Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö, villka förhållanden är bäst?

  • Torö, villka förhållanden är bäst?

    Publicerad av billing90 på 28 mars, 2007 vid 08:10

    Tjena!

    Till frågan, vilka förhållanden är bäst när det gäller Torö?

    Tack på förhand !

    / Joakim

    larry svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 11:14

    Syd, helst 10 friska och mer, vridande till väst/nordväst, så att vågorna blir kvar på syd. Klassiskt lågtrycksvrid. Dock avtar/lyfter vinden över stenstranden på SV och V, framförallt på SV, så lite extra krut i vinden är fint.

    På rak S, lite SV kan man dock ha mycket rolig segling i kärringviken på insidan av udden.

    Syd-sydväst vridande till SO-O är ju drömmen, men väldigt ovanligt dessvärre.

  • billing90

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 11:49

    okej, i kärringviken är det bra att köra där om man bara vill ha chopigt?

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 15:44

    Ja. Kärringviken är kul!

  • getwet

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:37

    Om jag vore dig så skulle jag parkera bilen utanför Jesper B bostad och invänta när Humlan rullar söderut. Då vet man att det är bra förhållanden…..

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 18:11

    Ja! Man kanske skall flytta in i Humlan?

  • billing90

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 18:12

    Okej !! finns denna Jesper B här på forumet ?

  • surferic

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:32

    Jag har haft några av mina skojjigaste seglingsdagar i Sverige i Kärringviken på hård sydvind. Letade i mitt arkiv och hittade några bilder från höstren -05. Larry, Dr Masse, Poppo, och Surferic seglar.

    @getwet 373082 wrote:

    Om jag vore dig så skulle jag parkera bilen utanför Jesper B bostad och invänta när Humlan rullar söderut. Då vet man att det är bra förhållanden…..

    Lever Humlan? Var länge sen man såg skönheten? Brukar istället stå nåt kantigt, inte lika charmigt åk i innerkurvan…

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:37

    Åååh, det där var en ROLIG dag!

    Välkommen tillbaka Eric, vore kul att ses på Torö när det drar igång igen!

    Jesper B. är nog den främsta Torö legenden (och romantikern!) som finns.

    Driver bland annat http://www.hotsailsmaui.se och får pikar av frugan i TV på bästa sändningstid när han inte är a: på Maui eller b: i skolan.

  • billing90

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 19:38

    Ser ju riktigt trevligt ut ! 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 05:40

    Väldigt mycket personfokus här.. dock verkar ni alla ha missat lektionen i grundskolan när det var Toröhistoria, eller har ni inte kommit så långt ännu. Hur som helst är nog Janne Ekstedt den riktiga Torögurun och pionjären. Han surfade och vindsurfade Torö innan flera av er var födda!

    Humlan lever! Hon står bara och hämtar andan hemma hos mig i Nacka. Över denna vinter dessutom i uppvärmt garage. Eller mer bestämt väntar hon på att en viss VW-motorbyggare i Varberg ska få arslet ut vagnen och reparera den superduperdyra motor han byggde till Humlan för ca 5 år sedan. Lite svets och bromsmeck skulle inte heller göra bilprovningsmannen ledsen. Men hon rullar, med reservmotorn och småinstabil bromsverkan. Kommer till 100% dyka upp på Torö inom kort!

    Bästa Torö: Är väl två olika spot vi pratar om: Stenstrand (utsidan) och kärringviken (insidan). Kärringviken är andra bättre på att beskriva men utsidan är kul i vindar från ren ost till väst med lite nord i. Ren ost genererar vågor även om det inte blåst syd, givet att det blåser pung (helst uppåt 20m/s). Jag har haft mina absolut bästa Torödagar på ost. Utanför impact zone är det då ett choppigt helvete men vågorna rensar upp och spottar med en grymt härlig skuldra både över och under peaken. Bara att ta fart och ladda arial, dock se upp med den stora stenbumlingen i landningen. Syd vridande mot väst är väl annars det som funkar oftast, mellan de kultförklarade ostdagarna kan det dröja rätt många år.

    Personligen tycker jag också att rak onshore är skitkul på stenstrand. Det blir ingen down-the-line eller speciellt mycket hopp, men bara att vara ute och umgås med de masthöga facen är hur mysigt som helst. Intim interaktion med naturen. Att försöka ta sig förbi udden utan vind mitt i ett set ger mig mer adrenaline än lekstugan på insidan, men jag vet att de flesta tycker annorlunda, och vem gillar inte att leka.

    För Torödebuten kan man ju välja att segla på insidan för att senare segla ut till stenstrand. Lämpligen håller man sig lite på utsidan om vågorna om det är stort, gradvis kan man ju känna på hur det funkar och gå in djupare och djupare. Slutar nästan alltid på samma sätt dock, oavsett hur många Torötimmar man har i kroppen, det vill säga tokspolad, ibland långt uppå backen!

    Vi ses!

    Jesper B

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 14:32

    Jag tillägger att käringviken är ett grymt mysigt ställe. Om det inte hade legat vid stenstranden hade nog en och annan ändå åkt dit för att segla. Bland annat så är käringviken ett av de få ställen i stockholmstrakten där jag upplevt någorlunda jämn vind. Inne vid stranden är vattnet som ett salsgolv, gippen känns som den där kniven i varmt smör. Ofta rullar det dessutom in små fina vågor (tänk svallisarna efter en snabbt simmande svan) att hoppa på när man just gippat.

    Längre ut blir småvågorna behagliga rundade dyningar som ger lite skönt gung i seglingen, plus att de är såpass långa att man enkelt kan tajma gippen så man har nedförsbacke hela vägen runt. Helt enkelt perfekt för den som hoppas på att sätta sina första planande gippar, vågen ser till att man har fart även om man vinglar lite hit och dit.

    Enda riktiga nackdelen är väl att käringviken är lite trång om det är många på vattnet. Jag har visserligen bara upplevt det en gång men det kan ju bli fler efter den här texten. 🙂 Jag har fått riktigt mysig segling varje gång jag seglat där utom en gång när jag var toköverriggad med 4.5. Bäst var en novemberkväll för två år sen, med fullmånen rakt över ön mittöver, runtom var allt becksvart, men jag seglade på en gata av silvrigt månsken och kunde inte få nog.

  • larry

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 15:00
    surferic;373117 wrote:
    Jag har haft några av mina skojjigaste seglingsdagar i Sverige i Kärringviken på hård sydvind. Letade i mitt arkiv och hittade några bilder från höstren -05. Larry, Dr Masse, Poppo, och Surferic seglar.
    dr Masse;373118 wrote:
    Åååh, det där var en ROLIG dag!

    Håller med. Det där var en rolig dag.
    Har börjat uppskatta rak hård sydlig mer och mer då jag trivs i K-viken.

    Annars måste jag bara påstå att två dagars äckligt hård syd vridande till rak ost varmt och soligt är det bästa på Torö. Har dock bara hänt mig en gång hittils med undantag för varmt och soligt, men frågan var vad som var bäst inte vad som händer mest.

    //L

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö, villka förhållanden är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.