Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • jocke87

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 14:34
    Herr Pelegrin;680038 wrote:
    Det må så vara men det är bara att titta på Starboards eget fria forum så ser man i tråd efter tråd att man har kvalitetsproblem med brädor som delaminerar, spricker, går hål i eller att färgen flagnar av. Jag tar en tråd i mängden – Titta gärna på filmsnutten i länk från första inlägget:

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=14701

    Finns det några tyngre hållbara lättvinds brädor?

  • skywalker

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 15:45
    Quote:
    Finns det några tyngre hållbara lättvinds brädor?

    Formula Experience är en lite tyngre variant. Men det är ju en mer renodlad Formula precis som namnet antyder 🙂

  • jocke87

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 16:59
    Skywalker;680066 wrote:
    Formula Experience är en lite tyngre variant. Men det är ju en mer renodlad Formula precis som namnet antyder 🙂

    Blir lite dyrt då man nästan måste ha ny rigg om man ska kunna plana med den i lättvind.

  • kapten-k

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 17:14

    Jag har haft tabou,bic,exocet. Flera år från co ra fabriken utan proo lem, thommen, ahd byggs inte i cobra fabriken annars kan man beställa custom eller bygga själv

  • kapten-k

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 22:29
    Herr Pelegrin;680038 wrote:
    Det må så vara men det är bara att titta på Starboards eget fria forum så ser man i tråd efter tråd att man har kvalitetsproblem med brädor som delaminerar, spricker, går hål i eller att färgen flagnar av. Jag tar en tråd i mängden – Titta gärna på filmsnutten i länk från första inlägget:

    http://www.star-board.com/forum/showthread.php?t=14701

    den brädan kan man nästan kasta… frågan är om han har skruvat i en för lång skruv, eller lyckats spräck pluggen med orginalskruv, vilket är ganska lätt att göra. man måste smörja skruven med vax eller liknande första gången, tycker Dagens fotstropps system är beklagligt dåliga. ialla fall på alla cobra brädor jag har sett. bic hade M6 gängade muttrar i rostfritt i sina brädor 1996. vilka var mycket bra… vred sig inte och lätta att flytta…

    Tycker det är skam på en bräda för 15000:- med dagens system

  • jocke87

    Medlem
    12 mars, 2012 vid 16:17

    Så nu har man beställt en JP Super Lightwind 92 FWS. Nån som vet hur mycket vind/chop brädan klarar av? då jag surfa i insjö ligger vågorna riktigt tätt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 14:34

    Jocke87 – Chop är inga problem! Nosen har inte dippat någon gång på min bräda. Stropparna och fotställningen är bekväm så Du blir antagligen inte heller trött i fötterna även om det är stötigt. Jag kör mest på en fjärd omgärdad av fastland och öar så förhållandena kan ju motsvara de som Du har på sjön.

    Man alltid får på tafsen av de som vet bättre när man sticker ut hakan och påstår att en bred bräda kan palla rätt mycket vind. Mitt råd är testa själv att köra med något av Dina mindre segel när det brallar. Skriv sedan några rader kring hur Du tyckte brädan uppförde sig!

    Om man ska köra i runt 10 m/s och lite till så går det att gå ned i fenstorlek. Jag har testat Select S 10, 51 cm, och upplevde att det fungerade även vad gäller höjdtagning.

  • jocke87

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 21:34
    Herr Pelegrin;683563 wrote:
    Jocke87 – Chop är inga problem! Nosen har inte dippat någon gång på min bräda. Stropparna och fotställningen är bekväm så Du blir antagligen inte heller trött i fötterna även om det är stötigt. Jag kör mest på en fjärd omgärdad av fastland och öar så förhållandena kan ju motsvara de som Du har på sjön.

    Man alltid får på tafsen av de som vet bättre när man sticker ut hakan och påstår att en bred bräda kan palla rätt mycket vind. Mitt råd är testa själv att köra med något av Dina mindre segel när det brallar. Skriv sedan några rader kring hur Du tyckte brädan uppförde sig!

    Om man ska köra i runt 10 m/s och lite till så går det att gå ned i fenstorlek. Jag har testat Select S 10, 51 cm, och upplevde att det fungerade även vad gäller höjdtagning.

    Kommer nog inte köra i mer än 10-12ms med brädan, Har ett 8.0 och 9.6 som borde räcka till.

  • jr555se

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 15:08

    j’la tråd att sätta griller i huvet på en 😉 *hytter med näven åt Pelegrin, på skoj*

    jag är som ni vet inte någon höjdare på detta med windsurfing. Läs, jag planade aldrig på beställning… o inte länge heller..
    men kommer heller inte utvecklas så snabbt som jag vill om det kommer blåsa lika illa iår(sommaren)
    Hade det inte varit för pappaledighet och andra omständigheter som gör att man kanske inte kommer ut när rätt vind finns så hade den kanske inte varit aktuell. Men.. nu är det inte så.
    Jag tror inte på nåt sätt att den kommer vara mirakelkuren för min planing, men kanske kommer underlätta mina kommande idogra försök att bli som Er 😀

    Funderar lite på ev beggad 90 pro eller Ny 92 fws.
    Vikten min är nu 92kg(tjohoo, det minskar)

    Är lite orolig att 92fws ska kännas klumpig. nästan 11kg och 250 lång. Går ju inte ens in i bilen iom bredden 🙁 och måste ligga på taket(köra “sakta”..). alternativt en 92Pro, men lite väl mkt pengar.
    90 pro finns beggat, stroppar visserligen lite längre ut. Men… den är ju bred i rumpan, till skillnad mot en freeride så jag Tror inte att det kommer kännas konstigt, Ser heller inte ut att vara jättextremt.

    Spontant så är det ju 92 eftersom jag e kass.
    men.. om vi bortser från min klumpighet, låtsas att jag stått i stroppar i planing och tänker volym och storlek. Kommer den göra att jag planar märkbart tidigare än en 90? är inte den xtra volymen bara den längre nosen?
    Segel är 8.5 bionic SL
    och ja, jag är medveten om att få pumpa upp i plan..

    beggad 90 eller ny 92FSW?

    -johan

  • jocke87

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 15:21
    jr555se;683999 wrote:
    j’la tråd att sätta griller i huvet på en 😉 *hytter med näven åt Pelegrin, på skoj*

    jag är som ni vet inte någon höjdare på detta med windsurfing. Läs, jag planade aldrig på beställning… o inte länge heller..
    men kommer heller inte utvecklas så snabbt som jag vill om det kommer blåsa lika illa iår(sommaren)
    Hade det inte varit för pappaledighet och andra omständigheter som gör att man kanske inte kommer ut när rätt vind finns så hade den kanske inte varit aktuell. Men.. nu är det inte så.
    Jag tror inte på nåt sätt att den kommer vara mirakelkuren för min planing, men kanske kommer underlätta mina kommande idogra försök att bli som Er 😀

    Funderar lite på ev beggad 90 pro eller Ny 92 fws.
    Vikten min är nu 92kg(tjohoo, det minskar)

    Är lite orolig att 92fws ska kännas klumpig. nästan 11kg och 250 lång. Går ju inte ens in i bilen iom bredden 🙁 och måste ligga på taket(köra “sakta”..). alternativt en 92Pro, men lite väl mkt pengar.
    90 pro finns beggat, stroppar visserligen lite längre ut. Men… den är ju bred i rumpan, till skillnad mot en freeride så jag Tror inte att det kommer kännas konstigt, Ser heller inte ut att vara jättextremt.

    Spontant så är det ju 92 eftersom jag e kass.
    men.. om vi bortser från min klumpighet, låtsas att jag stått i stroppar i planing och tänker volym och storlek. Kommer den göra att jag planar märkbart tidigare än en 90? är inte den xtra volymen bara den längre nosen?
    Segel är 8.5 bionic SL
    och ja, jag är medveten om att få pumpa upp i plan..

    beggad 90 eller ny 92FSW?

    -johan

    Jag köpte en 92fws förra veckan, helt underbar bräda planar riktigt lätt med den och man slipper pumpa upp den. Tycker inte alls det känns klumpig när man är på sjön, riktigt skön att köra även i lite hårdare vindar.

  • surfslusken

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 16:37
    Kapten K;680081 wrote:
    bic hade M6 gängade muttrar i rostfritt i sina brädor 1996. vilka var mycket bra… vred sig inte och lätta att flytta…

    Tycker det är skam på en bräda för 15000:- med dagens system

    Flikka boards har rostfri maskingänga till stropparna, ett underbart system.
    Och de på en bräda som kostar 1550€, men antar att det anses vara för dyrt att sätta in i
    Cobrabrädor för 14000-17000kr?

  • jr555se

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 16:44

    oj! det var snabbt du hann vattensätta den!

    om man kan få en 90 för ca 10 är det värt det extra jobbet och ev. senare planing om man är tyngre eller ska man gå på en 92:a?
    med klumpighet tänkte jag mer bänglig till och från stranden.

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:28

    jr555se – Jag tror inte någon här kan svara på hur skillnaden är på tidig planing mellan de båda varianterna. Däremot kan det väl vara värt att gå igenom tråden från början och kolla vad som redan skrivits. Alternativt kan Du kolla med tillverkaren. Var tror Du själv att skillnaden kan vara på en skala?

    A) marginell B) liten C) tydligt märkbar D) avsevärd

    Frånsett jämförelsen så borde väl Du kunna göra ett ok köp om Du betalar 10 för en beg. SLW 90! Annars var det ju rätt bra pris på en ny 92! Oj, stökade jag till det ännu mer nu..? Det är svårt att välja ibland. Hursomhelst – Lycka Till!

  • jr555se

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 21:38

    heh, jupp. har läst ngra gånger 😀 och visst skapar det huvudbry(som nämns..) och jag Tror nästan att jag hittat Alla sidor som google scannat och tror att jag gillar som handlar om just den brädan.
    Nä, du har rätt. inte många som har 92 modellen, än mindre båda eller testat båda. Men en spekulation är ok i min värld om man skriver att det är det. Lutar väldigt åt beggat just nu..

    -johan

  • jr555se

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 19:48

    lutar rätt hårt åt 92 modellen nu, har en liten dialog med en välrenommerad testare som ska leda mig till ljuset 😀

    den beggade 90 pro:n var för bra för att vara sann. Ganska hårt åtgången i mina mått mätt.

    vi får se vad det kan tänkas bli 🙂

Sida 5 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.