Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tuta i T4

  • Tuta i T4

    Publicerad av rasmus_w på 5 juli, 2008 vid 22:24

    I min T4 funkar inte tutan. Hur felsöker jag?

    När man larmar på så tutar det till från bilen, vilket jag tolkar som att tutan funkar. Det skulle såklart kunna vara så att larmet (troligen eftermonterat) har en egen tuta – hur troligt är det? Om tutan är de där två sakerna som sitter nedanför batteriet och ser ut att vara försedda med exponentialhorn har nog larmet sin egen tuta, för ljudet kommer från högra främre hörnet.

    Om jag rycker loss tut-“knappen” i rattnavet så ser jag att den är ansluten med två svarta sladdar. Jag har provat att rycka loss dem och kortsluta dem – det tutar inte.

    I motorrummet ser jag en svart sladd som har varit ansluten till batteriets ena pol (den längst till vänster, har inte kollat upp vilken pol det är) men som har rostat av precis vid anslutningen. Jag har provat att försöka ansluta den till polen – inget tutande.

    Hur går jag vidare med felsökandet? Hur ser strömkretsen ut? Var finns det saker att kolla upp? Jag sprayade lite 5-56 på släpkontakten mellan ratt och instrumentpanel, vilket inte hade nån större effekt utöver att jag slapp ett irriterande skrapande ljud när jag vrider på ratten.

    Jag har inte tillgång till multimeter, oscilloskop och vad man kan tänkas ha nytta av men jag vet hur man använder den sortens prylar. Vilka verktyg är användbara när man felsöker elen i bilar?

    rookie svarade 15 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 22:58

    Du kan ju alltid kolla om tutan i sig funkar först. Koppla det direkt på batteriet. Om det funkar är det någon av kablarna som är bruten.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 23:02

    Är det här tutan? Om så är fallet så kan jag med hundra procents säkerhet säga att den funkar. Sitter till höger i motorrummet och liknar de bilder jag såg när jag googlade på “Signalhorn vw eurovan” eller nåt sånt. Ena sladden sitter i chassit, den andra försvinner in under torkarmotorn och sen vet jag inte var den tar vägen. Är det vetigt att följa den eller är det bättre att gräva inne i kupén? Det luter åt att nästa projekt blir att skruva av ratten, om inte annat så av nyfikenhet.

    Bild 2: Vad är egentligen det här? En dadaistisk smältsäkring? Vila i Frid, motorrumsbelysning? Hur som haver verkar bägge anslutningssladdarna vara av. Sitter till vänster på plåten man skruvar av för att kunna fälla fram kylaren. Är det en viktig grunka eller inte?

  • jopi

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:13

    På min -03a sitter det två signalhorn framför/innanför vänster (sett framifrån) framhjul. Dessa är nu bytta mot två nya (biltema) då båda originalen la av efter ett tag.
    Din tuta på första bilden känner jag inte igen, men kan ju vara en efterkonstruktion. På origalpositionen sitter de rätt utsatt för hjulsprut, och jag undrar om inte min tuta har havererat igen nu faktiskt.

  • svenne

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 09:23

    Kabeln till tutan är bara kortslutande, det är världens enklaste krets. Byt tutan mot en lampjävel eller nåt och blinkar fanskapet så är det inte fel på kabeln till ratten. Vi snackar inte raketforskning liksom.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 10:20

    @jopi 480666 wrote:

    På min -03a sitter det två signalhorn framför/innanför vänster (sett framifrån) framhjul. Dessa är nu bytta mot två nya (biltema) då båda originalen la av efter ett tag.
    Din tuta på första bilden känner jag inte igen, men kan ju vara en efterkonstruktion. På origalpositionen sitter de rätt utsatt för hjulsprut, och jag undrar om inte min tuta har havererat igen nu faktiskt.

    Den liknade tutan på http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&searchmode=1&listmode=3&vc%5B%5D=202137100&vc1=202&vc2=137&pc%5B%5D=109107102&pc1=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=14628861 och det tutar om den när man aktiverar larmet så det skulle ju kunna vara tutan. Däremot sitter det två saker som ser ut ungefär som http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&searchmode=1&listmode=3&vc%5B%5D=202137100&vc1=202&vc2=137&pc%5B%5D=109107102&pc1=109&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=13314242 i princip rakt nedanför batteriet och från början gissade jag att det var tutan. Kanske värt att kolla dem med.

  • jopi

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 10:24

    Japp, andra bilden visar det signalhorn som jag hade två stycken av från början.
    Kanske är separat tuta för larmet, och den vanliga är helt enkelt sönder som min var.

  • jeppo_f

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 07:08

    Jag fixade min tuta igår. I mitt fall var det släpkontakten som var problemet. Plockade man bort “knappen” från ratten fungerade det hur bra som helst, men med den på plats fungerade det inte.

    Tror i alla fall att det var att sladden hamnade i kläm, vilket gjorde att släpkontakten inte fick kontakt. Efter att jag böjde till den lite funkade det.

    /jeppo

  • karapp

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 16:06

    Tutan sitter i vänsterhjulhus, förarsidan. Ser ungefär ut som på din första bild.
    Tutan till larmet bör vara en helt annan, detta då tutan sitter allt för enkelt till för en tjuv
    att “desarmera”…

    Då tutan sitter där den sitter lägger den ofta av, koppla den direkt till batteriet och prova om den funkar. Kolla annars kablaget, har du kollat säkringen?
    Annars är det nog kontaktglidbanan….

    Min var slut… köpte ny tuta, en säkringshållare och en tryckknapp.
    Monterade tutan på bättre ställe, satte en tutknapp på instrumentbrädan och drog nya kablar direkt från batterit… aldrig några problem med tutan mer!

  • rookie

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 22:29

    Här är elschemat till T4 (dock på tyska). Du finner tutan H1 på sid 16. Hoppas detta hjälper.

    Du behöver inget oscilloscop! Möjligen en multimeter och tålamod 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Tuta i T4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.