• simpa

    Medlem
    16 april, 2009 vid 21:17

    Coolt, intressant och se hur det där fungerar. Borde du, dock, inte köra med betydligt mindre fenor? Eller ser dem bara “stora” ut?

  • ola-h

    Medlem
    16 april, 2009 vid 21:43

    2* 13.5 och en 14 i mitten. Förr när jag körde thrusters hade jag tre stycken 14cm. Det är en del fena, helt klart, och kanske kan man gå ned lite till. Men den nackdel med “hävarm” som man får när man kör med en för stor single fin får man ju inte med thrusters (eller twin). Det är mer känslan i sväng som avgör vilken fenstorlek som passar, tycker jag. På twin kör jag 2*14 upp till 2*16. Så då är det ju mer fena på den här. Men å andra sidan är de här fenorna lite mjukare och smalare än alla mina twin fins.

    2*13.5+14 är vad Witchcraft kör standard på sin bräda som är lika bred som denna. Och det var deras shaper Bouke som rekommenderade den här uppsättningen. Jag tror mest på konceptet för lättvind/mindre vågor också, så det blir nog inte problem med “överfening”

    Men, men, vi får se hur det känns. Jag behöver lite vind och lite vågor, bara…

  • koa

    Medlem
    17 april, 2009 vid 05:02

    kanske testa med en mindre/ liten mitt fina, och låta de stora trusterna vara kvar; skulle vara intressant…

  • stefan_gbg

    Medlem
    17 april, 2009 vid 05:56

    Snyggt jobb.
    Men snart är fenorna värda mer än brädan:-)

  • dude

    Medlem
    17 april, 2009 vid 06:23

    Kul initiativ Ola! Ska bli kul att höra dina erfarenheter (i avsaknad av egna experiment).

  • rrd

    Medlem
    17 april, 2009 vid 06:40

    Nu kan vi se fram emot dom kommade trådarna om 3 eller 4 fenor…

    Att få mycket grepp utan “hävarm” är något jag gillar.

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2009 vid 07:12

    Kul med experiment! J-ar, vad nära kanten ytterfenorna sitter. Är det den placeringen på Witchcraft osså (har ju seglat en sådan, men minns inte om de satt sådär långt ut)?

    Jag fattar fortfarande inte hur du hinner med allt, men kul att följa är det!

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2009 vid 07:54
    Koa;541014 wrote:
    kanske testa med en mindre/ liten mitt fina, och låta de stora trusterna vara kvar; skulle vara intressant…

    Ja, det tror jag också på, faktiskt. Om experimentlustan kvarstår så kanske jag sätter in ett par fsc-pluggar eller surfinz boxar och gör en quad. Det verkar ju hett.

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2009 vid 08:04
    dr Masse;541033 wrote:
    Kul med experiment! J-ar, vad nära kanten ytterfenorna sitter. Är det den placeringen på Witchcraft osså (har ju seglat en sådan, men minns inte om de satt sådär långt ut)?

    Jag fattar fortfarande inte hur du hinner med allt, men kul att följa är det!

    Jag minns inte heller hur långt ut Witchcraft har sina, men rätt nära kanten ser det ut som : http://www.witchcraft.nu/boardpicscustom.php

    Tid: Det är rätt många steg, men varje steg är snabbt när man väl vet hur man skall göra. 5 timmar totalt max, utslaget på 20-30 minuter lite då och då.

    stefan_gbg;541017 wrote:
    Snyggt jobb.
    Men snart är fenorna värda mer än brädan:-)

    Brädan är sedan tidigare avhoppad och lagad, så jag ser det inte som värd något i pengar räknat. Men för mig är den värd mycket – fortfarande min all time favourite singel fin som varit med med om grymma dagar både i Åsa, Torö, Lejet, Halmstad, Guincho och Maui och dessutom fått mycket omsorg i form av reparationer mm genom åren. Så emotionellt är den mer värd en alla mina nya fina 09:or.

    För övrigt gick brädan upp lite drygt 150 gram av denna thrusterinstallation. Inte mycket med tanka på att en Chinook US-box ensam väger 130 gram.

  • jesper_b

    Medlem
    17 april, 2009 vid 08:40

    Tjusigt! Tror som Calle att det första du ska experimentera är med olika storlekar på bakfenan. Ner till truster och sen ner till en liten trailerfena. Därefter är det bara att klyva bakfenan på mitten, dvs byt ut bakfenen mot två små trailers ut en bit om kanten QUAD! – vips så har du gått igenom surfbrädehistoriens 50-äriga utveckling på ett litet navs.

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    17 april, 2009 vid 08:45

    Det är rätt nära “thuster” (=tre av samma storlek) nu, bara en halv centimeters skillnad. Men man kan ju som sagt tänka sig att köra bakfenan mindre än sidofenorna.

  • rookie

    Medlem
    18 april, 2009 vid 16:59

    Spännande och snyggt! Du får lova att följa upp detta när du provat.

    Tror du är rätt ute med placeringen. Jag har en rätt stor vågbräda 210×52 (7’x20½”) och där sitter fenorna lika nära kanten. Mätte till 2,5cm i bakkant på fenan. Möjligen lite mer vinkel. Fenorna är 11,5cm.

    wave_board.jpg

    wave_boards.jpg

  • gustavl

    Medlem
    18 april, 2009 vid 17:09

    Mycket stiligt gjort..!!

  • enilss20

    Medlem
    19 april, 2009 vid 09:07

    Vad är det för anledning att ha fenorna långt ut på kanten på en vindsurfbräda? Min erfarenhet är att när man surfar så har man en fenplcering långt ut på kanten eftersom man behöver grepp då vågen är betydligt brantare vid surfing än vindsurfing. När man surfar fleckare vågor får jag känslan av att man använder centerfenan mest och när vågen bratnar upp så börjar man använda sidofenorna.

  • svenne

    Medlem
    19 april, 2009 vid 12:44
    enilss20;541422 wrote:
    Vad är det för anledning att ha fenorna långt ut på kanten på en vindsurfbräda? Min erfarenhet är att när man surfar så har man en fenplcering långt ut på kanten eftersom man behöver grepp då vågen är betydligt brantare vid surfing än vindsurfing. När man surfar fleckare vågor får jag känslan av att man använder centerfenan mest och när vågen bratnar upp så börjar man använda sidofenorna.

    Du gav ett svar på din egen fråga.
    Först:
    Vad är det för anledning att ha fenorna långt ut på kanten på en vindsurfbräda?
    Och sen:
    …å har man en fenplcering långt ut på kanten eftersom man behöver grepp då vågen är betydligt brantare…

    Du behöver helt enkelt bara testa att vindsurfa i brantare vågor, eller lägga ner mer. 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.