Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tokig återfalls-surfare?

  • andersbq

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 17:49

    @BooMan 525840 wrote:

    Nej, lägg av…:tongue: :laugh:

    Skönt med alla inlägg, Då kan JAG andas ut, jag är helt “normal” och även lugna frun… Jag får ha mina två brädor m tillbehör bara hon får in bilen i garaget…

    Andersbq: Jag kan känna beslutsångest ibland när jag ska ut, så båda brädor åker med för det mesta, men hur bär du dig åt???

    Mmm jag har väl 18 brädor just nu, varav 6 ligger i släpkärran, 4 i surfförrådet, 1 i garaget, 3 på vinden, 2 under altanen och en hos mor & far…

    Det var en tråd för några år sedan om ett kanotförråd, är det nån som kan hitta den igen?

  • nissex3m

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 18:14

    Jag var inne på Skidsport i Bromma för att fråga efter en mutter till min svarta (årsmodellen senare än gråa) Jimmy Lewis fena. Den unge mannen i shopen tittade på fenan och sa:
    – Det där är ingen fena, det är en bromskloss!

  • v-thun

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 18:25

    ok, nu kommer det intressanta:P Hur mycket pengar har ni som ägt 10+ brädor egentligen lagt ner på windsurfing? För mig som fortfarande surfar på första brädan är era listor helt bortom……

  • andersbq

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 19:41

    @Knatte 525842 wrote:

    Anders! Hoppas att du har ett stort garage/förråd så att du får plats med alla prylarna:laugh: Att du har en förstående fru redan, är ju uppenbart :tongue: :p

    Vad är detta för brädor?? Har aldrig hört talats om detta innan..
    Performance 280 Slalom -88
    Performance 255 Wave -88
    Performance 280 Slalom -89
    Steve B 8,6 (Naish) -89

    Jo extremt förstående fru, hon vet att inte ställa några ultimatum.

    Nördfakta (för såna som Knatte och undertecknad):

    Performance Sailboards Wollongong, NSW, Australia, shaper Ralf Riddell (i samma lokaler som SKIPP surfboards), var de ledande custombyggaren på östkusten i slutet av 80-talet den andre var Byrne, (också i Wollongong, men Phil Byrne satsade på vanliga surfbrädor, byggde brädor år bl a Tom Caroll, och är fortfarande stor). Performance var snabbaste speedbrädan 1987/88 i Australien, Gary Kemper körde slalom på dem (han representerade AUS i VM i Skanör 87, men seglade Tiga här).
    Jag har behållt en Performance slalom, körde med den förra vintern en gång bara på kul i TT, 30 knop med 6,5 lätt som en plätt.

    Steve B, den legendariska shapern hos Naish Hawaii Kailua, byggde de bästa vågbrädorna till Robby i slutet på 80-talet. Vid sidan på jobbet hos Naish så byggde han även under eget varumärke “Steve B” exakt likadant men typ 25% billigare. Den har jag också kvar på vinden… man har inte hjärta att göra sig av med grejor som gett så mycket glädje helt enkelt. Kanske ska jag be att ta med dessa två i graven så småningom.

  • booman

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 22:20

    @v-thun 525953 wrote:

    ok, nu kommer det intressanta:P Hur mycket pengar har ni som ägt 10+ brädor egentligen lagt ner på windsurfing? För mig som fortfarande surfar på första brädan är era listor helt bortom……

    Har inte vågat räkna efter. :crazy: Men femhundringen som jag gav för PAL:en blev lite mer ganska snabbt, och då är ju min lista förhållandevis “liten”… Och som jag nämnde, fick jag ju även några av dem.
    Ska jag vara ärlig, så det enda jag köpt “kartongnytt” är Stoken och 2st segel.
    Finns bra grejer här på konfen. :laugh:
    (Förutom de två plankor jag hade på det glada 80-talet. En windglider och en Surfpartner Ray som jag sommarjobbade mig till, men det är preskriberat)

  • westcoast

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 22:28

    Denna tråd kräver rannsakan…
    – Dufour Sun – 4m+ och mjuk och följsam…! Idag undrar man hur människan kunde landa på månen men inte tillverka surfbrädor som fungerar. Och bommen…
    – Surfpartner Ufo+Wet…Fy Fan för ABS-plast.
    – Under dessa år framstår Ragges Windsurfing och Entrepenad vid Landsjön som heaven No 7.
    – Hemmabygge1 – Vågis i Polyester och lite kolfiberremsor; huset luktar kemifabrik i tre våningar men morsan håller masken. Fenkasetten pajar vid alla hopp över 0,5m.
    – Hemmabygge2 – Man fattar att Vättern inte är Hawaii och satsar på att kopiera en slalombräda på 2.90 i epoxy. Funkar bättre men allergichock och blind i 2 dagar.
    – F2 Bullit – våga stå bak när det brallar i! I Ystad blev det mera brudar på Starshine än vind på Östersjön.
    – Bic Alto – i Linköping söfa man på Ooxen och vågorna är en hand höga. Men va fan Bringdal började ju här och nästan alla riktningar funkar.
    – Fanatic Skate – jag flyttar till Halmstad och undrar hur ända in i H-E man lyckats hålla intresset vid liv under de förhållanden som rått tidigare. Nirvana!
    – RRD Avantmove 95L – Här nånstans börjar materialet bli riktigt j-a bra. Och man blir H-stad local, vilket tar lite tid..;). Tack till Markus på Surfers.
    – RRD MPE – viljan fanns men väl radikal side-shore-bräda som bara fungerade i 4,2-vind för fullvuxna. Tack till Morris.
    – Tabou Dacurve – Oh my God. Bättre än Blow Job. Tack till Peter på Halmstad Surfshop. Vågridning och hopp börjar fungera för en ingrodd lantis.
    – Kite – Ja, jag måste säga det. Även på detta forum. Det är jobbigt att växla mellan två forum. Jag blev bisexuell på gamle-dar. Det är mer användbart vid “less than perfect conditions”. Det är lättare att passera vitvattnet vid on-shore och det är roligare vid 7 m/s. Och min kropp börjar likna den jag hade vid 20. Nu är jag 42. Men vid side-shore och klassisk Ringenäs-väst tar jag fram vågisen.
    Under senare del av beskriven tid har sanningen blivit digital – tack till Börje och Stone&Water och andra som lägger ut samma kväll. Pussar – Westcoast.

  • Knatte

    Gäst
    17 januari, 2009 vid 13:08

    @v-thun 525953 wrote:

    ok, nu kommer det intressanta:P Hur mycket pengar har ni som ägt 10+ brädor egentligen lagt ner på windsurfing? För mig som fortfarande surfar på första brädan är era listor helt bortom……

    Absolut ingen aning, men i snitt lade jag kanske 10 tusen kronor i snitt de sista 15 åren eller så. Så någonstans långt bortom 100000 kronor i alla fall 😉

  • Kjello

    Gäst
    17 januari, 2009 vid 15:20
    Sinker;525856 wrote:
    Hörde jag någon fråga om windsurfingindustrin är på ruinens brant?
    -Nej jag tänkte väl det, för vem tror att listorna inte blir dubbelt så långa de närmsta 10 åren… Handen upp dom som redan köpt sin sista bräda!
    /sinker

    köpte mina 2 sista brädor för väldigt länge sen. och ingen har tydligen prövat dom;
    Fanatic Boa ultra, funkar alltid men i storm lite stampigt, så;
    Fanatc Mamba ultra, kommer ut, men gillar inte konkavitetena i botten, skumt dom har blivit djupare.
    For övrigt alla tidigare brädor är inte värda att nämnas. Men nya sgel/riggar har lags till på senre tid.
    Bränt mer än 100000 helt säkert sedan start 1978.

    Sen -04 satsar jag på kitesurf. Men jag sommar-vindsurfar vid min sjötomt, enda som är lämplig där.

  • ludde_l

    Medlem
    17 januari, 2009 vid 17:26

    Jag skulle vilja se en lista på alla brädor som Ola_H har haft genom åren! Kom igen Ola ge oss en lista!

  • mikaels

    Medlem
    17 januari, 2009 vid 17:39

    Jag som ändå hållt på sen början av 80-talet känner mig lite som kille med minsta snoppen i omklädningrummet när jag ser era listor 😉
    Jag öppnade med en
    HiFly 111, köpt på pråmen på Stadsgården i Stockholm, som jag tom monterade (OK, lät montera) stroppar på, och tog på flyget till Teneriffa…
    Neil Pryde 6,5 segel…say no more, kompletterade även med ett sk ‘stormsegel’ på runt 4,7, fortfarande med bom på 270 cm eller nåt…
    Nästa steg blev en Mistral Tarifa, den minsta bräda som fanns med centerbord (som jag i stort sett aldrig använde…), den hade ett 5,7 Gaastra fathead 🙂
    Sen blev det en ‘custom’, byggd av Surf Bittl i München, en 270 lång sinker på typ 95 liter eller nåt. Den hade jag i ca två år.
    Sen tog min surfkompis tag i saken och byggde oss två brädor, långt före sin tid, runt 255 långa, men ca 90 l, breda bak, med kanaler, nån slags föregångare till no-nose/moderna kortbrädor, fast med gårdagens fenor, och masten fortfarande för långt fram…de höll länge, och surfade från mycket i Garda under det senare 80-talet ;). Fula, men bra, och höll mig flytande i många år.
    Då seglade vi vi franska kopior av Neil Pryde RAF runt 6,5 eller så.
    Sen köpte jag ‘nya’ brädan, en Fanatic Gecko 278, som faktiskt fortfarande lever, den hade först ett Sailworks 6,54 Race som motor, men numera Simmer, ett 6,4 och ett 7,5 Zero5/Spark.

    Det känns som om jag köpt surfprylar varje år, och det är vad familjen brukar säga, men när jag läser era listor ser jag att jag spelar i gärdsgårdsserien, nu gäller det bara att övertyga familjen om det, så jag kan köpa fler gerjor!

    Jag är lite sugen på en uppgradering till en mindre (dvs kortare) bräda, får väl se hur våren/sommaren artar sig…

  • surfan

    Medlem
    17 januari, 2009 vid 23:19

    Jag det här var inte lätt ja minns inte alla brädor o segel ,men jag gör ett försök

    Rocker 82
    vinta solo
    twist
    surfpartner Dry
    surfpartner Sky
    Klepper 272 gul
    Klepper 272 grön
    CLS våg
    nielpryde speed bräda (proto)
    tiga 260
    tiga 275
    F2 Sputnik 280
    fanatic ultra rat
    Seatrend typ290
    copello 265
    copello 275
    copello 285
    copello gold stripe
    rrd 271
    rrd 275
    rrd 285
    rrd Freeride 276
    ab 280 slalom
    rrd wave one L
    fanatic fly 252
    Thommen RS65
    fanatic falcon 90
    Fanatic falcon TT, formula
    fanatic falcon 90 05
    F2 missil xs
    fanatic falcon 80
    fanatic falcon 89
    fanatic falcon 105
    fanatic falcon speed
    fanatic falcon 79
    fanatic falcon 104
    fanatic falcon 95
    fanatic falcon 110

    Det känns som jag har missat en del brädor:confused:

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 13:46

    Min lista 80-talet.
    Dufour
    Ken Winner
    Windsurfer International
    Mistral ONE design
    Vinta
    Surfpartner
    Järvinen 3 st
    AMF 5 st
    Mistral Scremer
    F2 starlet
    F2 lightning
    Davidsson 3 st
    Lechner 2 st

    Började igen 2005

    2005
    Starboard Formula 159

    2006
    Kona ONE
    2007
    Kona Surf
    Kona Minitanker
    Kona 10.5
    Kona 11.5

    2008
    Kona LINK
    JP FSW 92
    EXOCET CROSS 94
    S CROSS 115

    I ÅR ska jag testa igenom alla
    EXOCET plus Kona 9.5″, SUP det ligger ett antal och väntar just nu, ska lära mig mera om allt.

    Men som sagt det som gjorde att jag fortsatte vara att jag kom igång på Kona ONE genom att Rikard Almqvist fick mig att delta på Kona ONE VM 2006.

    Men som sagt jag jobbar ju med detta nu och det är det roligaste jag vet.

  • oscar

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 14:12

    @Ludde_L 526053 wrote:

    Jag skulle vilja se en lista på alla brädor som Ola_H har haft genom åren! Kom igen Ola ge oss en lista!

    Men det är ju inte rättvist då han har spons.

  • ludde_l

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 14:43
    Oscar;526164 wrote:
    Men det är ju inte rättvist då han har spons.

    Nej jag vet, men det lär bli en diger lista hur som helst!

  • jester

    Medlem
    18 januari, 2009 vid 15:20

    Det känns som jag har missat en del brädor

    Ja, du har ju glömt Thommen RS65, bla…

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tokig återfalls-surfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.