Taggad: 

  • Publicerad av nissar på 1 december, 2009 vid 21:05

    Hej,

    Mitt största dilema är att jag aldrig lyckas vara ute samtidigt och på samma ställe som ni andra formulaseglare. Felet är helt mitt eget, i höst har jag seglat endast på vardagar i Stora Värtan.. En av de saker jag skulle behöva bolla med er mer erfarna seglare är segeltrim.

    Är det någon som vågar uttala sig ifrån följande 4 bilder..
    (Seglet är ett Severne Code Red 11.7 2008)

    Jag undrar:
    1) nedhal, ser det OK ut?
    2) uthal ?
    3) bomhöjd, ser det OK ut eller helt galet? mastfoten sitter i mittenläget.
    4) och sist, hur kan jag förbättra fotograferingen för att visa trimmet?

    apex svarade 14 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    1 december, 2009 vid 21:32

    Hej

    Jag tycker att det ser ut att vara för lite nedhal

  • svenne

    Medlem
    1 december, 2009 vid 21:52
    MacTS;590760 wrote:
    Hej

    Jag tycker att det ser ut att vara för lite nedhal

    Håller med.

  • nissar

    Medlem
    1 december, 2009 vid 22:16

    Ok, får dra lite till då. På seglet står det 5.93, har dragit till 5.98, men har 1,5 cm kvar till botten, får väl dra det också och kolla. Hur ser ni att det är för lite nedhal?

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 december, 2009 vid 22:35
    Nissar;590766 wrote:
    Hur ser ni att det är för lite nedhal?

    Min korta erfarenhet hittills säger att formulasegel brukar tvista på en skala från ganska mycket till att överhalvan av seglet hänger slakt som en trasig sopsäck. Det brukar med andra ord se rejält veckat ut.

    Men olika segel riggas ju olika. Kolla “Rigging Guide” för det segel du har. För 2009 ser inte Severnes dokumentation ut att säga mycket mer än att kolla “att slacket i 3 översta rutorna är ok”.

    Jag drar nedhal tills det lösa området i seglet går in bra över hälften av hela ruta 2 uppifrån. Det verkar vara en del mer än du har på bilden. Men det betyder inte att det är korrekt för ditt segel.

    Edit: Hittade en bild på mitt segel i buret tillstånd. Bifogar.

  • dustfighter

    Medlem
    2 december, 2009 vid 07:57

    Kör själv med Severne Code Red 11.7 från 2008 tillsammans med deras Redline 560-mast.
    Med severnes egna förlängare kör jag ca 1 cm mer är vad som står på seglet. Drar jag mer så minskar buken och seglet förlorar kraft.
    3.5 cm extra nedhal låter rätt mycket i mina öron, vilken mast du använde i seglet?

    Uthalet låter jag vara väldigt neutralt när jag riggar det. Sedan ute på vattnet justerar jag det hela tiden. Vid kryss i lättvind låter jag det vara utsläppt så det går emot bommen framför hängseletamparna.

    Bomhöjden för mig som är 192 cm lång brukar ligga på strax över mitten till högst upp. Och precis som uthalet är det något som jag justerar ute på vattnet beroende på vind/våg förhållandet.

    Skall se om jag kan hitta några bilder på mitt segel så vi kan jämnföra.

    Gå gärna in på http://www.windsurf.se där du säkert kan få lite extra tips och trix till din severne och starboard utrustning.

  • nissar

    Medlem
    2 december, 2009 vid 09:34

    Hej Dustfighter. Har också redline 560 mast och severnes 35cm förlängare. Men sedan har jag satt en extra 2 cm ring på förlängaren och satt en 2,5cm lång förlängning i masttoppen. Jag började segla med nedhal enligt anvisningen, men har dragit mer och mer med tiden, upplever att det blivit mer lättseglat med mer nedhal. Hur tycker du ditt Severne segel ser ut jämfört med andra märken? Hänger det mindre som en trasig plastpåse? Hur långt in mellan 2a och 3e lattan uppifrån börjar ditt segel att bli slappt? Vilken bom kör du där seglet ligger mot ända till hängseletamparna? Själv har jag en HPL

  • imported_macts

    Medlem
    2 december, 2009 vid 12:33

    Det är lite svårt att se på bilderna, men jag tycker nog att det ser ut som att du har väl mycket uthal (om det inte är trimmat för kryss i hårdvind)

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 december, 2009 vid 16:10

    På första bilden har du felaktig stance, försök sträcka ut armarna och rulla fram axlarna för att seglet ska bli så upprätt som möjligt.. Kör korta tampar om du gillar att kryssa, typ 22-24 längd för att avlasta armarna och få vikten i bommen istället för på brädan..
    Samt dra mer nedhal så är det perfekt sen…:cool2:

  • mahi

    Medlem
    2 december, 2009 vid 22:07

    Kör man så mycket kortare hängseletampar vid formulasegling?
    Fattar att det är kryssen som är viktigast, men 22-24?
    Återfallssurfare som jag är var jag van att köra 22” men blev näst intill lynchad för att jag körde “old school” vilket ger en rutten stance… Försöker allt jag kan att köra längre och längre tampar. Är väl på 28 nu men försöker köra ännu längre tampar. Kör du så korta även i slalom/speed Petter?

  • jester

    Medlem
    3 december, 2009 vid 07:31

    Jag kör 24″ när jag kör slalom/speed. Inga problem alls. Jag hävdar att det som man tycker är bekvämast är det som fungerar bäst… Dock är det ju inget fel i att testa sig fram.

    Har dock för mig att någon som kan formula förklarade varför dom kör korta linor, men minns inte riktigt. Hade väl nåt med bredd av bräda osv att göra.

  • dustfighter

    Medlem
    3 december, 2009 vid 10:45

    Kör med 35 cm på severneförlängaren och har då ca 1 cm kvar. Och det ser inte ut som mina tidigare segel NP samt Point 7. Men det skiljer en del på designen mellan dessa segel.
    Min erfarenhet av severne är att de måtten som står på seglet stämmer väldigt bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 december, 2009 vid 11:16

    Jo jag fick höra en del saker när jag meddelade att jag köpt fasta 32″-linor till min formulabom (30-34″-variolinorna från NP som jag ville ha var slut), jag har för mig att det handlade om stancen. För mig funkar det inte, jag drar bara ner riggen åt lovart och bakåt om jag har hög bom och korta linor som alla formulaseglare verkar ha. Med långa linor långt bak på bommen och lite lägre bomhöjd (sist jag seglade fixade det sig självt, bommen åkte ner till lagom höjd när jag drog rigg) så verkar det funka bättre för mig, jag kan luta ut ordentligt och ändå hålla riggen upprätt och långt framåt. Just när det gäller bomhöjd brukar jag uppleva att det finns en “sweet spot” för högt och jag lutar riggen bakåt när jag inte är ikrokad och får all vikt på bakfoten så till och med en formulatail sjunker, för lågt och brädan känns allmänt trögseglad.

    För övrigt tycker jag det ser ut som att RS-X-seglare seglar med helt löjligt långa linor i många bilder jag sett och RS-X verkar ju lite formulalik. Å andra sidan ha de linor med clamcleat så jag gissar att de går från “nästan kroka i bommen” på kryss till nästan armlånga linor på slör/läns.

    Vad gäller “oldshool” så är det nog skillnad på oldschool och oldschool. När jag började använda sele så hette det att linan skulle gå runt armbågen när man håller i bommen, vilket blir runt 30″ eller mer för många. Sen i mitten på 90-talet skulle alla helt plötsligt ha så korta linor som möjligt. Fem år senare kom freestyle och då seglade plötsligt “alla” i världscupen på minst 30″ (enligt Guy Cribb är det verkligen alla) och vad gäller freestyle och eventuellt slalom verkar det gälla.

  • swe-31

    Medlem
    3 december, 2009 vid 15:34

    Korta linor, raka ben så blir det bra,segla på läkanten. Som du ser på seglingsbilden ligger seglet mot bommen ändra fram till linorna även på kryss. Hög bom är också ett måste, (näs-pannhöjd)

    Se så korta linor Per Boström har, vinnaren av SWT 2009.

    Seglet ser ut att ha för mycket uthal, måste vara lite buk för att seglet skall funka. Mycket uthal ger dåligt drag och bukvandring.

    Severne brukar ha lite mindre nedhal än andra segel och inte så slappt akterlik som NP eller Gaastra. Vad jag kan se på dina bilder ser det helt ok ut, men är ju alltid svårt att avgöra på bild.

    Brukar trampa på mastfoten när seglet ligger plant med bommen på
    Topp lattan ska då falla ut fint och nästan ta i marken.

  • rasmus_w

    Medlem
    3 december, 2009 vid 17:12

    Jag googlade lite på formula och försökte se om alla kör med superkorta linor. Tjejen på http://www.zhik.com/Files/Images/Class/Formula%20Windsurfing/FormulaWindsurfingTitle.jpg verkade inte göra det, av hennes rätt böjda knän att döma. Däremot ser hennes rigg ut att vara rätt ordentligt vinklad mot lovart. Alison Shreeve verkade ha rätt långa linor i en del bilder, likaså Micah Buzianis. Däremot verkar de som kör med långa linor ha variolinor med rejäl justeringsmån så jag gissar att de ibland vill korta ner dem rejält. Jimmy Hellberg kör ju med två uppsättningar fasta linor.

    Har jag bommen så högt att jag nätt och jämt når den när jag står framför stropparna så brukar jag sänka den en bit, annars kommer jag aldrig i stropparna.

  • tranan

    Medlem
    3 december, 2009 vid 18:34
    Quote:
    Korta linor, raka ben så blir det bra,segla på läkanten. Som du ser på seglingsbilden ligger seglet mot bommen ändra fram till linorna även på kryss. Hög bom är också ett måste, (näs-pannhöjd)

    Är det verkligen så stor skillnad i lovartsvinkel på masterna mellan bild 1 och den senare seglingsbilden när man tar hänsyn till fotovinkeln?

    Det här med mastvinkeln upplever jag som krångligt på formula. Själv är jag under 1,80 och dessutom med tämligen korta ben. Det blir en avvägning mellan bomhöjd och så korta linor som går och att överhuvudtaget kunna komma i selen. När det brallar i drar jag gärna masten i lovart och så lyfter hela ekipaget…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.