Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

  • rrd

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 18:43

    Har ngn nämnt simning? Mycket bra kombination av styrka o kondition. Som bonus i det rätta elementet.

    Och all surfing, inte bara dom episka dagarna, är bra träning så att man kan fånga dom riktigt fina dagarna…

  • sailortrash

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 10:43

    Muskler hos alla däggdjur består av två typer av fibrer: vita och röda. röda hämtar sin energi från syre och används för kontinuerligt arbete. syret transporteras via blod, blod syresätts via lungor. att bygga dessa muskler kan sammanfattas under konditionsträning eller fitness. hjärtat är en enda muskler som också spelar in i flåset, den växer och pumpar starkare/ mer syre till musklerna per pump vid denna typ av träning. Vita muskelfibrer används vid arbete som “inte har tid att vänta på syresättning via blod”, dvs snabba relfexrörelser eller explosiva rörelser som plötsliga hopp eller extremt tunga lyft. man kan tänka sig att en orm tillexempel har mkt vita fibrer i sina muskler då den rör sig extremt snabbt vid attack. dessa muskler hämtar sin energi ifrån en biokemisk process som inte använder syre, och kan därför inte användas till kontinuerligt arbete.

    beroende på hur man tränar kommer en av dessa två växa på den den andres bekostnad. vill man maximera tunga lyft(tillväxt av vita fibrer kan det kanske finnas fördelar att inte samtidigt träna de röda…frågan har ju aldrig varit om detta är sant eller falskt utan om det gynnar vindusurfing. Detta påstående kommer såklart ifrån elitidrottare för länge sedan och skickats ner till vanligt folk som tar det till sig men inte fårstår hela bilden, det gör bara folk som begriper hur en muskel fungerar på molekylär nivå..

    min upplevelse av vindsurfing är att det är både muskelintensivt och konditionstkrävande, alltså kräver rätt mkt styrka under lång tid samt med perioder av mer styrka och med mindre. lämplig träning är troligtvis som “Svenne” indirekt förordar styrkegympa, eller en kombination – att bara fokusera på det ena är troligtvis inte lämpligt.

    så den som vill separera passen kodition/styrka kommer säkert må bra av det men de som kombinerar dem kommer må lika bra ller bätre ute på vattnet….

    …är min kvalificerade gissning…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 16:19

    Det är fortfarande inte så att jag dissat “muskelgympa” i form av bodypump, cirkelträning eller dylikt. Allsidig träning är naturligtvis det bästa. Muskelgympa är säkert utomordentligt bra för att orka vindsurfa mer.

    Vi måste ju samtidigt vara på det klara med att vår Herre givit oss lite olika förutsättningar när vi sattes ned på denna jord. Av den anledningen kanske vissa av oss har en önskan att öka sin styrka genom ren styrketräning, både för att bli starkare men kanske även för att bygga lite muskler (= jobbigt och tar tid). I det fall man inte bara avser att styrka sig inför en hel- eller halvdag på brädan utan konsekvent och envetet vill bygga lite muskler, utan att för den skull överdriva det, så finns det inte så många olika vägar att gå. Man måste lägga upp ett schema utifrån den tid man kan tänka sig att lägga ned. Därmed inte sagt att man enbart måste köra rena styrkepass. Självklart är det bra att köra annat än bara styrka men om man i sin styrketräning vill nå framgång bör man köra vissa muskelgrupper ena dagen och andra muskelgrupper nästa dag.

    Låt säga att man skulle köra cirkelträning eller bodypump 3 dagar i veckan så finns det ju fördelar med det men om man vill bygga lite muskler så är det bättre att dela upp kroppen på två pass ren styrketräning och en annan dag köra ett cirkelträningspass. Har man sedan tid att köra ett pass kondition så blir det ett helt ok upplägg med fyra träningspass per vecka.

    Det finns så att säga inga genvägar. Vill man köra mer kondition men ändå inte utöka antalet träningspass så får man dra ned på något annat.

  • grrrr

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 18:08

    Keep god out of surfzone!!

  • gnaraloo-station

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 18:24

    Själv kör jag löpning. Å sen armhävningar men framförallt chins. Kör chins långsamt så
    många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. Kör detta några ggr i veckan innan säsongen drar igång så har du garanterat ingen träningsvärk efter första surfet.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=PIUh0fPDC-o”]http://www.youtube.com/watch?v=PIUh0fPDC-o[/ame]

    Gör som han i filmen. Det är dragstyrkan i rygg, armar och händer
    vi som windsurfare är ute efter. Detta funkar garanterat. Riggen kommer
    kännas lätt som en fjäder sen…

    Nej det är inte jag på filmen, så smal e man nu inte längre 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 19:36

    “Kör chins långsamt så
    många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. “

    detta är ca 10% av den träning du får ut av sportklättring…bättre förberedande träning finns inte.

  • dude

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 20:47

    Det finns samma problematik i klättring som det finns i olika saker att göra på gym.

    Jo, jag känner alltså att när jag bouldrat (upp till fyra meters leder utan rep som är ca tio moves långa och tar en halv till en minut styck) så har jag känt att jag har fått mer problem med mjölksyra i underarmarna än när jag inte kört bouldring alls. Jag måste alltså börja köra längre problem, typ tunneln som kanske är två minuter, eller helst köra rep där uthållighet tas fram i form av ihållande leder som kanske tar fem minuter att köra.

    Det känns tråkigt att bouldringen inte riktigt matchar vågseglingens krav på att vara i form, riktigt tråkigt…

    Mountainbike vet jag matchar vågseglingen rätt bra, kompletterar också i och med att man tränar antagonisterna (till exempel hänger man och drar i vågseglingen och står och trycker med armarna på mountainbike).

    Jag söker alltså nya, helst surfpolare, att klättra med :santa:

    sailortrash;683075 wrote:
    “Kör chins långsamt så
    många du kan och häng sedan kvar i stången så länge du kan. “

    detta är ca 10% av den träning du får ut av sportklättring…bättre förberedande träning finns inte.

  • svenne

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 00:01
    dude;683089 wrote:
    Det finns samma problematik i klättring som det finns i olika saker att göra på gym.

    Jo, jag känner alltså att när jag bouldrat (upp till fyra meters leder utan rep som är ca tio moves långa och tar en halv till en minut styck) så har jag känt att jag har fått mer problem med mjölksyra i underarmarna än när jag inte kört bouldring alls. Jag måste alltså börja köra längre problem, typ tunneln som kanske är två minuter, eller helst köra rep där uthållighet tas fram i form av ihållande leder som kanske tar fem minuter att köra.

    Det känns tråkigt att bouldringen inte riktigt matchar vågseglingens krav på att vara i form, riktigt tråkigt…

    Mountainbike vet jag matchar vågseglingen rätt bra, kompletterar också i och med att man tränar antagonisterna (till exempel hänger man och drar i vågseglingen och står och trycker med armarna på mountainbike).

    Jag söker alltså nya, helst surfpolare, att klättra med :santa:

    Du klättrar på fel ställe, det finns bättre boulder i stan, både Karbin och Solna har långslope-boulder som suger mjölksyran ur öronen på dig.

  • dude

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 05:54

    Solna har jag kört på efter det just har nyöppnat men jag har inte sett nån långslope-boulder där? Karbin har jag inte vart på på år och dag så det kan mycket väl tänkas, men det känns lite off för där jag jobbar och bor…

  • alexasu

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 11:01
    RRD;682976 wrote:
    Har ngn nämnt simning? Mycket bra kombination av styrka o kondition. Som bonus i det rätta elementet..

    +1 på detta.
    Det är dessutom en stor fördel att ha slipat på simteknik en del när man tappar prylarna i stora vågor…

  • nachoman

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 11:23
    alexasu;683132 wrote:
    +1 på detta.
    Det är dessutom en stor fördel att ha slipat på simteknik en del när man tappar prylarna i stora vågor…

    Är det fjäril eller ryggsim som rekommenderas då?

  • svenne

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 12:25

    Och då kan jag fylla på med att simning är en fantastiskt bra träningsform, men om man väljer att simma aktivt (dvs ofta och mycket) måste man styrketräna eller träna något annat som komplement. Simning är dunderhonung för både kondis och styrka (trots att det ska vara omöjligt [sic]) men det bygger muskler i större utsträckning än muskel- och ledfästen. Utan styrketräning eller annan fys finns stor risk för överbelastningar och inflammationer när inte lederna hänger med. För länge sen var jag aktiv inom siming, länge nog för att erfara vad som händer om man bara simmar.

    Med det sagt tänker jag puffa för Sailortrash-argumentationen. Det finns extremt mycket påståenden om tränings vara och icke vara som är både hypotetiska och extremt teoretiska i en motionärs värld. All träning är bra träning. Så det så.

  • alexasu

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 15:38
    Nachoman;683134 wrote:
    Är det fjäril eller ryggsim som rekommenderas då?

    hundsim såklart.

  • deaz

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 16:21

    För er som bor på Sveriges framsida, Göteborg så kan ni börja klättra på Fabriken!http://www.highsport.se/

  • surfslusken

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 17:55

    Åter igen: Kan inte tänka mej de finns bättre träning för en vindsurfare (förutom vindsurfing givetvis) än SUP!
    Iofs bjöd inte Lejet i måndags på riktigt lika radikala förhållanden som SA i förra veckan. Så de gav nog mer för själen än för fysiken, men sånt ska ju inte heller underskattas!

    Bilder courtesy of John “Easyrider” Paulsson
    Bräda o blytung (gjutjärns?) paddel utlånad av the good people at Surfers.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tränings tips ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.