Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tomgång VW T4

  • Tomgång VW T4

    Publicerad av alexullared på 25 februari, 2010 vid 12:28

    Hej

    Har en T4 med 2.0 bensinaren insprutning.
    Har lite problem med tomgången på den.

    Problemet visar sig oftast när man motorbromsar/bromsar och sedan trycker ner kopplingen t.ex innan ett trafikljus. Då dör bilen ibland. är man med och gasar lite så vaknar den igen och sen är det inget problem. men när man bara motorbromsar o sen kopplar så är det som om den inte hinner få till det och dör istället.
    Annars går den bra på tomgången i vanliga fall. Felet inträffar nog mest när motorn är kall.

    Hur funkar tomgången på en sån och vad kan felet vara?

    MHV Alex

    gustav-s svarade 14 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 14:03

    Kan vara allt från tomgångsventilen (tomgångsmotor) till trasig lambda. Men kolla tomgångsmotorn, de kan muppa ihop när det är sånt häringa skitväder.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 februari, 2010 vid 16:09

    Känner precis igen symptomet på min T4. Plus att det luktar bensin om den när den är nystartad och kall. Det är såpass lite bensindoft för att det inte brukar märkas när bilen står utomhus. Nu har bilen i stort sett bara stått stilla i garaget under vintern men jag börjar fundera på att lämna bilen till nån verkstad eftersom det ändå är besiktningsdags nu.

  • alexullared

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 20:39

    Jo börjar tro att det är tomgångsventilen.. när man startar bilen ibland går den på väldigt låga varv också ibland vilket kanske kan bero på samma sak?

    Hur felsöker man och lagar/smörjer upp den?

  • gustav-s

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 21:14

    Hade samma symptom på en Mazda 323 jag hade förut. Då var det en vakumslang som hoppat loss så kolla efter låsa/trasiga slangar.

    /Gustav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tomgång VW T4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.