Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

  • nachoman

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 13:07

    Oj, här sågas man visst rejält om man inte utför en väl överlagd träning. Att vissa tycker att man är så “patetisk” på gymet bara för man kör lite allt möjligt visste jag inte. Kanske bäst att hålla sig därifrån då så riskerar ju inte heller underarmarna att frångå sin spinkiga natur 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 13:33

    Saken är bara den att Du slösar med Din tid om Du strosar runt och kör lite övningar som Du tycker passar för dagen. Om Du istället tar en instruktion när Du börjar träna, hör med någon som tränar regelbundet eller kollar på nätet så är det inte så svårt att få lite tips hur man lägger upp sina styrkepass.

    Exempel:

    DAG 1
    Bröst1 4 x 8
    Bröst2 4 x 8
    Bröst3 4 x 8
    Biceps1 4 x 8
    Biceps2 4 x 8
    Mage

    DAG 2
    Axlar1 4 x 8
    Axlar2 4 x 8
    Axlar3 4 x 8
    Triceps1 4 x 8
    Triceps2 4 x 8
    Mage

    DAG 3
    Rygg1 4 x 8
    Rygg2 4 x 8
    Rygg3 4 x 8
    Rygg4 4 x 8
    Mage

    DAG 4
    Ben1 4 x 8
    Ben2 4 x 8
    Ben3 4 x 8
    Ben4 4 x 8
    Vader

    Det finns mängder med varianter men det är viktigt att man ändå bestämmer sig för att köra efter ett schema, annars kan man ju lika gärna strutta runt på ett cirkelträningspass eller som någon sa – segla!

  • john1

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 14:09

    Träningsprogrammet ser vel bra ut.
    Notera;
    Ingen specifik underarmsträning, underarmen kommer med utan vidare.
    JJ.

  • stinger

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 14:30

    Jag tränar 2 styrke och minst 2 konditionspass i veckan. Jag kör mer basövningar, och mitt normalpass ser ut så här:

    Marklyft
    Bänkpress
    Knäböj
    Militärpress
    Chins
    Dips

    Varierar lite med frivändningar, utfall, snedbänk, bänk med hantlar osv. Funkar kanon för mig. Kör man lite effektivt och inte vilar så mycket så är det gjort på 40-45 min.

    Konditionstränar löpning, rullskidor, roddmaskin, längdskidor, racercykel beroende på lust och årstid men det brukar bli lite mer fokus på längre roddpass den här årstiden :tongue:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 14:52

    Stinger – Det där Du säger om variation är också bra! Inom ramen för sitt “fasta schema” kan man medvetet lägga in olika träningsmoment för samma muskelgrupp. Ena gången kan man köra i en maskin, nästa gång med fria vikter och en tredje gång i en dragapparat. Då får muskulaturen lite olika belastning och det brukar vara bra i längden.

  • john1

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 15:41

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=kFM8HfepGZQ”]LECCIONES DE SURF – YouTube[/ame]

    Det gäller att träna, finns en kurs på stranden; playa San Lorenzo, Gijon. Man skall aldrig ge upp.
    Börjar själv bli lik min lärare.
    JJ.

  • svenne

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 17:43
    Herr Pelegrin;682609 wrote:
    Föregående talare (Deaz) har helt rätt i att man inte ska blanda äpplen och päron. Man ser ibland lätt patetiska individer på gymet som först kört slut på sig med kondition vartefter de dyngsvettiga kör i gång ett styrkepass i för högt tempo. Lika patetiska är de individer som flänger mellan olika muskelgrupper eller de som kommer ned på ett gym och efter hand funderar på “vad man ska träna för muskelgrupper i dag”.

    Styrekträning är styrketräning. Konditionsträning är något annat.

    Va äre för puckat hittepå att man inte kan blanda konditionsträning och styrka? Välkommen UT ur gymmet någon dag.

  • jlaser

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:05

    Hej, det som fungerat bäst för mig är underarmscurl med ganska tunga vikter, precis så man orkar 3×12. Såna gripps har jag funderat på men det har inte blivit av, blir en tur till någon affär – nån som har tipps (Solna)? Har försökt med powerball. Kanske är bra, men personligen får jag inte igång den rackarn.

    Vad gäller dubbelpass kondition och styrka så praktiserade jag det förra året då jag ville träna inför en skidresa och samtidigt vara i form för WS. För att få lite tipps så vände jag mig till kolozzeum och dom där sa att visst kan du göra det men du kommer inte prestera lika bra som vid singelpass så gör det du tycker är viktigast först. För mig blev det styrka då.

    I övrigt för WS på min nivå (frirajd) tycker jag det är viktigt att träna biceps främst för att orka pumpa men även att inte överanstränga sig och få skador. Lite kondition kan vara bra för att få ut mer av seglingen och allmänt välbefinnande.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:16

    Puckat eller inte men separerar Du Dina styrke- och konditionspass får Du ut mer av träningen. Å andra sidan kan det ju vara rätt puckat att köpa gymkort och sedan springa ut en vända mitt under styrkepasset! Det är i alla fall inte särskilt vanligt om man får uttrycka ett understatement.

  • mahi

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 00:37
    Svenne;682645 wrote:
    Va äre för puckat hittepå att man inte kan blanda konditionsträning och styrka? Välkommen UT ur gymmet någon dag.

    Huvudet på spiken. Äntligen en vindsurfare bland alla gymråttor.
    Syftet är väl att få uthållighet för att kunna surfa längre.

    Finns 2 sätt som jag ser det att lösa det, träna sig starkare och/eller väga mindre.
    Att lägga på sig massa gymkilo är inte hela lösningen på problemet.

    Frågan är vad av dessa man har användning av i Surfet eller vad som är ren fåfänga?

  • deaz

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 03:57
    Nachoman;682632 wrote:
    Oj, här sågas man visst rejält om man inte utför en väl överlagd träning. Att vissa tycker att man är så “patetisk” på gymet bara för man kör lite allt möjligt visste jag inte. Kanske bäst att hålla sig därifrån då så riskerar ju inte heller underarmarna att frångå sin spinkiga natur 😉

    WORD! Jag har alltid känt mig som en noob när jag kör olika muskelgrupper, så det kanske är lika bra att gå hem och lyfta apelsiner..

  • deaz

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 04:03
    Svenne;682645 wrote:
    Va äre för puckat hittepå att man inte kan blanda konditionsträning och styrka? Välkommen UT ur gymmet någon dag.

    Haha jo du har rätt, men anledningen till att man går till gymmet är väl ändå att bli starkare/få bättre kondis. Då är det väl lika bra att optimera det så bra det går så att det går så fort som möjligt, så man slipper bli en gymråtta och hänga där 6 dar i veckan utan att det händer nåt.

    Man SKA blanda konditionsträning och styrka, finns mängder med anledningar för det! Bara man gör det i rätt ordning, det är det enda jag säger =)

  • stinger

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 08:44

    Gym eller inte det gör man väl som man vill, för mig känns det bra.

    Men kan nån förklara för mig att en tight våtdräkt påstås GE kramp medan löpare/triatleter t ex använder så kallade kompressionsstrumpor för att SLIPPA kramp……… Är det kramp som är problemet med våtisen eller är det nåt annat, mjölksyra??

    Someone call a doctor :confused2:

  • mikaelrexander

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 09:19

    Hmmm jag kör bara med vågsurf dräkter rip curl.
    Eftersom jag har vågsurfat mycket mer än windsurfat. Så det kanske är en del av problemet.

    Min personliga erfarenhet är att om man styrke tränar 10 x3 så blir man stark.
    Men uthålligheten blir helt kass.
    När jag har tränat för att sticka i väg och vågsurfa så funkar det mycket bättre att simma och träna kondition.

    Men jag vill även slå ett slag för min nya tränings form som är under utveckling.

    Super Power Yoga-karmasutra
    Det kommer att slå stort:)

  • nachoman

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 11:34

    Jag har testat att köra kontinuerlig träning med min dörrtrapets. Hänger med utsträckta armar en längre stund, går sedan upp några cm och hänger statiskt igen och fortsätter så i några olika lägen. Upprepar denna procedur tills jag inte pallar mer. Jag tycker att det ger resultat.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.