Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen TV via laptop i bussen?

  • TV via laptop i bussen?

    Publicerad av judo-freddan på 11 november, 2004 vid 11:57

    Går det? Att man behöver nån form av tv-kort och en antenn på taket är jag med på men vilken typ av kontakter ska det vara, funkar det bra o s v..? (Snart hem-pc läge på jobbet och möjligheten till att glo DVDs och ha alla spots med sig i ett worddokument är ju inte en helt stygg tanke..) grin.gif

    anonym-anvandare svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • patrikol

    Medlem
    11 november, 2004 vid 12:20

    Själv så kör jag med en liten färgtv sidan om så att inte datorn blir upplåst för TV tittande vilket annars är lätt hänt. Sen har jag Route 66 i datorn med alla kitespots inlaggda gps på taket och vips så har man körvägar och körsträckor klart för sig. Så medans tjejen kollar på något väldigt intressant program tycker hon! Så kan jag kolla kitefilmer på datorn. Funkar hur bra som helst! wink.gif Glöm inte micron så att man kan värma lite käk!

  • judo-freddan

    Medlem
    11 november, 2004 vid 15:25

    Har tänkt på den lösningen också. Jag har en 14-tummare men den tar ju en del plats och så måste jag köpa en växelriktare. Vore smidigare att få in TV direkt på laptopen. Har du hört om nån som fixat det?

  • patrikol

    Medlem
    11 november, 2004 vid 15:34

    Nej tyvärr men det finns ju en lite tvdosa som inehåller allt som du bara kopplar till laptoppen. Sen måste du ju ha en 12 – 220 volt omvandlare oavsätt kostar väl cirka 600:- använder nästan aldrig min underfärd räcker när man kommit fram att koppla in riktig ström med en sladd kostar typ 40:- dygnet på en camping med tanke på kyl micro tv dator så är det väl värt pengarna.

  • judo-freddan

    Medlem
    12 november, 2004 vid 12:54

    Jag kör med gasolspis och gasolkyl och har stor flaska + att jag sätter stort värde på att kunna vildcampa inte så mycket p g a kostnaden utan mer känslan av att vakna på en vacker plats som man har för sig själv. Men hur menar du att jag behöver en 12v-230v oavsett? Den behövs väl inte till laptopen? Finns ju laddare till laptops som går på 12v..?

  • patrikol

    Medlem
    12 november, 2004 vid 15:41

    Sant men prisskillnaden är så marginell att det är bättre att köpa en omvandlare kostar väl någon hundralapp mer så kan du ju köra alla apparaturerna på den och inte bara Laptoppen. Du får liksom 220 volt i bussen vilket är rätt praktiskt.

  • johan_m

    Medlem
    12 november, 2004 vid 15:48

    Drar inte en omvandlare mer ström än vad en ren 12v laddare gör? Jag har då fått den uppfattningen.

    //johan

  • judo-freddan

    Medlem
    12 november, 2004 vid 16:33

    0,35A för en 300-wattare enligt clasohlson. Men på biltema är de riktigt billiga..

    http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=49659

  • patrikol

    Medlem
    12 november, 2004 vid 23:40

    Mycket möjlig jag är ju oftast på en camping så det används bara när bilen är igång men skall man vildcampa lite varstans så får man ju ta med det i beräkningarna men då funkar den ju endast till laptoppen och inget annat.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 november, 2004 vid 00:03

    Svar till:


    Har tänkt på den lösningen också. Jag har en 14-tummare men den tar ju en del plats och så måste jag köpa en växelriktare. Vore smidigare att få in TV direkt på laptopen. Har du hört om nån som fixat det?

    [/ QUOTE ]

    Lyxlirarlösningen på ditt problem är iofs att köpa en liten LCD-teve, det borde ju att tillverka såna för 12-voltsbruk.

    En ännu lyxigare variant är förstås att ha en STOR platt teve i bussen. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 november, 2004 vid 21:37

    Apropå fet tv i bussen, såg någon motorola-folkan som stod på stureplan nån dag? Fan vad fet-lyx inredning! sex 15″ plasmaskärmar och små vita lädersoffor längs sidorna så att alla som satt i bussen kunde få en egen skärm. Det kalla jag lyx. Inget att campa med dock…

  • brickan

    Medlem
    23 november, 2004 vid 09:48

    Svar till:


    Drar inte en omvandlare mer ström än vad en ren 12v laddare gör? Jag har då fått den uppfattningen.

    //johan

    [/ QUOTE ]

    Du tappar i verkningsgradsförluster ca 25% om man köper billiga växelriktare.
    det kanske står på dom att det är 95% verkningsgrad men då räknar man i bästa fall och man tar inte hänsyn till att det är fyrkantsvåg vilket kan vara jobbigare att likrikta hur konstigt det än låter.
    Så om du lastar 300w tappar du 7,5A.

  • judo-freddan

    Medlem
    23 november, 2004 vid 11:42

    Vad tror ni en 14-tums TV drar? Det är det mesta jag kommer att lasta min. Solcell, generator och 200Ah battericentral borde klara biffen va?!

  • brickan

    Medlem
    23 november, 2004 vid 16:58

    Du behöver minst en 300W omvandlare men det är mest för att uppstartsrömmarna är rätt stora under drift drar den troligtvis runt 100w

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 november, 2004 vid 19:50

    Tips: Gå fram till TV:n i fråga och kolla bakom den (inte på dammråttorna). Brukar finns en skylt/klistermärke med märkdata där…Står inte strömförbrukningen där så finns det fler bra sätt att få reda på strömförbrukningen. Stäng av alla strömförbrukare inkl kylskåp etc i lägenheten. Avläs mätarställningen (den som elverken ALDRIG läser av). Anteckna. Sätt på TV:n (om du nu hittar den i mörkret), och se en bra såpa (finns såna), förslagsvis under en timme. Famla dig fram till elmätarn igen och läs av värdet igen. Nu har du effektförbrukningen i kWh. Men då mätarn förmodligen är lite inexakt vad gäller låg förbrukning så får du ett bättre värde ifall du kollar på TV:n tio timmar i sträck istället. Dela då mätvärdena med 10 så får du lite bättre noggrannhet. Mer bra tips finns på http://www.beppo.nu

    /Sune

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen TV via laptop i bussen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.