Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 juli, 2012 vid 15:49

    JP SLW 92 i tyskt test – bästa lättvindsbrädan!

    http://blogg.surfers.se/2012/bast-i-test-jp-superlightwind/

    I dag provade jag SLW 90 med Select S10 51 cm i ca 7-9 m/s med 7.6 kvm och det fungerade utmärkt. Saknade inte större fena.

  • jr555se

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 19:38

    avundas dig Pelegrin, såna vindstyrkor kan jag bara drömma om när jag har möjlighet att åka ut.

    Har idag en 59cm select S11 men funderar på om man ska gå på en S12 61cm för att få än mer lyft till mitt 8.5. Mitt problem är att höjda. har inga problem alls att komma upp i plan(pumpar såklart) men vinden är såpass trött att så fort jag försöker pressa lite höjd tappar jag drag direkt. NåJa, tekniken sitter inte heller ska erkännas..Men det blir psykiskt rätt jobbigt att bara komma längre och längre ner =/

    Kanske 5-6 i byarna Max.. och 3-4 i grundvind(uppmätt). min vikt 86kg(2m lång)
    jo, större segel kommer införskaffas. frågan är nu bara Hur stort.. under 5ms är ju rätt” svårt” för min viktklass att plana med ngt har jag läst mig till och hört, och jag vill ju dessutom kunna höjda tillbaka..
    skulle 1kvm större segel(8.5 bionic idag) och 3cm mera lyft i fenan hjälpa. eventuellt bara en större fena?
    eller acceptera faktum och köpa rödvin för pengarna =D

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 juli, 2012 vid 22:29

    jr555se – Tråkigt att det brallar lite dåligt hos Dig. Med 8.5 borde och Din vikt borde Du kunna plana och höjda i 5-6 m/s. I 3-4 är det omöjligt.

    Det segel och den fenstorlek Du har borde synka bra. Det är inte säkert att det blir någon större skillnad om Du lägger på några centimeter. Däremot kan Du behöva strörre fena om Du går upp en kvm i segelstorlek. Du kanske kan låna ett 9.5 -10.0 av någon och testa. Det kan bli stor skillnad. Att stå och plöja är ju inte kul. Är man av praktiska skäl hänvisad till en spot som kräver stora segel så får man ju anpassa sig.

    Höjda med SLW – I full planing så bör Du kunna höjda bättre än en vanlig freeride men i icke planing har Du inte en chans. Om Du väl kommit upp i planing så har Du två varianter att ta bra höjd. Den ena är att låta bli att gå i bakstroppen och istället placera bakfoten på kanten precis bakom främre foten som Du har i främre stroppen. Då seglas faktiskt brädan lite lutad mot lovart, vilket är tvärtemot hur det egentligen ska gå till. Det fungerar dock i de lägen höjdtagning premieras framför fart. Som vanligt vrider Du överkroppen framåt och tittar i färdriktningen. Den andra och mer korrekta varianten är att segla med bägge fötterna i stropparna och pressa så att brädan lutar marginellt åt läsidan. Farten blir då något högre än första varianten men det kan hända att Du går något lägre i höjd. Det borde inte vara så att Du går ur planingen bara för att Du försöker ta höjd men jag har lite svårt att se vad det kan bero på…?

    Det kan tilläggas att jag själv har åtskilliga hundra meter att höjda tillbaks när det blåser sydligt på Horsan. Det är mindre kul när man inte planar men är man tvungen så kommer man alltid tillbaka.

  • jr555se

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 10:10

    ja det är nog tyvärr så att jag försöker i förhållanden då det inte är direkt optimalt. byarna är inte långa och det är inte omöjligt att det faktiskt är därför som jag inte hinner höjda innan vinden försvinner. Har fått till det ngra gånger där jag kunnat pressa med bakfoten. Och mycket riktigt har byarna då varit lite kraftigare. Det var därför jag lurade på om jag skulle få mer hjälp av en lite mer lyftande fena, dvs behålla plan liite längre och kanske hinner det komma en by till.

    Insåg dock igårkväll att jag oxå många gånger tappat plan eller hållt på att göra såfort jag hakat i. har placerat linorna så seglet ska skotas in lite när jag hänger. Vilket gör att jag med stor sannorlighet överskotar i marginella vindar..Skall tilläggas att jag hittade lite höjdtagningstips igår där det stod att man ska släppa lite på skotet när man höjdar =/ låter för mig helt absurt men förklarar isf en del av mina tappade planingar vid höjdtagning där det känts som att vinden tog slut.

    hursomhelst, brädan har hjälpt mig åtskilliga gånger att behålla plan när jag fipplar till det med fötter eller händer. Måste nog bara vänja mig vid att det krävs en viss vind även för en slw.. Vore dock rätt najs att komma ut när det är 3 i grund och 4-5 i byarna och ha fullplan i stroppar och höjda tillräckligt för att kunna träna lite gippar o annat skoj. Men det är väl en dröm som många har =/

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 14:56

    jr555se – Vad gäller höjdtagningen så kan det ju vara så att Du överskotar och därmed tappar fart. Du kanske även går lite väl högt.

    För att bibehålla planingen så kan Du i marginella förhållanden, just när vindbyn börjar dö ut, släppa så mycket tryck Du kan på fötterna genom att knäa in över brädan. För över trycket ned på mastfoten och fall av litegrann samtidigt som Du spanar efter nästa vindby för att försöka fånga den. Du kan även ta ur bakfoten och med den pressa lite mitt på brädan mot läkanten, samtidigt som Du ställer Dig mer upprätt och för fram riggen något.

  • bicless

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 19:02

    Testet som refereras till på JP är ju inget test. det är en kort artikel i tyska surf om produktnyheter. Där får alla leverantörer skicka in sin nyhet och de publicerar några på dessa sidor. Det står ju inte en rad om test eller jämförelse mot liknande brädor från andra tillverkare i texten.

    Superlightwind har däremot testat av tyska surf mot massa andra lättvindsbrädor 2011. Den var bra på vissa saker och dålig på andra och stack inte ut som vare sig bättre eller sämre än nån annan lättvindsbräda. Lorch fick generellt bästa betyg i det lättvinds testet om man nu prompt vill hitta nån som fick bästa testresultatet men andra mer slalombetonade brädor som Manta, Isonic mfl brädor var bättre på toppfart.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 19:15

    Bicless – Har Du någon länk till testet?

  • bicless

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 21:52

    Jag har tidningsversionen.

    Tyska surfs test där man testat mot andra brädor (inte nyhetspresentationen) summerar lightwind ungefär

    “För fortsättningssurfaren, bra alternativ till formula”.
    Starkast på att behålla planing i vindhål samt mycket bra höjdtagning. Sämre än vissa andra lättvindsbrädor på toppfart och jipp.

    Säkert en bra bräda, det tvivlar jag inte på alls, men att kalla det testvinnare är fel. Testet lutar svagt men inte särskilt tydligt åt lorchen som favorit. Rubriken är Smal vs lång 1-1 så nån testvinnare är svår att kora.

    De andra i testet var
    JP formula
    Lorch Bird 149/179
    Starboard Futura 155
    Starboard isonic 150
    Tabou Manta RF 85

    Sen bygger ju många sina stora slalom eller formula i kolfiber, ibland dessutom med wood i laminaten. Klart dyrare. Då när detta test gjordes var lightwind ett enklare bygge, vet inte om det piffat till det 2012 med massa kolfiber men det tror jag inte.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 10:25

    Bicless – Tack för infon!

    Jag kan till detta lägga mitt eget lilla test. Under helt jämförbara förhållanden och med samma segel (7.6) har jag jämfört fart mellan Isonic 127 Carbon (slalombräda) med Select S10 47 cm och JP SLW 90 med Select S 10 51 cm.

    På maxfart var Isonicen drygt 1 knop snabbare och på 500 meter var Isonicen drygt 2 knop snabbare.

  • vindsokaren

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 11:00

    Skulle vara kul att köra ihop lite har en manta 85-135lit och 7,6 tror att det är minsta seglet för rek storlek för brädan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 11:59

    Vidsökarn – Absolut! Jag och Janne tänkte fixa någon sammankomst, eventuellt med ett tävlingsmoment (med subventionerad prispeng) som vi gemensamt kan enas om innan vi drar ut. Vi håller koll på prognoserna och bokar in någon dag. I eftermiddag kör Janne och jag på Horsan, troligen mellan Långgarn och Muskö där det drar på med lite “Fituna-effekt”.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 17:19

    Nedre gräns för kortast möjliga fena för SLW:n med 7.6 kvm verkar vara runt 50 cm. Den går bra med en S 10 på 51 cm men inte med en S 10 på 47 cm. Den senare gav sen planing, spinout och var inte snabbare än en 15 cm längre fena.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:57

    Denna tråd kanske skulle kunna rubriceras som “Breda brädor” istället och då kommer man osökt in på en i olika trådar mycket uppskattad bräda, närmligen RRD Firemove, där man lyckats kombinera ett antal goda egenskaper i en och samma bräda. Det har varit intressant att läsa alla dessa positiva kommentarer.

    Jag stack ut hakan i en tråd och hävdade uppfattningen att den ultimata brädan för windsurfing kring Stockholm (läs fjärdar och inte öppet hav) bör vara en bräda med en bredd på minst 80 cm och ett segel på 8-8.5. Finns det fler uppfattningar kring detta eller kring ämnet “BREDA BRÄDOR” i allmänhet?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 november, 2012 vid 18:55

    Hittade en filmsnutt på SLW:n som Ni kanske inte sett:

    [video=vimeo;24912416]http://vimeo.com/24912416[/video]

  • pappasurf

    Medlem
    20 december, 2012 vid 20:16

    Ny på surfzone och sjukt intresserad av SLW 92 (tror jag)..

    Har i år börjat vindsurfa (surfade lite för 15 år sen). Har införskaffat en Fanatic Shark 135 som jag är riktigt nöjd med som nybörjare, lärt mig vattenstarta och vobblar runt cirka 1 av 3 gippar.
    Vindsurfar framförallt i Stockholms skärgård och det tycks alltid blåsa någon ms för lite (Största segel 7,7kvm).

    Fått för mig att SLW 90 är för svår men att SLW 92 är perfekt för att på eftermiddagen i “sjöbrisen” bränna omkring med. Enligt JP’s beskrivning bygger 92’an på x-cite ride vilket borde vara mer passande för en glad nybörjare jämfört med 90’an/supersport.

    Tycker det finns väldigt lite filmer och tester på SLW 92, har någon här erfarenheter från brädan och/eller ännu hellre filmat när seglat med den?

Sida 8 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.