Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trimmning av hängseletampar

  • trimmning av hängseletampar

    Publicerad av marcus2 på 13 juli, 2008 vid 19:28

    Hej alla,
    Undrar hur man ska göra med hängseletamparna. När man väl seglar så kan man ju trimma längden på sina tampar, men att flytta dem fram eller bakåt brukar vara lite knepigt. Ska de sitta lite lösta så att man kan dra dem fram eller bak eller är det jag som har helt fel trim i resten av seglet?
    Hur brukar ni göra?

    Tar gärna emot tips från er som seglat ett tag.

    Tack på förhand.

    knodden svarade 15 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • lars_k

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 19:33

    Jag drar dem lite framåt eller bakåt medan jag seglar. Då känner man direkt om man hittar rätt läge.

  • rosen

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:17

    tror inte de ska sitta löst, de är ju ganska enkla att flytta lite när man guppar efter en vattenstart el gipp.

    annars fixar jag det vid nästa vurpa, brukar komma ganska snabbt om dem är knasigt inställda.

    Hörde ett mått på 30% av bomlängden för centrum på tamparna. I intsruktionsfilm har de föreslagit en underarmslängd från masten. Det där lär man sig efter ett tag om man flyttar runt dem lite i början.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:26

    Jag försöker placera bakre tampenpå så precis 1/3 av bomlängden jag kan, och sen sätter jag främre tampen 5-20 cm framför. Det blir lite tungt för framhanden om draget är dåligt men ju mer drag jag har i seglet desto mer rätt brukar det kännas.

  • spray

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:01

    Jag brukar sätta handen på bommens “tryckcentrum” och hålla bommen med en hand undertiden jag justerar med den andra handen. Voila..

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 22:17

    Jag sätter dem alltid fel… Så mitt tips är att låna ut grejorna till en mer rutinerad seglade så får du tillbaka allt i perfekt trim 😉

  • ozkar

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 03:36

    Jag löser de på så vis att jag kör med north Sails segel, de att ett litet klistermärke i seglet som visar var tamparna ska sitta blir perfekt inställt varje gång de är gött. När man skiftar segel så är de lätt att flytta tamparna. Men de borde ni ju med kunna ta efter sätt ett märke i seglet de underlättar något otroligt slippa böka i vattnet gött när de är rätt från början

    //Ozkar

  • lex-luthor

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:14

    Är det inte Guy Cribb eller någon av de andra som säger 1/3 av bomlängden? Han säljer ju någon “trim chart”, men även ett elastiskt snöre med en markering på 1/3. Borde ju inte vara så svårt att fixa själv.

  • nlc

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:24

    Kolla även Jim Collins Coaching, med bra tips på bl.a. hängseletrim. Han menar på att främre linfästet bör sitta ungefär 1/3 ner på bommen och det bakre typ en handbredd till, vilket har funkat väldigt bra för mig.

  • badjanne

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 09:51

    Köp North segel. Där är markering tryckt i seglet var tamparna skall sitta. Stämmer förbluffande bra

  • basse

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 10:12

    @Lex Luthor 482398 wrote:

    Är det inte Guy Cribb eller någon av de andra som säger 1/3 av bomlängden? Han säljer ju någon “trim chart”, men även ett elastiskt snöre med en markering på 1/3. Borde ju inte vara så svårt att fixa själv.

    Har testat med elastiskt band… funkar hur bra som helst. Annars kör jag precis som Rille och justerar medelst guppning. Sätt inte fast linorna stenhårt, det finns det ingen anledning till att göra. Sätt dem så pass hårt så att du precis kan flytta dem. Men tryck i dem flyttar de sig inte ändå.

  • lex-luthor

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 12:22

    Ja, det verkar funka fint med markeringarna i Northsegel. Hälften av mina segel har det (dvs 1 av 2…).

    Mitt minne sviker mig dock, är det 1/3 som gäller om man skall köra med elastiskt band?

  • broderisak

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 14:50

    Har precis varit och hämtat mitt nya North Prisma 7,5. Provade att rigga det precis och såg dessa märken på seglet efter vad linor skall sitta och det såg ju helt ok ut.. Kul att det är nån som har tänkt till.

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 15:17

    1/3 på bomen eller 1/3 med rak lina ifrån mast till bom knock?

  • knodden

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 20:16

    Grejen är väl inte att från segeltillverkaren få en ungefärlig punkt där man skall placera ut tamparna – det kan väl vilken normalbegåvad surfare som helst räkna ut själv? :smirk:

    Det man måste ta sig tid med är att hitta optimalt läge för varje trim på seglet. Om exempelvis vinden ökar så drar man seglet hårdare och då flyttas ju tryckcentrum – med andra ord dax att också trimma om tamparna.

    Det är ju också vanligt att man kör med samma bom till flera olika segel. Då måste man också trimma om tamparna – inte sant?

    På en del bommar finns gradering utskriven kring där tamparna sitter. Jag har roat mig med att skriva ned i ett litet block vilka tamp-mått mina olika segel kräver. Då går det fort att grund-trimma inför surf-sessionen.

    Sedan får man ju förstås nästan alltid finjustera på vattnet för att få till det där sista.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trimmning av hängseletampar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.