Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torkande / sprickande våtdräkt

  • Torkande / sprickande våtdräkt

    Publicerad av suecocabron på 2 augusti, 2007 vid 09:56

    Tjena!

    Jag har en ca 2 år gammal neil pryde våtdräkt som börjat spricka på ryggen. Det ser ut som torrsprickor typ och gummit där känns fnasigt. Är det något man kan fixa? Någon som känner till något medel eller behandling??

    andreas-f svarade 16 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dude

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 14:23

    Det låter som at dräkten helt enkelt håller på att bli gammal. Frågan som jag vill ställa dock är vad man kan göra för att dräkten ska hålla längre före den börjar spricka för att gummit blir gammalt, mött eller vad det nu blir. Det känns ju som bekant jobbigt att behöva byta dräkt så ofta. Förut, har jag för mig, kunde ju en dräkt vara fin i fler år.

    /Niklas

  • simpa

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 15:57

    hängt i förrådet för länge således, se till o surfa mer =)
    det är bara o satsa på en ny dräkt, har den börjat spricka är det självklart svårt att återgärda men de finns säkert något magiskt medel som till allt.

  • rillestark

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 16:03

    Det som dödar en våtdräkt är, så långt jag har fattat, sol och salt. Sköljer man dräkten efter varje surfdag och låter den torka där den inte är utsatt för direkt solljus så håller den i många år. Den ska alltså endast vara i solen om vädret så kräver när du har den på dig. Förvaras den mörkt och svalt så håller den riktigt länge.

    frid.

    /Richard

  • mrfreeride

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 09:48

    Har oxå en Neilpryde våtdräkt och har samma problem och jag kan garantera att det inte beror på handhavandefel eftersom jag sköljer av den var gång jag varit ute och hänger den inte på något ljust ställe. Problemen med sönderfallet började redan efter drygt ett år då jag limmade där det släppte, men sedan har problemen bara fortsatt så dräkten är snart ett enda lapptäcke. Nej, Neilpryde blir det sldrig mer för min del i våtdräktsväg. Den håller värme kanon men hållbarheten är rena skämtet.

  • lex-luthor

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 10:20

    Låter skumt. Jag har en gammal O’Neil som är över 10 år nu. Visst finns det sprickor, men inte “mitt på materialet” som du beskriver. De flesta beror nog på att den “krympt”…

    Hör av dig till återförsäljaren, borde inte bli så om man sköljt den.

  • jeppo_f

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 11:43

    Hehe… Det var just det. “Om man sköljt den”
    Min dräkt har blivit likadan, och jag sköljer den inte. Finns nog ett visst samband.

    När den väl har börjat spricka är det nog inte så mycket mer att göra än att gilla läget och eventuellt köpa en ny.

    /jeppo

  • ola_p

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 12:55

    Inte skölja, segla i saltare vatten (atlanten), hänga på tork i solen på en 6 veckors vistelse hyggligt nära ekvatorn (marocko) är nyttigt för dräkten, jag lovar.

    Efter årets 3 veckor med samma behandling så finns det inte mycket kvar av dräkten… 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 20:56

    Men varför segla med dräkt i tropiska vatten? Kalla havsströmmar eller nåt?

  • ola_p

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:08

    Syftar du på Marocko så är det inte direkt tropiskt… 17-18 grader varmt i vattnet, det är ju atlanten. Något varmare på vinterhalvåret lär det iofs vara. En 3/2a med korta ärmar långa ben är precis lagom.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:53

    Ah. Sist jag åkte utomlands tog jag inte med nån dräkt vad jag kan minnas. Fast det var Gran Canaria så det kanske var varmare där. Har inte mycket koll på hur varmt/kallt det är på olika ställen.

  • crash_it

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 22:12

    Min dräkt som är en ProLimit Assault 5/3 har blivit totalt slut redan på andra året. Jag seglar ofta sötvatten och duschar av den ibland kallare tider så den har blivit naturligt sköljd men jag tror livslängden framför allt handlar om hur mycket den används. Konstgjord andning för dräkten är Biltemas Vindrutetätning som bildar ett elastiskt neoprenliknande skikt (torkar över natten). I längden blir dock också det hårt och spricker så det är inte att rekommendera att börja med det för tidigt. När sprickor och skador har börjat släppa in vatten i dräkten är det dock guld värt att få det tätt igen och det blir inte alltför fult heller. /Christer

  • rasmus_w

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 22:22

    Det logiska sättet att hindra en våtdräkt från att torka ur är att kladda på nåt slags fett eller så på dräkten. Nackdelen är att det känns som en rätt dålig idé av diverse andra anledningar…

  • oaxen

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 17:08

    Det kan vara materialfel som faller under eventuell reklamation. Kolla med din handlare.

  • gson

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:27

    Skölj dräkten, torka utan sol, köp silikonspray och spraya innan vinterförvaring.

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 augusti, 2007 vid 20:16

    @Gson 403030 wrote:

    Skölj dräkten, torka utan sol, köp silikonspray och spraya innan vinterförvaring.

    INTE SILIKONSPRAY, min sola evolution löstes upp av detta!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torkande / sprickande våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.