Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimtips Simmer Vmax sökes

  • Trimtips Simmer Vmax sökes

    Publicerad av tumba på 6 juli, 2015 vid 08:41

    Har köpt två beggade Vmax i storlek 6,6 resp 7,9 men klurar lite kring hur dessa ska trimmas. Har kollat videos på Simmerstyle men har ett par frågor.

    EDIT: årsmodell 2014 på bägge seglen…

    Nedhal
    Hur långt ska seglet slacka in i andra panelen? Halvvägs till masten? Kortare, längre? Hur stor skillnad vid lätt/stark vind?

    Lattspänning
    Hur hårt ska lattorna spännas? Precis så att alla veck försvinner? Eller ska de tre nedersta spännas ännu hårdare tills de börjar “orma” sig?

    Provar självfallet själv men då man är lite färsk samt att det bara blåser typ var 10:e dag så är alla tips/synpunkter välkomna!

    rillestark svarade 8 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dendrite

    Medlem
    6 juli, 2015 vid 09:50

    Är ingen expert på området men kan berätta hur jag gör, har ett Local Spirit 7.1.
    Drar nedhalet till det ‘fladdrar’ mellan 2:a och 3:e lattan, ungefär halvvägs in mot masten.
    Vad gäller lattspänning har jag inte gjort något åt mina veck fram tills i helgen då jag drog åt de två nedersta lattorna (drog säkert 6 varv på varje) tills i stort sätt alla veck som går ut från lattorna försvann. Nu är de så spända att de i vissa lägen när riggen ligger på marken kan bli S-formade.
    Ska bli spännande att se vilka tips andra har att komma med också.

  • rillestark

    Medlem
    6 juli, 2015 vid 12:31

    Jag har ett Vmax 8.6 2011. Det är ju några årsmodeller sedan så det kan ju skilja en del.

    Jag kör samma nedhal oavsett vind, men har ställbart uthal.
    Skulle tro att det är ganska mycket nedhal. Den andra panelen är nog lös in till 2/3 delar skulle jag tro. För mycket nedhal är väldigt tydligt för då fladdrar toppen och låter och seglet accar dåligt.

    Lattorna är viktiga för bästa funktion har jag märkt. De tre nedre spänner jag lite hårdare, kanske inte så de blir S, men bra nära. Sedan kör jag nästa betydligt lösare, precis så de sträcker duken & topplattan får man ta det ännu försiktigare med. Annars vill den gärna vika ut åt fel håll och det kan inte vara bra i lättvind. Blir lattspänningen fel så tycker jag att jag tappar både stabilitet & höjdtagning och säkert lite fart också.

    Själv så är jag imponerad över registret som detta segel har. Det går också att kontrollera när man är väldigt överriggad, vilket är en bonus, byiga dagar. 🙂

    Frid!

  • dendrite

    Medlem
    6 juli, 2015 vid 13:43

    Hm! På mitt Local Spirit 7.1 har jag några små veck kvar innerst vid de nedersta lattorna men på gränsen till S form, då kanske man inte ska spänna mer utan acceptera de små vecken? Måste säga att seglet fick betydligt bättre form av de justeringar jag gjorde i helgen iaf.

  • rillestark

    Medlem
    7 juli, 2015 vid 18:34

    Här är 3 bilder som jag tog idag på seglet med det trim jag gillar bäst.
    1 cm mindre nedhal innebär att det blir till att bryta emot lite i de värsta byarna istället för att bara åka med.
    1 cm mera ger fladder i toppen och ett livlöst segel,

    Frid!

  • tumba

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 21:50

    Tack för input!
    Bara att fortsätta att prova.

    Hur stor är risken att man förstör ett segel genom att spänna en latta för hårt? Eller är det självklart genom lattans form att man dragit för hårt innan nåt händer?

  • the_novice

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 07:37

    Om du tightar till lattan för mycket så kan de “ploppa ut” genom väven längs fram vid masten…

    För att få mera buk i bomhöjd så är det bättre att gå på ett segel med cambers. Freerace med två eller tre cambers räcker gott. Justerbart uthal gör också underverk för vindrangen.

  • rillestark

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 09:58

    Gränsen går enligt instruktionerna när lattan börjar bli som ett S. Då ska man släppa efter lite. I övrigt så bör man spänna åtminstone tills rynkorna försvinner helt. För låg spänning blir ju till veck och punktbelastning, vilket kan leda till revor.

    Jag har dragit lattan genom fickan på nått sent 80-tals segel, för bra länge sedan, men det här är sytt på ett helt annat sätt så det ska mycket till, skulle jag tro.

    Frid!

  • swingout

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 11:45

    @RilleStark 734209 wrote:

    Här är 3 bilder som jag tog idag på seglet med det trim jag gillar bäst.
    1 cm mindre nedhal innebär att det blir till att bryta emot lite i de värsta byarna istället för att bara åka med.
    1 cm mera ger fladder i toppen och ett livlöst segel,

    Frid!

    Jösses, det där var nyttiga bilder. Köpte själv ett 2013 8,6 Vmax förra sommaren, som jag inte hunnit segla ännu. Hade nog aldrig dragit lika mycket nedhal, utan bara max tills akterliket blir löst till fjärde lattan. Ska bli kul och testa lite mera drag i sommar då 🙂

  • rillestark

    Medlem
    15 juli, 2015 vid 11:01

    Jo, jag har haft seglet i 3 år och gjort bra många timmar. Eftersom jag håller till en bit in i landet & seglar mest insjö så det är mitt mest använda segel i de byiga växlande vindarna.

    Det tar ett tag att hitta sitt trim så ta dig gärna tid att experimentera. 🙂
    Ställbart uthal är en bra grej, speciellt på större segel så det kan jag ju rekommendera. Position på hängselelinor är viktigt det med och det skadar inte att ha lite längre mellan linorna i början än vad jag har.

    Jag har dock ett viktigt råd på vägen och det är att helst bara ändra en sak åt gången. Annars blir det svårt att lära sig vilken justering som ger vilken effekt, så att säga. 🙂

    Frid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimtips Simmer Vmax sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.