Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

  • deaz

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 16:11

    http://http://surfstronger.com/tips/

    Mycket bra skrivet av davven! huvudet på spiken

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 19:09

    Svenne – Som Du vackert ser så lägger varken Moppepojken eller jag ned. Moppepojkens konklusion att vi är överens kanske dock svider lite….

    Men för att frångå vår tidigare relativt låga nivå på konversationen så är det naturligtvis så att det finns mängder med bra träningsformer för att orka vindsurfa bättre. Jag ville slå ett slag för att styrketräning är bra för Er alla. Om man dessutom kombinerar styrketräning (Svenne – läs här andra dagar än då man styrketränar) med kondition, rörlighetsräning, muskeluthållighet, mm mm mm, så är det naturligtvis fantastisk bra för allas kroppar. Det gäller bara att bestämma sig för hur man ska träna långsiktigt och då menar jag ganska bestämt att man måste fråga sig själv hur många gånger man orkar träna per vecka. Utifrån denna tes kan man sedan välja hur många gånger av det ena eller det andra man klarar på lång sikt…

  • nachoman

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 20:34

    Jag tänker iallafall fortsätta att träna som Jag gör. Att blanda styrka med kondition efterliknar det Jag gör i den verkliga världen. Och om ni gymfanatiker tycker att Jag är patetisk får Ni helt enkelt vänja Er! Jag har sett alltför många exempel på vältränade snygga snubbar som inte är starka och uthålliga. Uppumpad och klen är inget för Mig. Allsidig träning vill Jag Slå Ett Slag För!

  • pripps

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 21:04

    Va sägs om mountainbike ! Kul som fan, frisk luft , kondition och balans 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 22:32

    Nachoman – Så Du menar att om man går pår gym så blir man med automatik “upppumpad och klen”…? Vem har sagt att det är något fel på allsidig träning? Det verkar snarare vara så att om man inte tränar styrkekträning då kan man racka ned på dem som gör det. Här har vi ju i tråden exemepel på att de som tränar styrekträning ska sticka ut från gymen, de är gymråttor och de ska “lägga ned” diskussionen.

    Ibland kan man ju ärligt undra vari problemet består. Någon har något emot gymet som lokal. Andra verkar tycka att just ren styrketräning på gymet är något felaktigt: armarna sväller och går inte ned i våtdräkten, man blir upppumpad och dessutom klen, mm mm. När man går på gym ska man således inte styrketräna utan uppebarligen ska man göra något annat! Intressant att det blir så pass starka reaktioner när man förespråkar att styrketräning är något positivt. Med en gång blir man någon slags förespråkare för extrema muskelbyggare. Hur kommer det sig? Märk väl att jag inte exkluderat andra träningsformer men däremot hävdat att det är slöseri med tid att gå runt på ett gym planlöst och inte ha ett träningsschema, då kan man lika gärna göra något annat…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 22:38

    Ok, Nachoman. En som tränar styrketräning på gym är en gymfanatiker som blir upppumpad och klen. Du kanske ska gå till botten med det där och göra en marknadundersökning på gymen i stan och kolla om Du har rätt…?

    Gymfanatiker, gymråttor, stick ut från gymen, upppumpade och klena…! Man undrar varför ett råd om att styrketräning är bra för kroppen väcker så starka känslor…?

  • oscar

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 07:45

    Nu blandar ni kramp och mjölksyra IGEN!!!

    Krampar muskeln gör det sjukt ont men det släpper om man stretchar muskeln. Mjölksyra är mer ett utmattningssyndrom och man känner sig sjukt trött i muskeln.

    Enligt denna artikel är intervaller bra!

    http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1017

  • nachoman

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 09:11

    Herr Pelegrin – jag reagerade först när du skrev hur “patetiska” de personer är som på gymet tränar på ett sätt som skiljer sig från ditt.
    Låt folk träna hur de vill och kom med konstruktiv kritik istället för att proklamera hur löjliga vi är som tränar “annorlunda”.

  • moppepojken

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 09:18
    Nachoman;682824 wrote:
    Jag tänker iallafall fortsätta att träna som Jag gör. Att blanda styrka med kondition efterliknar det Jag gör i den verkliga världen. Och om ni gymfanatiker tycker att Jag är patetisk får Ni helt enkelt vänja Er! Jag har sett alltför många exempel på vältränade snygga snubbar som inte är starka och uthålliga. Uppumpad och klen är inget för Mig. Allsidig träning vill Jag Slå Ett Slag För!

    Jag håller med Herr pelegrin

    Bara för att man tränar på gym så blir man inte uppumpad och klen. Det beror på hur man tränar.
    Har man som mål att bli stark (som är väldigt bra när man vindsurfar) och tränar efter det så står jag fortfarande fast vid att man inte ska blanda in konditionsträningen i samma pass eftersom konditionsträning hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

    Sen så behöver man väl mer kondition och uthållighet när man vindsurfar och då är det ju perfekt att träna kondition och styrka i samma pass . som du säger så efterliknar det ju också vindsurfingen.

    Så beroende på hur ofta/mycket man kan träna så är det bästa att dela upp träningen. Vissa dagar styrka och vissa kondition.

  • nachoman

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 09:50
    moppepojken;682866 wrote:
    [/B]Sen så behöver man väl mer kondition och uthållighet när man vindsurfar och då är det ju perfekt att träna kondition och styrka i samma pass . som du säger så efterliknar det ju också vindsurfingen.

    Japp!!

    Nu ska jag till gymet

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 10:11

    Vi kan kanske därmed avsluta denna engagerande diskussion och slutligen konstatera att visst är det fantastiskt med mänsklig mångfald samtidigt som det finns gemensamma nämnare. Vi vill vare sig vara patetiska, gymråttor, uppumpade eller klena. Samtidigt lägger vi inte ned en diskussion bara för att någon duktig vindsurfare tycker vi ska göra det.

    För att hålla humöret uppe så rekommenderas isbräda! Slutsäsongen har varit helt fantastisk med kanonfina isar runt Stockholm!

  • maglu

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 10:48

    http://www.windsurfermag.com/
    Har ni läst windsurfer international februari, om han som säger att kramp med handskar är psykologiskt och kan avhjälpas med hypnos!?
    Man håller omedvetet för hårt i bommen eftersom fingrarna inbillar sig att man inte har samma grepp när man inte har direktkontakt med bommen.
    Om hypnos hjälper vet jag inte, men nu när jag kört vintersurf med skidhandskar, har jag definitivt märkt att om jag tänker på det kan jag släppa greppet till säkert halva kraften, innan bommen börjar glida ur händerna.
    Så någon sanning finns nog i det…

    Annars är det bara med handskar som underarmarna tar slut först, för min del.
    Tycker roddmaskin känns som bra träning. Tråkigt, gör ont i rumpan, men känns bra i hela kroppen= ganska likt ws.

  • mikaelrexander

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 11:13

    Tack för alla svar. Det verkar finnas många skolor här :).
    Jag upplever att om jag först springer och sedan kör rodd maskin så kommer mjölksyran snabbare i under armarna.
    Frågan är om det blir bättre mjöksyre träning då.
    Det svider mer i armarna i alla fall så det känns som det ger mer.
    Är det intrevall som ger bäst mjölksyre träning?

  • dr-masse

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 11:13

    Jädrar, vad med åsikter och tankar.

    För mig är det enkelt.

    1. Bäst träning för vindsurfing och surfing är såklart vindsurfing och surfing, som Jesper så tydligt skrev.

    när det inte går, vilket dessvärre är vardagen för de allra, allra flesta av oss så

    2. Kondition. Utan hygglig kondis är all den där styrkan snabbt helt värdelös på vattnet. Jag väljer lätt att prioritera kondition före ren muskelstyrka. Vindsurfing är framförallt en tekniksport.

    3. Styrka. Det går att bygga bra och användbar styrka genom rätt konditionsträning, vissa muskelgrupper behöver man dock köra annan form av träning (gym/vikter) för.

    Det jag själv skulle vilja förbättra mest är smidighet. Jag är så pinsamt stel och det känner jag av i vindsurfingen.

    De träningsformer som jag fått klart bäst resultat av när det gäller vindsurfing (inte att få stora muskler) är en kombo av kondis (innebandy på hyfsat seriös nivå 2-3 ggr i veckan som ersätts med en springtur eller två vid behov) samt Bodypump och/eller roddmaskin. Bodypump är, som tidigare nämnts, faktiskt j-igt bra. Tyvärr har jag inte kört det i år, men har aldrig känt mig så väl förberedd som den säsongen då jag körde det två (ibland tre) gånger i veckan. Tyckte det påminde mycket om vindsurfing – kondis, uthållighet, teknik och styrka. Även balans, faktiskt. Roddmaskin har jag inte kört mycket alls, men det lilla som testats gav helt klart mersmak.

    De områden som jag tycker är rejält underskattade när det gäller vindsurfing är styrka och explosivitet i ben och bål. Jag tycker inte att man behöver vara så satans stark i armarna för vindsurfing… nu lär jag få höra en del. Misstänker att många som tränar ‘styrka på gymet för vindsurfingen’ nog har stranden minst lika mycket i åtanke…(skrev den bleka, rangliga våtdräktskramaren avundsjukt).

    De som jag själv tycker verkar ha klart bäst ‘vindsurfingkroppar’ har i stort sett uteslutande bra kondis och kör allround träning – vindsurfing, kite, vågsurfing, löpning, skidåkning, rodd, klättring, yoga, mountainbike etc. Och även gym och vikter i många fall.

    Men framförallt så tror jag att träning handlar om att hitta det som passar dig, får dig att hålla igång och tycka det är kul. Jag är helt värdelös att gå på gym eftersom jag tycker att vikter, träningsmaskiner och skivstänger är det tråkigaste som finns (jag gör hellre tusen armhävningar än kör fem repetioner i en bänkpress) medan olika former av “egenkroppsträning” med mer rörelse och aktivitet passar mig fint. Gärna med en boll oxå.

    För övrig var de bäst tränade människorna jag någonsin sett både som helhet och specifikt för vindsurfing de lokala grabbarna i Jericoacoara som körde en hel del capoeira. Har aldrig sett något liknande när det gäller att kombinera styrka, smidighet, explosivitet, balans, koordination och uthållighet.

    Skulle våga hävda att capoeira ersätter i stort sett allt det vi jiddrar om här, för den som är intresserad.

    Ut å rör på er, snart e vi igång igen! 😀

  • oaxen

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 18:22

    För min del fick jag nog på Torö i somras. Noll kondis gjorde att jag efter en halvtimmes kamp med att ta mig ut (och in) var helt förbi av trötthet – låg på stenstrand och flämtade… länge. Seglade vidare ett par timmar.
    Där och då lovade jag mig själv att konditionen skulle förbättras.
    Bara sen nyår har jag sprungit 135 km, så nu jävlar. Uthållighet var ordet. Lite styrka då och då.
    Biljetterna till Honolulu och Diamond head är bokade – bra motivation. Nu ska jag ut och cykla 16 km. : )

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.