Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin för svenska förhållanden

  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 10:52

    Seriöst, det där är den coolaste grafiken på länge. Less is more!
    Kul, visst, men hur är den att surfa på då?!

    EDIT: stod iofs i en av Boards-trådarna…

  • doc

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 11:08

    @Svenne 480294 wrote:

    Seriöst, det där är den coolaste grafiken på länge. Less is more!
    Kul, visst, men hur är den att surfa på då?!

    Du orkade inte följa länkarna va? Där står rätt mycket.

    Snabb sammanfattning:

    Lätt! Lagom styv utan att kännas stötig.
    Svänger på en femöring, faktiskt lätt att översvänga och gå för vertikalt mot vågen men man vänjer sig fort. Planar tidigt, tål ändå chop väl.
    Jag är inte vikens skarpaste vågseglare men nu känner jag mig som det ändå. Brädan tappar inte planingen trots taskigt tryck i segel o vågor, lätt att spinna ur o slajda i toppsvängen om man vill, lika lätt att återfå kontrollen.
    Planar tidigt men kräver att man lättar lite på fötterna o faller av lite grann. Då drar den iväg som ett skott. Jag märker ingen solkar fartskillnad och höjdtagningen är grym. Finfin att hoppa med, landningarna känns lite mjukare med twinfin. Ganska mycket volym i aktern, så jag kan faktiskt stå kvar i stropparna om jag tappar planing. Skönt och ganska annorlunda från de aktersmala twinfins jag sett från Quatro/Fanatic/Mistral.

    Största skillnaden mot mina singlefins är den nästan ofattbart korta svängradien, fler svängar på varje våg helt enkelt. Man måste stå lite mer upprätt och trycka mer på framfoten för att få max prestanda och att det känns som att man driver mer sidledes när man inte planar men det tog kanske en halvtimma att ändra stil, sedan kändes det som att allt gick på autopilot.

    Sammanfattningsvis den skojigaste vågis jag kört i cross-onshore, även om min Naish HybridWave 96 inte kommer långt efter. (Den åker nog ut på säljes nu, ligger lite för nära 88an i vindregister. Först till kvarn.)
    Har inte fått nöjet att testa sideshore ännu, men det kommer väl.

  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 11:14

    Jorå, till slut så… 🙂
    Fast det var just en recension som det ovan jag verkligen ville ha. låter topp!

    Men nu vet jag också att Ola H outar Åsa för Nya zeeländare, har en 6/5:a gjord i England och att du är ortoped. Vilket varenda surfande läkare verkar vara. Finns det ingen geriatriker som surfar?..

  • doc

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 12:40

    @Svenne 480297 wrote:

    Jorå, till slut så… 🙂
    Fast det var just en recension som det ovan jag verkligen ville ha. låter topp!

    Men nu vet jag också att Ola H outar Åsa för Nya zeeländare, har en 6/5:a gjord i England och att du är ortoped. Vilket varenda surfande läkare verkar vara. Finns det ingen geriatriker som surfar?..

    Njae, det är nog så att de som söker adrenalinkickar inte direkt letar sig till geriatriken. Skön specialitet, inte så jourtungt och tid för eftertanke men inte riktigt lika mycket goa sportiga gubbar o gummor bland kollegorna 🙂

  • rrd

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 13:52

    Orkade mig inte igenom alla Boardsforumlänkar. Var är den byggd? Kanariebygge eller kanske engelskt eller hemmabygge?

    För att få grundläggande bakgrund till dina intryck av brädan, väger du gissningsvis 85-90 kg? Segelstorlekar som du testat?

    Jag har på 90-talet haft brädor med fyra stroppskruvar men gillade inte det, så det är nog en smaksak som så mycket med surfing.

    När känns den stor jämfört med en motsvarande single, tidigare eller i samma vindregister?

  • doc

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 15:54

    @RRD 480311 wrote:

    Orkade mig inte igenom alla Boardsforumlänkar. Var är den byggd? Kanariebygge eller kanske engelskt eller hemmabygge?

    För att få grundläggande bakgrund till dina intryck av brädan, väger du gissningsvis 85-90 kg? Segelstorlekar som du testat?

    Jag har på 90-talet haft brädor med fyra stroppskruvar men gillade inte det, så det är nog en smaksak som så mycket med surfing.

    När känns den stor jämfört med en motsvarande single, tidigare eller i samma vindregister?

    Det är mitt filter. Den som är intresserad orkar 🙂

    Skämt åsido, hade du klickat på den första länken hade du märkt att den tar dig till en sammanfattning med bilder och specifikation…

    Den är byggd i England, Moo Custom;
    http://www.moocustom.co.uk
    En custom twinfin efter personliga önskemål kostar 975 pund + 85 pund frakt dvs totalt 12800 kronor framkört till dörren.

    Vill man inte ha fyrskruvstroppar ber man om två.
    Jag väger 80kg, som jag skrev ovan har jag hittills bara kört med 5.0, trots att vinden ibland krävt 5.7 och 4.2 men jag upplever att brädan har ett väldigt stort register. Kortare fenor gör att man aldrig får fenplaning och vrider upp på kant. Trots att 5.0 var lite för litet ibland valde jag det eftersom den planar väldigt tidigt och jag hellre har ett midre segel i vågridningen.
    Jag får återkomma med utförligare rapport när säsongen kommit igång lite bättre…

    Här förresten en länk till bilder på en kille som rippar på en väldigt lik shape men med singelfena.
    http://www.moocustom.co.uk/gallery.html

  • rrd

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 16:29

    Jo jag var inne på dina länkar men uppfattade inte att det var en engelsk custom. För övrigt finns det väldigt många engelska fanatiska surfare och många bra surfställen i England. Man fick en bra känsla av detta efter att ha surfat med massor av engelsmän i surfingens barndom I Tarifa, tex Corky som än idag kör hårt. Alla snackade hela tiden om Tiree som säkert är något att testa på höstarna.

    Jag tycker att brädan verkar lite stor, men Twinfins ska enligt många vara större än en single.

    Hoppas bara att den är utvecklad till 100% innan den gick i produktion som Fanatic anser att dom har patent på, ha-ha.

    Det jag tycker verkar vara en stor fördel med Twinfins är en mer förlåtande bräda i cutbacken. Men jag har fått intrycket av Twinfin är något man plockar fram i bättre sideon- till sideshoreförhållanden och det låter lockande.

  • mag

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 16:43

    Kul med en för mig okänd customtillverkare. Och extra kul att du är så nöjd!
    Ride on!
    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 16:44
    RRD;480327 wrote:
    Jag tycker att brädan verkar lite stor, men Twinfins ska enligt många vara större än en single.

    Hade du orkat kötta genom Boards hela mastodonttråd hade du fått förklaringen av Ola H, någonstans mellan outningen av Aasa och den engelska våtdräkten. 😉

  • rrd

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 17:26

    Eller Olas uttalande i vår egen Twinfintråd som jag startade i mars som för övrigt stämmer ganska väl med det jag uttryckte.

    “De flesta säger att man snarare bör gå upp lite i volym när man byter från single till twin. Men twinfin kommer men liksom över railen bättre i bottensvängen och kan därmed ha en bräda som antingen är bredare alternativt har lite fetare rails, i båda fallen bli det därför naturligt lite mer volym på twinbrädan.

    Konceptet är dock så nytt att jag tror att det är svårt att uttala sig generellt. Men skall du ta det säkra före det osäkra så skulle jag ta nästa storlek upp twinbrädan. Man kan ju se det som en bra _möjlighet_ att kunna ha mer volym med ändå bra svängegenskaper. Flera jag pratat med nämner detta som en fördel med twinfin och det stämmer med hur de brädor jag provat har kännts. “

  • doc

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 17:54

    Problemet är att de flesta trådar är baserade på tidiga twinfins, mestadels från Quatro och designade för down-the-line. Mycket rocker, smal och relativt tunn akter, mycket V i aktern och bredaste punkten långt fram.
    Min bräda är tvärtom gjord för våra förhållanden med halvtaskiga vågor och tidig planing i åtanke. Den är ganska mycket rakare även om den har en skön rocker och hög nos. Likaså har den mycket volym under stropparna, bredaste punkten 125 från aktern och inte fenorna ända inpå kanten vilket säkert är en bidragande orsak till att jag inte haft några som helst problem med spinout (under mina begränsade timmar på vattnet).
    Evil Twin har en spännande form, med en bred häck som svänger in till en smal swallowtail men med mycket rocker. Borde också vara kul i cross-on.

    Jag har hela tiden haft som mantra att det är lika dumt att säga att twinser är bra till bara perfekta förhållanden som att hävda att singlefins bara duger till vissa saker. Tänker man lite längre än näsan räcker fattar man att twinfin kan tillföra något till en bräda, ta bort andra saker men att hur resten av brädan är designad är långt mer avgörande för hur den beter sig på vattnet. Att min bräda planar så tidigt som den gör och beter sig så bra i ren onshore har gett mig vatten på den kvarnen.

    Det som stämmer av de generella twinfinåsikterna är att de två fenorna gör att brädan känns mindre än den är. Känslan med tryck i seglet är lekfullhet som 75-80 liter men planingsegenskaper som 90.
    Till mina 80 kilo är en 88-litare perfekt. Jag köpte bräda för att passa till mina mest använda storlekar som är 5.7 och 5.0 (även om förra hösten mest bjöd på överriggad 3.7-segling). Jon på Moo säger att sweet spot är 4.4-5.7, men går att pressa neråt till 4.0 om det kniper.
    Jag tror inte att man SKA gå upp i storlek men att man KAN, eftersom stora brädor är så kontrollerbara.

    Allteftersom jag får mer tid på brädan kan jag ge mer feedback, men redan nu kan jag säga att jag funderar på hur min nästa Moo ska se ut och vad jag vill ändra i designen för att en 75-litare ska fungera optimalt för just mig.
    Preliminärt tror jag att jag behåller outline och rockerkurva i mittlinjen för att hålla planing och fart uppe men ger den mer V i aktern från främre stroppen och bakåt. Det betyder att kanten får mer rocker att svänga på och mer V ger ännu mer kontroll i överriggade förhållanden (hoppas jag). Annars är det svårt att hitta något jag spontant vill ändra på. Klockren bräda för mig.

  • lars_k

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 20:44

    Ser finfin ut. Custombygge de e grejjer om man vill ha en välbyggd bräda. Gött att de fick till en storlek och shape passar dej också. Bara att behålla länge köra in sej på i flera år då alltså! En bräda blir bara bättre och bättre ju mer man seglar den. 😉

  • mag

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 17:08

    V-form ger inte automatiskt mer kontroll och mer sväng. Konkaver eller annan outline, ändrad rocker verkar de flesta tillverkare experimentera med. Flera av mina brädor har inget eller “negativt V”, egentligen singekonkav, och går kontrollerat i chop. Snabbhet från kant till kant brukar det bli med V men inte nödvändigtvis bättre kontroll, kan t o m upplevas nervösa. Är du nöjd med Moo:en så räcker det nog att skaffa en mindre kopia, utan att ändra formen. Mindre bräda=mer kontroll.
    /Magnus
    /Magnus

  • doc

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 19:01

    @Mag 480500 wrote:

    V-form ger inte automatiskt mer kontroll och mer sväng. Konkaver eller annan outline, ändrad rocker verkar de flesta tillverkare experimentera med. Flera av mina brädor har inget eller “negativt V”, egentligen singekonkav, och går kontrollerat i chop. Snabbhet från kant till kant brukar det bli med V men inte nödvändigtvis bättre kontroll, kan t o m upplevas nervösa. Är du nöjd med Moo:en så räcker det nog att skaffa en mindre kopia, utan att ändra formen. Mindre bräda=mer kontroll.
    /Magnus
    /Magnus

    Förvisso, men eftersom 88an är relativt rak och bred för att vara onshore-vänlig och hålla planingen i små vågor kan det vara klokt att göra om den lite. Oftast blir det större och renare vågor i mer vind tycker jag. Min tanke är att lyfta dubbelkonkavitetens kant på slutet, för att ge (ännu) mer sväng. Man får faktiskt samma effekt på en singelkonkav bräda där konkaviteten går hela vägen bak. När outlinen smalnar av och man närmar sig mittlinjen lyfter ju kanten helt naturligt till en förstärkt rocker pga konkavitetens djup.

  • doc

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 21:30

    Jaha, 3,5 timmar onshore i Läjet, först 5.7, sedan 5.0 och hysteriskt överriggad 5.0 men för sent för att rigga om en gång till… Vågor från knappt 1 meter till drygt gubbhögt på slutet.
    Planar ruskigt tidigt och tar hur mycket höjd som helst. Bra kontroll även i överriggade förhållanden. Ingen tendens till att gräva fast railen trots choppiga förhållanden. Härligt! Den känns snabb och jag har bra fart i hoppen. Tar sig över skummet utan några som helst problem.
    Jag har aldrig förut lyckats med 3 eller 4 hits på samma våg i ren onshore i Läjet, otroligt kul. Visst gick jag ofta på pumpen också, men vad kan man begära innan man lärt sig brädan?
    Funderade på att flytta bak fenorna i boxen för att lugna ner brädan lite eftersom jag översvängde ibland när seglet började bli stort, men det blev inte av. Tänkte också ha testat att flytta bak bottomturn-fenan, men det var så rak onshore att det inte gick att bestämma vilken fena det var 😉
    Bytte stroppar till DaKine Contour. Mycket bättre. Originalstropparna är väldigt lättjusterade och ganska bekväma men lite smala.

    Sammantaget konstaterade jag idag ännu en gång att brädan planar som en 90-liters FSW men rider vågor som en 75-80-liters vågis. Gött! Överlägset den bästa vågbräda jag har haft. Kommer säkert ofta att vara den enda bräda jag packar. Hittills ingen önskan att ha fler uppsättningar fenor, men har inte seglat med 4.2 ännu.

    Rätt twinfin kan definitivt tillföra något för svenska förhållanden, även för en medioker vågseglare och även i ren onshore.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin för svenska förhållanden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.