Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrkedjan har muggat fel…panik…hjälp!!!

  • Torrkedjan har muggat fel…panik…hjälp!!!

    Publicerad av mes på 30 september, 2007 vid 15:45

    Jag har klantat mig och försökt få till detta men inte lyckats. Ena kedjan har hoppat över ett snäpp som synes på bilden nedan. Vad kan jag göra?
    Redan missat flera dagars bra surf på detta…buhuuuuu….
    /Mes

    mes svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    30 september, 2007 vid 20:41

    Jag vet inte om det går att fixa, men innan nån talar om hur man gör, fråga dig själv om du vill mixtra med ett plagg du har på dig när det är såpass kallt att folk tror du är galen som kliver i vattnet.

    Jag råkade ut för nåt liknande problem och lyckades på något sätt som troligen involverade våld, vilja och vaselin fixa felet. Nästa gång jag var ute så gjorde jag en hoppgipp med landning på rygg och kände 4-5 gradigt vatten över hela ryggen, dragkedjan hade öppnat sig hela vägen och det var väl i stort sett bara flytvästen som i någon mån hindrade vattnet från att forsa in. Jag försökte segla några gånger till med den dräkten, men det slutade med att jag fick be lillebror klippa upp dragkedjan med tång för att jag skulle kunna komma ur dräkten.

  • mes

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 09:27

    testar att skicka med bilden…

  • oaxen

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 10:27

    Skulle tro att en dykbutik är bäst kvalificerad att ge ett utlåtande / eventuellt reparera.

  • bananen

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 14:32

    Jag vill inte vara pessimist, men jag är rädd at kedjan är pajad…

    Kan dock tipsa om att det finns en riktigt bra verkstad i Klippans industriomgråde, Götebög. Kommer inte ihåg exakt vad dom hette, men jag tror att det var dom här: http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=66609086&nimbus_id=549999&hits_on_map=1&geo_area=&search_word=Dive%20i%20G%F6teborg%20Sweden%20AB&lang=

    De bytte kedjan i min torrdräkt för nåt år sedan

  • mes

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 16:48

    @bananen 419379 wrote:

    Jag vill inte vara pessimist, men jag är rädd at kedjan är pajad…

    Kan dock tipsa om att det finns en riktigt bra verkstad i Klippans industriomgråde, Götebög. Kommer inte ihåg exakt vad dom hette, men jag tror att det var dom här: http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=66609086&nimbus_id=549999&hits_on_map=1&geo_area=&search_word=Dive%20i%20G%F6teborg%20Sweden%20AB&lang=

    De bytte kedjan i min torrdräkt för nåt år sedan

    Thx ska kolla dom imorgon. Annars så blir det väl att köpa en ny…suck…Pro Limits varmaste verkar vara omtyckt och bra pris. Jag har sett den för 1995 ex frakt och jag får väl spara in på segel eller annat…eller hitta på en bra förklaring till frugan varför jag har sönder mina ganska nya grejor…
    🙂 Mes

  • johan-g

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 18:24

    @mes 419412 wrote:

    Thx ska kolla dom imorgon. Annars så blir det väl att köpa en ny…suck…Pro Limits varmaste verkar vara omtyckt och bra pris. Jag har sett den för 1995 ex frakt och jag får väl spara in på segel eller annat…eller hitta på en bra förklaring till frugan varför jag har sönder mina ganska nya grejor…
    🙂 Mes

    Prolimitdräkten finns på http://www.surfbaren.se för 1750kr

  • chubby

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:01

    Hur långt in sitter missmatchen? Jag avhjälpte samma grej mha av en kniv och några buntband. Min missmatch satt precis i början av kedjan så jag gjorde några hål och drog åt med några buntband för att kedjan inte skulle kunna öppna sig. Det blev lite krångligare att ta sig i och ur dräkten med 10cm kortare kedja men det höll längre än dräkten iaf.
    /Chubby

  • nlc

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:31

    Den ser ju ut att sitta i slutet av stänginge, otur! Så här gjorde jag när kedjejäveln på min torris hade “tappat en tand” och därmed kom i ofas: med kontrollerat & behärskat våld drog jag tillbaka kedjejäveln så att hamnade på rätt sida mugget. Sen drog jag den hela vägen till början för att få den att tanda om. Funkade i en vecka. Sen drog jag sönder hela kedjejäveln vi ett misslyckat påsättningsförsök i början av april och har numera ca 15-20 cm av kedjejäveln ihoplimmad mha vulclim från cykelslangslagningsasken + några stygn björntråd. Så nu måste jag se till att hålla mitt midjemått i trim för att alls komma i och ur dräkten…

    Du kanske förstår att jag inte är helt nöjd med den mekaniska lösningen för kedjejäveln.

  • mes

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 20:00

    @NLC 419452 wrote:

    Den ser ju ut att sitta i slutet av stänginge, otur! Så här gjorde jag när kedjejäveln på min torris hade “tappat en tand” och därmed kom i ofas: med kontrollerat & behärskat våld drog jag tillbaka kedjejäveln så att hamnade på rätt sida mugget. Sen drog jag den hela vägen till början för att få den att tanda om. Funkade i en vecka. Sen drog jag sönder hela kedjejäveln vi ett misslyckat påsättningsförsök i början av april och har numera ca 15-20 cm av kedjejäveln ihoplimmad mha vulclim från cykelslangslagningsasken + några stygn björntråd. Så nu måste jag se till att hålla mitt midjemått i trim för att alls komma i och ur dräkten…

    Du kanske förstår att jag inte är helt nöjd med den mekaniska lösningen för kedjejäveln.

    Låter som om jag får leka uppfinnarjocke. Jag förstår dock inte vad en misslyckad påsättning har att göra med det hela. Jag kanske är lite för pryd!?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrkedjan har muggat fel…panik…hjälp!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.