjeselen.
    JJ.

  • the_novice

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 13:06

    Det finns också impact-västar som nog har ungefär samma flytkraft som flytvästarna (ca 7kg). Impact-västar för Kite och vindsurfing passar under midjevästen och hålls därmed också på plats när man drar åt selen. Här är ett exempel;

    dakine2015_surface_vest-2.jpg

  • john1

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 13:51

    Mkt. mindre flytkraft tror jag!
    JJ

  • alltidxx

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 14:27

    Jag tittar på denna:
    http://surfers.se/vatdrakter/flytvastar/rrd-flytvast
    Men jag kör ju med sittsele också så för mig lär västens passform vara bra. Att ha flytväst är smidig flythjälp vid vattenstarter också, så inte bara för säkerhet.

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 18:54

    jag har en kort “sport” från hellyhansen, verkligen ingen bra fit på den. Åker upp irriterande under vattenstart, annars märker jag inte av den så mkt. Funderar också på att skaffa en ny. Impactvästar tror jag inte på riktigt, kanske om de sitter tight så de rör sig mindre

  • joloo

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 19:25

    Har kört med ion något år nu och tycker den funkar super. Midjeselen sitter faktiskt bättre med västen på samt att den ger lite extra värme.
    http://www.ion-products.com/water/men/vests/vector-vest/

  • bicless

    Medlem
    18 augusti, 2016 vid 20:47

    Impactvästarna sitter ofta tajtare än flytvästarna och mindre risk att de åker upp.
    Denna har jag och den funkar kanon: http://www.surfspot.se/dakine-surface-vest-svart-impact-vest.html

    Sen har jag en Mystic razor flytväst också, den tycker jag också funkar bra. Men XL funkade inte för mig, den åkte upp, L funkar bra på mig, så den är lite känslig. Man kanske kan spänna midjebandet om man kan sy, (sy in det lite)

  • tumba

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 06:09

    @Bicless 740935 wrote:

    Sen har jag en Mystic razor flytväst också, den tycker jag också funkar bra. Men XL funkade inte för mig, den åkte upp, L funkar bra på mig, så den är lite känslig. Man kanske kan spänna midjebandet om man kan sy, (sy in det lite)

    Då är vi kanske precis lika stora… Jag har som sagt en Razor i stl XL men som sitter helt kass efter ett litet tag. Tror också att det är svårt att fixa genom att göra midjebandet tajtare.

    Tackar för återkoppling o tips. Får ge mig ut i butik o kolla/prova

  • hakuna

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 06:31
  • htn

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 07:15

    Jag tycker NP High Hook sitter/funkar kanon med midjesele (Dakine T6).
    80kg, 185cm, L i Selen, XL i flytvästen (lite små i storl.), sitter som en smäck.
    Hade en Prolimit för några år sedan som inte funka nåt vidare.

  • john1

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 11:37

    En liten ide:
    Egentligen är det dumt att använda den korta remmen för att hooka den under kroken. Vid kastfall etc. vet jag av egen erfaring att det bör vara lätt att frigöra kroken från hängseletampen. Det blir mkt. svårare med remmen som kanske har roterad ett par varv under kastfallet. värst är det om du hamnar under seglet och allra värst är det om det är på grunt vatten (vurpat pga en sanddyna tillex.).
    En ide med NP-Highhookvästen är att ta en ca 2-3 cm bred rem från västens ena sidas spänne, vidare ner mellan benen och upp till andra sidan. Det skulle hålla bra.
    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 12:43

    @john1 740940 wrote:

    En liten ide:
    Egentligen är det dumt att använda den korta remmen för att hooka den under kroken. Vid kastfall etc. vet jag av egen erfaring att det bör vara lätt att frigöra kroken från hängseletampen. Det blir mkt. svårare med remmen som kanske har roterad ett par varv under kastfallet. värst är det om du hamnar under seglet och allra värst är det om det är på grunt vatten (vurpat pga en sanddyna tillex.).
    En ide med NP-Highhookvästen är att ta en ca 2-3 cm bred rem från västens ena sidas spänne, vidare ner mellan benen och upp till andra sidan. Det skulle hålla bra.
    JJ

    låter klokt…ungefär så kan jag tänka mig att det går till om man virar fast ngt i selekroken. Nej det är nog mellan benen som gäller..eller ngt som sitter tight runt midjan så det inte rör sig

  • john1

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 16:35

    Jo, en liten sak till.
    Det finns jo spännanordning på båda sidorna på både vest och sele. Då blir det nog ännu bättre med ett kort band mellan vest och sele på varje sida, har nu köpt det, skall prova näste gång på vattnet.
    JJ

  • bollen

    Medlem
    19 augusti, 2016 vid 17:59

    Använder också ION impact vest och sittsele (inte samma modell av vest som tidigare reffad till, tro jag har en tidigare modell) sitter som en korvskinn o h funkar kanon!

  • snaffe

    Medlem
    24 augusti, 2016 vid 16:53

    Efter att nästan drunknat när jag blev spolad långt ut en gång i portugal så testar jag restube. Har aldrig behövt använda den men testade att dyka under vattnet med den och det var jäkligt jobbigt. Man flöt upp väldigt snabbt. Smidig att fästa i selen!!! Blir du spolad långt ut på vintern är det rätt gött med lite flytkraft.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på välsittande flytväst

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.