Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • mahi

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 20:31

    Kollade lite på JP’s hemsida.

    90:an verkar vara utvecklad från Super Sport serien (kortare, lite mer svårkörd, lite aktivt seglande för att plana tidigt meden snabbare) mao en stor “slalom”

    92 utvecklad från X-cite Ride serien (mer freeride orienterad men trögare och lite tråkigare åkning) mao en stor freeride.

  • tea-bag

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 21:41

    Jag testade 90:an på uthyrningsställe i vintras. Den kändes väldigt lik en formula men lite långsammare och tråkigare. Möjligtvis lite enklare men har man seglat formulan några veckor så är den bättre på i stort sätt allt.

    Om 92:an är ännu långsammare och snällare skulle jag undvikit den.

    Orkar du inte med stora formulasegel så kika även på stora snällare salalombrädor typ Tabou Manta 85, Exocet RS 6. De spöar JP Lightvind så fort man fått till tekniken det minsta. Dessa brädor är ju inte direkt svårseglade men har massor med fartpotential i sig.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 22:02

    Det är väl klart att en Formula är snabbare eftersom seglen är på 10-12 kvm, jämfört med kanske 7-9 på SLW:n, men frågan är verkligen om Formulan är bättre på allt, som Du säger. De brukar ju annars hävdas att Formulan inte är särskilt kul på halvvind och där det inte finns något hinder för SLW:n, som går bra på alla bogar.

    Jag har inte racat mot så många brädor men SLW:n har inga problem mot exempelvis AHD Fast Forward. SLW:n planar tidigare och håller jämn toppfart med AHD:n. Framöver ska jag testa med GPS:n och köra samma rigg på SLW:n som slalombrädan Isonic 127. Det återstår att se om Du har rätt Tea-bag…

  • jr555se

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 07:28

    mahi, lite samma som jag oxå läst mellan raderna. Nu i början spelar det mindre roll för mig just nu om den inte är en raket. Men sen..kanske

    Tea-bag, vilken nivå ligger du på?
    Har du seglat formula hemma i ngra år så är det nog inte konstigt att SLW:n känns tråkig. Den är ju gjord för att falla in i freeride kategorin. Och som vanligt så kan man ju inte få alla egenskaper i en bräda.
    Vill man åka fort i lätta vindar tror jag inte man tittar så mkt på en slw utan kanske mer åt slalom brädor.
    Jag vet inte,spekulerar bara, jag är inte tillräckligt erfaren för att vilja annat än att bara plana och få TidPåVattnet i stroppar. Kanske kommer min kravställning ändras iom att kunskapen förhoppningsvis går upp..

    En person hade testat en formula fena på SLW:n och tyckte den blev för formula lik.
    Det som får mig att fundera på en billig beggad formula(igen, och lättare att motivera) är om man sätter en stor slalomfena på den med lite mer profil och rake så borde den ju ändra karaktär ngt?
    Likaså, kan jag åka med mitt största 8.5 och fortfarande inte lida av att riggen är “liten” rent tyngd och åk-mässigt? men stropparna på kanten =/ mja..

  • tea-bag

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 08:04

    Jag är ingen renodlad formulaseglare. Mer allätare, kör mest stora slalom här hemma i Svedala ibland kör jag formula.Jag är inte supererfaren. Man behöver inte massor med teknik för att sparka igång en formula, du kommer in i det snabbt.

    Men jag skulle nog endå förorda en stor slalom om du kan få tag på en. De funkar bättre med segel kring 8,5 som du kör nu. Formula kräver lite större. Beggmarknaden borde vara mycket större än JP superlightvind och prestandan är högre. De flesta stora slalom är väldigt snälla, speciellt de jag nämnde innan. Det finns snabba och lättplanande freeracebrädor på begmarknaden som också funkar. Några jag personligen gillar är Exocet SL Sport, RRD Xride, AHD (tror den hette freerace), Tabou rocket, obs köp ej den tunga GT:n, Lorch bird.

    Jag vill inte säga att JP:n är en dålig bräda. Den är skön, klippstabil och lättplanad. Trygg volvo som presterar utan krusiduller. Ingen Ferrari eller Porche. Men 10.000 för en beg!! Då får du nästan en ny freerace med motsvarande prestanda och en beggad slalom får du garanterat billigare.

  • jr555se

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 09:09

    ah, ok! är bra med mångas syn på saken. blir lättare att skapa sig en bild då.
    Är mest rädd att få fartränder i våtisen iom mina väldigt få planingsdagar och jag tyckte ju riktiga 40km/h kändes som typ 80.. Kompisen kör supersport bräda men han är ju flugviktare och bra mkt bättre. men j’lar vad den/han sticker iväg..
    Inbillar mig att jag vill ha bred tail för att hålla mig flytande när vinden minskar temporärt(väldigt byigt i skärgårn)

    Min shark funkar säkert, men det kommer bli väldigt mkt fallande av planing och pumpa upp igen, vilket iofs jag vill och vill träna. men förra året kändes det inte som att ens pump hade hjälpt de gånger jag var ute. kanske blev max 5 tillfällen av en hel del som vinden var tillräcklig för eventuell planing(men jag saknade jävlar-anamma), kanske inte ens SLW hade funkat(?) vad vet jag.. men det vore ju trevligt att kunna åka längre än ngra sekunder i plan. Jag är hyfsat tung och inte direkt smidig på brädan(antar jag) vilket inte hjälper.
    Jag kanske behöver en volvo, faast jag kör hellre subaru 😉

    Den jag hittade beggat var just väldigt begagnad. Bilderna gjorde mig tämligen avskräckt med spricka i nosen och lagat skrov =/

    Jocke87, bytte ju sin stora slalom till just en SLW och verkar nöjd, nu är det ju klart att man är det med en ny bräda. Men mja.. jag vet inte.. Tror ändå på SLW lite mer, då den är gjord för att plana upp snabbt, inte att gå snabbt, vilket jag förstått är två motpoliga egenskaper.

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 11:14

    jr555 – Det det verkar handla om för Dig är ju att Du vill plana i lägre vindregister utan att för den skull ösa på med jättesegel och Formula. Om brädan sedan sticker i väg i 23 eller 26 knop i halvvind i 8 m /s kanske inte är det primära. Du är garanterat inte ensam att vilja ha mer tid i planing. Själv ruttnade jag en gång i forntiden just för att man ofta stod och plöjde. Vitsen är ju att öka antalet timmar i planing. Det kan man naturligtivs göra med jätteriggar men det går även att åstadkomma med en rejält bred bräda.

    Om Tea-bag nu satt griller i huvudet på Dig så tycker jag ändå att Du ska fundera över vad som Du själv är ute efter. Om vi går ned i vindregistret från 8 m/s till 5-6 m/s så är det många freeridebrädor och slalombrädor som inte planar med 7.5 kvm. Det måste till bredd och därmed även volym. Nu finns det ett antal brädor på marknaden som har en bredd på 80-90 cm. Utifrån det Du tidigare har sagt så bör Du förmodligen leta i den kategorin.

    Jag har nu kört SLW:n i flera säsonger inomskärs och varvat med JP XCite på 120 och 130 liter. Det är inte många dagar per år som jag väljer XCitebräda före SLW, kan jag säga. Bakgrunden till det är att jag vill plana inte plöja. Till våren ska jag nu jämföra farten med Isonicen som är rätt lik SLW:n med sin stora bredd.

  • bicless

    Medlem
    21 mars, 2012 vid 12:59

    Vill du testa på formula har jag en beggad fanatic i helt ok skick för 3800:-. Fena ingår

    Det går fint segla med 8,5 och den planar tidigt med 2-3 pumptag. Men på sikt tycker jag du skall ha ett lite större segel.

  • jr555se

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 10:18

    det har varit ett djla velande.. men nu blev det en SLW 92 Pro med 56 och 59cm fena. Tydligen bättre fenor på de nya modellerna(2012)
    Vikten på brädan har inte lika stor betydelse som styvheten. Sen att det kanske handlar om marginella skillnader är ju en annan sak. Bara de lyckas plantera iden i huvet på mig är nog =/ (blir säkert en bra placebo effekt på vattnet)

    Så.. snart dyker väl 150L Sharken upp till försäljning eller om jag har den som smalbräde alternativ =/ går ju säkerligen att pumpa igång i lätta vindar den med och jag gillade den. hmmm…

    Tack för alla tips och råd och synpunkter!

    -johan

  • mahi

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 14:21

    Grattis till köpet. Det är gött att handla!

    Fattar dock inte varför du skall behålla en 150 F Shark om du handlat en SLW?
    Sälj och köp ngt mindre istället. Mer tid på vattnet samt mindre utrymme..

  • jr555se

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 18:32

    Tack! ja, visst är det. Synd bara att man loosar så mkt pengar på det bara 😀

    nä, eg. borde jag nog sälja men jag trivdes med den (den korta tid vi umgicks) och tänkte att den kanske är lite snabbare än slw:n.. Utnyttja pumptekniken och få lite snabbare repor kanske(fartvana). Går ju ändå att köra ner till 6.0 villket för mig blir rätt mkt vind eg. (i mina mått mätt) Vet inte var jag står. köptes i slutet av sommaren och de har tappat en del i pris 🙁 sedan dess.

    Min kroppsbyggnad är väl bra för formula eller slalom har jag fått höra och det lockar litegrand. tävling e ju skoj, men brukar bli för seriöst för min del..
    Men vore ju kul att kunna ta rygg på sunkan nån gång sen oxå..

    Har aldrig varit mkt för fart heller(tills nu i vintras) 😀 antar att man bara vill ha mer och mer sen.

    -johan

    Ps. ni som sitter och kollar beggade SLW. Boardwise har en.. STAY AWAY.. kanske kan du pruta. Men den liknar en där ägaren tappade den från ett biltak(gjorde lite research med lokal hjälp), så man har en del jobb framför sig…Bad om mer bilder på den och vart avskräckt. Den “lagade” skadan satt på konstigt ställe och nosen.. aj aj..
    Tas dessutom tydligen även in beggat från australiens hyrfirmor(hade jag ingen aning om och kanske är skröna)
    ba så ni vet..

  • bicless

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 22:35

    Sälj sharken kring maj/juni så får du mest för den. Då har du även hunnit testa JP:n ordentligt så du vet att du tar rätt beslut när du säljer sharken.

    Ja, köpa beggade brädor i UK känns som risky business. Särskilt om de kostar 999 PUND. För det priset vill man ha absolut nyskick på brädan.

  • dr-masse

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 11:27

    En Fanatic Shark med 150 L i fint skick borde som sagt med en gnutta tur kunna säljas beggad till ett bra pris.

    Min gissning är att när du åkt in dig på SLW:n så kommer Sharken mest att samla damm…

    Med fördel används pengarna för Sharken till att köpa en snäppet mindre bräda för dagarna med mer och jämnare vind. Då har du ett grymt bra kit för allt från riktig lättvind till riktigt blåsiga dagar, så länge det är plattvatten. Och har inte ‘förlorat’ en krona på kuppen… :santa:

  • jr555se

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 19:13

    Bicless och Dr Masse. Tack för tipsen!
    ja, kommer nog sälja faktiskt, ska försöka hålla mig en stund innan jag lägger ut som bicless tipsar om, har precis insett mitt misstag från tidigare hobby att samla på sig.. och är rätt säker redan nu på att jp:n kommer bli min bräd-älskling no1.

    -johan

  • jocke87

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 15:26

    Vart surfar du? Skulle va kul och dra ut och åka lite lättvinds bräda nån dag

    jr555se;684538 wrote:
    Bicless och Dr Masse. Tack för tipsen!
    ja, kommer nog sälja faktiskt, ska försöka hålla mig en stund innan jag lägger ut som bicless tipsar om, har precis insett mitt misstag från tidigare hobby att samla på sig.. och är rätt säker redan nu på att jp:n kommer bli min bräd-älskling no1.

    -johan

Sida 6 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.