Taggad: 

  • swe-31

    Medlem
    4 december, 2009 vid 10:11
    Rasmus_W;590949 wrote:
    Jag googlade lite på formula och försökte se om alla kör med superkorta linor. Tjejen på http://www.zhik.com/Files/Images/Class/Formula%20Windsurfing/FormulaWindsurfingTitle.jpg verkade inte göra det, av hennes rätt böjda knän att döma. Däremot ser hennes rigg ut att vara rätt ordentligt vinklad mot lovart. Alison Shreeve

    Bilden på Allison är ju inte en bra seglings bild utan en show-off, för kameran. Böjer ju knäna föra att kunna ta i vattnet, Men hon kör med väldigt långa linor, kanske för att hon seglar mycket RS-X eller för att få bra kontroll i hårdvind.

    Kolla in dessa killar istället, från senaste Formula tävlingen i Brasilien. De blåser en hel del därför har de lite längre linor för att få bättre kontroll.

    http://www.mauisails.com/news.php?id=235, samt det finns massor av bra bilder att titta på formulawindsurfing.org

  • rasmus_w

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:45

    Nu har jag suttit och kollat runt på bilder på formulawindsurfing.org från lite olika tävlingar i år.

    Rätt svårt att bedöma hur långa linor folk har men jag gissar att ju längre linorna är desto mer böjer man benen. Av nån anledning verkar det som att rätt få av tävlingarna i år har gått i marginella vindar.

    Steve Allen verkar ha korta linor, samma med Arnon Dagan. Wojtek har långa. Tjejerna verkar i allmänhet ha längre linor än killarna och jag gissar att långa, tunga killar kör med kortare linor än korta, lätta. Vilket känns rätt logiskt, står man upprätt har man usel hävstångseffekt på riggen och då behöver man rätt många kilo för att kunna kontrollera riggen, har man inte det får man antingen minska draget i riggen eller se till att komma längre bort från den. När jag inte ens krokar i fast jag står i stropparna och har full planing så brukar jag tolka det som att jag behöver ändra trimmet.

    Man kan också konstatera att variolinor med rejäl justermån verkar poppis, av uppenbara skäl.

  • nissar

    Medlem
    4 december, 2009 vid 12:49

    Hej och tack för allt engagemang, ska försöka mig på en liten sammanfattning: so far…

    1) Nedhal
    MacTS, Svenne och StefanLindmark och P Malmkvist tycker att jag kan dra lite mer i nedhalet. Dustfighter som har ett exakt likadant segel tycker att 3.5cm mer än rekomenderat låter mycket och tycker att Severne Seglet har mindre slappt akterlik jämfört med andra segel. SWE-31 håller med Dustfighter om att Severne är mindre slappt i akterliket, och tycket att mitt segel ser OK ut utifrån bilderna…
    Jag tror jag ska prova och dra 0.5cm till och testa lite, ska även kolla hur nära övre lattan är marken när jag står på mastfoten (detta borde dock vara ganska beroende av bomhöjd)

    2) Uthal
    Alla som uttalat sig om detta tycker att jag dragit för mycket uthal, tittar jag på bilderna själv så tycker jag att det ser mer ut än vanligt, konstigt.. Jag har kört med seglet mot bommen fram till hängselelinorna på slör och med seglet endast mot lite grann längst bak på min HPL bom vid kryss (seglar oftast i 4-7m/s) Här låter det absolut som jag ska tänka om och dra mycket mindre! Har ibland problem att få ut uthalet i lätt vind, har uthalsystem från Chinook.

    3) Bomhöjd
    Har själv bommen i ögonhöjd om jag står och balanserar seglet i lite vind och står typ 15cm bakom mastfoten. Det blir lite över mitten i mastfickan, jag är 1.83m. Tyvärr ändrar jag sällan detta då HPL mastbeslaget hela tiden glider på masten, så jag kör tejp på masten för att den inte ska glida.

    Sen har ju tråden bitvis kapats av en hängselediskussion 🙂 har själv justerbara 22-28″ Kortar dom efterhand, men som nybörjare är ju formula sjukt jobbigt för armarna så jag har tamparna så långa att jag kan stå ikrokad utan att plana, dock står jag då på tå, detta helt enkelt för att få vila armarna i väntan på nästa by

    Det här med stance låter intressant! När jag själv seglar tycker jag att det känns som benen är raka, när jag sen kollar bilder så är de väldigt böjda.. just bild 1 är kanske lite missvisande då jag tror att jag kompenserar lite för att just åker över vågen från motorbåten som fotar. Postar 2 bilder till och ser fram emot mer stance tips!

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:05

    Du lutar fram med höften på något konstigt sätt, tror det beror på att hängselelinornas längd och placering är till för icke planing.. När du planar vill du ha linorna där trycket är som mest och ev ha lite bakhandstryck för att inte överskota seglet speciellt på slören..

    Tips flytta bak hängselelinorna samt korta ner dem betydligt på kryss och halvvind och behåll längden på slören men i båda fallen ska linorna placeras längre bak, formulaprylarna du använder är till för att kryssa mycket och slöra väldigt djupt, vill du segla mer speed-style dvs ner till 125 graders slör samt att köra mer halvvind så rekommenderar jag en fena på 55-60 cm istället för en 70 cm som gör det grymt jobbigt på halvvind..

  • swe-31

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:24

    Bra sammanfattning.

    Som sagt, att man tycker man står rakt och sen ser att man gör något helt annat är väldigt vanligt, att foto, filma sig själv är alltid bra. Jag har fått många aha upplevelser av det.

    På de nya bilderna ser det bättre ut, en sak som jag direkt ser är att du håller för brett på bommen, flytta ihop händerna, bak med framhanden, då reser sig riggen upp och du får lättare att känna balansspunkten i riggen. Du stänger även gapet mellan bräda och underlik lättare när masten står mer lodrätt upp. De flesta brukar hålla lite smalare än axlebrett eller axelbrett. Kolla in lite olika stilar.

    Luta dig framåt med kroppen på kryss och bak med riggen så blir det lättare.

  • swe92

    Medlem
    4 december, 2009 vid 17:24

    Hej
    jag har Severne och har haft samma segel (11,7) och vad jag tror så har du för mycket nedhal
    Visst seglet känns lättare med mera nedhal men man tappar stabilitet i seglet för man både minskar buken och flyttar bak den.

    jag skulle börja på rekomenderat nedhal och sedan pröva mig fram genom att ta 5mm i taget
    för att hitta optimalt trim.

    11,7 tvistar inte ut så mycket på land som många andra segel så det går inte att jämföra .
    hoppas du får ordning på seglet för det är riktigt bra med rätt trim

    Annars har jag 2009 linje till försäljning
    /Per

  • swe-496

    Medlem
    4 december, 2009 vid 19:52

    Stance på kryssen: Kroppen snett framåtlutad mot masten, tänk att stå som en sjua ungefär, så gott som rakt bakben så du får tryck på fenan. Bild nummer 2, 3 och 4 är bra exempel på bra kryssstance.
    Undanvind kan du stå mer rakt ut från brädan så du öppnar upp skotet lite mer än på kryss.

  • apex

    Medlem
    7 december, 2009 vid 16:17

    Hej,

    Tycker att du ska mäta din mast. Det har hänt att tillverkare av master har missat med uppmärkning.

    Lycka till!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.