Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

  • vigla

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 13:54

    Här kommer en konkret och ändamålsenligt förslag på alla frågor.

    Kolla i Henrik Beyers (vindsurfare och forskare) utmärkta bok “Windsurfing Fitness” med ett komplett program för 52 veckor med funktionell träning.

    I programmet ingår grund-, max -och kraftträning samt inte minst specifik uthållighetsträning, som kanske är viktigast. Uthålligheten i musklerna kombinerat med styrka och balans är avgörande.

    Viktigast kanske ändå är att fundera på vad man ska uppnå med träningen när man lägger upp ett program och det hjälper nämnd bok till med på ett enkelt sätt.

    http://www.windsurfingfitness.wordpress.com

  • sailortrash

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 14:38

    rätt intressant tråd…att snacka träning är verkligen som att sticka huvudet i ett getingbo! men jag måste nog sälla mig till de mindre gymivriga medlemmarna. själv är jag dock väldigt frekvent på gym…ca 4-5 dagar i veckan (varje lunch typ), och kan bara konstatera att gym inte leverarar FUNKTIONELL styrka. gymfreakarna här kan säkert slriva under på det eftersom specialla pass som heter “funktionell styrka” dyker upp på fler och fler gym. kroppen vänjer sig vid en viss typ av arbete, och är inte den typen likt vindusurfing på ngt sätt så har man inte mkt nytta av den styrkan för just vindsurfing. kroppen strävar ju också efter en så effektiv energianvändnig som möjligt så om man kör korta tunga pass växer inte de muskler som aktiveras vid längre tider av påfrestning, så kodnitionsträning är A och O för all typ av fittness, kanske inte vid tyngdlyft eller annan explosionsartad ansträngning.

    sen finns det inget schema som levererar, utan man måste lyssna på kroppen. måfå-gymare kanske skulle kunna dra nytta av råd från en pt, men i slutändan kommer de att upptäcka att vissa övningar aktiverar musklerna bättre även om pt tror annorlunda. samma för vindsurfing. t. ex har jag generellt större belastning på rygg och ben än just underarmar, och skulle behöva lite mer krut i bålmusklerna (eller lite mer fläsk), det beror ju såklart på hur man hänger i sele, hur mkt man drar med armar eller tynger med kropp osv…

    men den mest lämpade träningsformen för vindsurfing är helt klart klättring. en sällsynt bra blanding av lågintensiv och högintesiv träning för överkroppen, mkt bra för bålmuskulatur, och i princip alla positioner och manövrar påminner om att hänga eller pumpa i bommen. kombinerat med spinning så märks inte vinteruppehållet.

    rekommenderas starkt..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 18:29

    Jag har också boken om Windsurfing Fitness. Vi kanske kan lägga ut lite återkommande träningstips från boken för de som inte är gymfreaks, för de som tycker vi ska gå ut från gymet, för de som tycker att gymträning inte ger något för windsurfare eller bara som lite tips riktat till de som placerar alla som tränar på gym i ett fack. Å andra sidan kanske de gubbar och gummor som har ett SATS-kort har märkt en relativt hög grad av variation vad gäller så väl träningsscheman som kroppskonstitutioner, eller…?

  • andypower

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 18:42

    Basøvelser som , markløft, benkpress, chins/nedtrekk/rygg og kondisjonstrening intervall. Da er du i mål.

  • moppepojken

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 18:45
    Svenne;682645 wrote:
    Va äre för puckat hittepå att man inte kan blanda konditionsträning och styrka? Välkommen UT ur gymmet någon dag.

    Man får bättre resultat av styrketräningen om man inte kombinerar den men kondition.
    Så det är bättre att dela upp styrketräningen och konditionen på olika dagar för maximalt resultat. =)

  • timor

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:21

    Jag tror på funktionell träning.
    Så på med våtdräkten med snäva underarmarna och dra till gymmet. Ställ in smithmaskinen med stång på ca 60-70 cm höjd från marken. Lägg dig på rygg under stång och häv dig upp och ner med kroppen i “plankanställning”. Be en kompis slänga 4 gradigt vatten på dig med jämna mellanrum.

  • seve1000

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 20:12

    Håll hårt i flaskan när du dricker Hof;-)

  • svenne

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 20:16
    moppepojken;682729 wrote:
    Man får bättre resultat av styrketräningen om man inte kombinerar den men kondition.
    Så det är bättre att dela upp styrketräningen och konditionen på olika dagar för maximalt resultat. =)

    Du bygger mer muskler, vilket är målet om du vill vara stor och värdelös. Men det är inte bättre träning.
    Att säga att man inte kan kombinera styrka och kondis i samma pass är som att säga att Bodypump, Aerobic, spinning, core, dans, klättring, crossfit, skidåkning eller rodd är dålig träning.
    Lägg ner nu för fan.

  • _frippe_

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 21:32

    Jag är absolut ingen expert på träningsteorier men jag märkte en klar förbättring i uthållighet för vindsurfing efter att jag började köra bodypump. Där gör man kanske 50-75(?) repetitioner med lite variation under ca 4-6 minuter vilket känns mer likt vindsurfing än 3*8 repetitioner. Mina problem med kramp i underarmarna försvann nästan helt efter två säsongers bodypump. Är man ingen träningsnörd tycker jag det är en bra träningsform, ta dig till gymmet och gör som instruktören säger under 60 minuter sen är det klart 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 21:51

    Jag surfar och vindsurfar ganska ofta och tycker det är grymt bra träning, både kul och funktionell, givet att funktionen är att fungera som surfare och vindsurfare. Hade jag tid och lust att träna mer skulle jag nog surfa och vindsurfa mer.

    /JB

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 07:18

    Svenne – Du är ganska tydlig när Du kategoriserar mot Moppepojken! Om jag uppfattar Dig rätt så blir man stor och värdelös om man tränar på Gym, kanske en gymråtta?

    Bara för att det finns andra träningformer som tränar muskulatur och kondition så betyder inte det att man man som Du kan dra slutsatsen att man ska träna styrekträning och kondition vid samma tillfälle.

    Jag tror knappast vare sig Moppepojken eller jag lägger ned bara för att Du har en uppfattning!

  • svenne

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 08:12
    Herr Pelegrin;682777 wrote:
    Svenne – Du är ganska tydlig när Du kategoriserar mot Moppepojken! Om jag uppfattar Dig rätt så blir man stor och värdelös om man tränar på Gym, kanske en gymråtta?

    Bara för att det finns andra träningformer som tränar muskulatur och kondition så betyder inte det att man man som Du kan dra slutsatsen att man ska träna styrekträning och kondition vid samma tillfälle.

    Jag tror knappast vare sig Moppepojken eller jag lägger ned bara för att Du har en uppfattning!

    Jag är tydlig när jag motkategoriserar dig. Så länge du hävdar att det är fel att kombinera tänker jag påvisa motsatsen. Du hävdar att man inte ska blanda kondition och styrka och dessutom genom att kalla andra personer på ditt gym för patetiska (Det om något är patetiskt). Det finns väldigt många träningsformer – även på gym – som kombinerar.
    Så återigen, lägg ner.

  • surfslusken

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 10:00

    Som nyfrälst SUPare kan ja bara säga: Lägg ner allt annat i träningsväg!
    (Trots att ja paddlat sönder ryggen i SA:) Men de vart nog lite mkt på kort tid för en nybörjare, men de är
    ju så förbannat kul!)

  • davven

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 10:05

    Sailortrash skrev många vettiga saker, märkte själv knappt vinteruppehållet.
    Mitt bästa tips är roddmaskin och längdskidor, fått detta tips av gamla surfrävar.

    Att säga vad som är rätt och fel när det kommer till träning är väldigt svårt,
    då man har olika förutsättningar. Viktigt och ha kul när man tränar och sätta upp
    små delmål hela tiden. Konsultera ett par timmar hos en pt om man känner sig osäker på utförande
    är riktigt bra som nån nämt. Extremt viktigt är och ta bort obalanser i kroppen.
    Exempelvis, har du en diff på 35 kg i vikt framsida lår benspark vs baksida lår liggandes så är det bäddat för knäproblem. Har själv tränat bort ett knäproblem som jag haft i flera år genom balansera upp benen.
    Receptet är och frysa träning eller köra mycket lätt på de muskelgupper man redan är stark i och jobba på svagheter. Det är lättare sagt än gjort!

    Sedan hur programmen eller antal set ska utformas är också helt omöjligt och säga, det beror på vad man är ute efter. Ska vi träna explosivt, eller utsätta muskeln för mjölksyra? Eller vill vi öka i styrka, då kanske en pyramid är bättre. Känn efter, hur många set krävs för att framkalla träningsvärk dagen efter? Jag tror för vindsurfing så ska man rotera runt och utföra setten på olika vis och ibland chocka muskeln med hög vikt.

    Viktigt som tusan är allmän uppvärming min 10 min lätt belastning, sedan alltid lokaluppvärmning respektive muskel innan vi kör igång. Till och med svensk rekordhållare i bänkpress kör fri stång innan han lastar på läste jag. Det säger en hel del om hur viktigt det är, får inte finnas några skakningar när man lassar på vikt.

    Vad är man ute efter?
    Ska man bygga muskler så får man begränsa konditonsträningen, ev köra en gång i veckan.
    Vill du bränna fett med cardio så lägg ett pass på cyckel eller roddmaskin efter träningspasset, då muskelglycogen är mycket lågt eller slut. viktigt är och kontrollera pulsen då HR max inte bör ligga på över 70%. Du tar åldern minus 230 och sedan 70% av det det ger 140 slag per minut för en 30 åring, detta är viktigt för inte sätta kroppen i ett katabolt stadium. En del har BCAA eller aminosyror i vattenflaskan under träning, också för att minimera muskelnedbrytning & mindre slaggprodukter än vanliga proteindrycker sägs det.

    Konditionsträning är viktigt för att få upp syreupptagningsförmågan vilket i sig kan göra dig starkare och mer repstålig, men att ligga och springa milen med ett hr avg som ligger nära 175 kommer inte ge stora resultat på gymmet.

    Att kominera övningar som man egentligen inte vill kombinera kan också ge otrolig effekt, exempelvis supersetta chins med bicepscurl. Klarar man inte chins då är det latsdrag som gäller, sånna pass ger otroligt bra tillbaka.

    Var mångsidig är nog bästa tipset, för underarmarna är både chins och marklyft grymt bra.
    Även vila och äta ordentligt är precis lika viktigt som träningen i sig, det är en utmaning det med.

  • moppepojken

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 13:10
    Svenne;682746 wrote:
    Du bygger mer muskler, vilket är målet om du vill vara stor och värdelös. Men det är inte bättre träning.
    Att säga att man inte kan kombinera styrka och kondis i samma pass är som att säga att Bodypump, Aerobic, spinning, core, dans, klättring, crossfit, skidåkning eller rodd är dålig träning.
    Lägg ner nu för fan.

    Det verkar som att vi är överens om att man bygger mer muskler/blir starkare av att dela upp konditionen och styrketräningen på olika pass (helst olika dagar).
    Och om man har det som mål så är det ju självklart bättre träning.

    Har man andra mål som t.ex. kondition och uthållighet så är det ju bättre att blanda kondition och styrka som du har nämnt 😀

    BTW Bra skrivet davven 😀

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.