Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trimtips akterliket i vattnet

  • Trimtips akterliket i vattnet

    Publicerad av kapten-k på 27 juni, 2013 vid 23:36

    Behöver lite tips, för jag har glömt hur jag löste detta innan.
    Har bytt segel till vapor 2012, och på 7.9an med Isonic 97 så tar underliket i vattnet när jag slörar.
    Med 2010orna körde jag mastfoten i mitten och detta hände aldrig, det händer inte med 9.5an från 2012 i heller. Den logiska lösningen känns som att flytta bak mastfoten, men nu kör jag mastfoten längst bak och det händer ändå. Överskotar jag seglet? Skall jag flytta bak stropparna på brädan mer? detta hände mig med Rs racing 2008 oxå, då fick jag tipset att jag överskotar seglet. Känns som att underliket på vapor 2012 är mycket större än 2010, Nu är det iofs en annan segeldesigner så seglen känns rätt annorlunda mot 2010orna.

    Tack för tips!

    klang svarade 10 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jester

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 07:12

    Ett tips är att förlänga 2 cm extra, då får du ju upp hela riggen 2 cm. Gör så på mina evo4, för då kommer tack-strapen i rätt “riktning” mot mastförlängaren, och seglet skall bli en gnutta mjukare.

    Har ingen aning om det löser ditt problem, men…

    Eller så är det fenornas fel. JAg kan köpa dina ljusblå… 🙂

  • glader

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 07:56

    Famlar i mörker, men i alla fall: Att seglet “ramlar bak” är ett typiskt tecken på för mycket nedhal. Testa lite mindre nedhal och se om det känns bra (ur alla möjliga aspekter, att seglet tar i vattnet inkluderat).

  • tobhed

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 09:01

    Längre hängseltampar kommer att lösa ditt problem, testa ett par med vario och förläng med ca 1 cm tills du börja känna draget i din bakre hand – då kommer du inte längre ha kvar problemet du beskriver. På köpet kommer du dessutom bli snabbare på slör efter lite träning, passa gärna på att sänka bommen lite också… 🙂

  • davven

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 14:28

    @tobhed 712238 wrote:

    Längre hängseltampar kommer att lösa ditt problem, testa ett par med vario och förläng med ca 1 cm tills du börja känna draget i din bakre hand – då kommer du inte längre ha kvar problemet du beskriver. På köpet kommer du dessutom bli snabbare på slör efter lite träning, passa gärna på att sänka bommen lite också… 🙂

    Hmm där vart jag småförvirrad över också, dåligt tryck i bakhanden är det ett tecken på för långa tampar och kanske ev för mycket nedhal?

    Om man kikar på beskrivningen av denna fena?

    http://www.windsurfingfins.co.uk/prod5.asp?ID=286&offset=&prod_id=305

    This Fin has been designed for off wind zero back hand pressure runs where minimum back foot pressure is achieved.

    Att minimera fottrycket “i sida” är väl en sak, men noll i bakhandstryck innebär att man måste lägga
    i princip 100% av skotningen med kroppen? Nu går jag lite offtopic, men vart lite intresserad av det du nämnde Tobbe. Jag tror själv jag överskotar rätt ofta på brant slör utan och veta om det.

  • rillestark

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 15:48

    Jag har råkat ut för samma problem med mitt nya Simmer V-Max 8.6 2011 som ersatte ett Simmer ZeroSeven 8.3 2005 som gått ur tiden.
    Flyttade bak mastfoten men fick ändå inte upp nosen på brädan & underliket tar i brädan.
    Problemet verkar huvudsakligen vara att jag har dragit för mycket nedhal och kan nog vara löst nu med mindre nedhal & lite mer spänning på lattorna ovan bommen, men jag behöver segla några timmar till för att få till finliret.

    Frid!

  • jfr007

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 18:38

    För tusan Glenn! Det är ju skitbra. Gör du en bakåtloop hela tiden? Akterliket i vattnet är ju hur ccolt som helst. Värre är det med underliket i vattnet.Det är bara att ta fram kniven och skära bort skiten.

    / ordpolisen

  • kapten-k

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 22:10

    Tack för alla tips! Kan vara så att jag har dragit lite för mycket nedhal.

    Skall testa att ändra på tamparna och flytta stropparna tills nästa gång.

    Haha Jesper! Nä tror dessa ljusblå stannar i skåne. men JFR får va snäll om han skall ha någon.

    Testade 30an och 32an på 7.9 och Isonic 97 och dom känndes väldigt bra.

  • klang

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 23:01

    Tror glenn behöver lite gym-timmar så att han orkar hålla seglet ur vattnet… kan ju inte hänga ner prylarna i soppan… 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trimtips akterliket i vattnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.