Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

    Publicerad av rrd på 21 mars, 2008 vid 13:41

    Enl tyska Surf så planerar nästan alla produktionsbrädestillverkare att ha Twinser på programmet 2009. (För länge sedan i en Galax långt, långt borta så var väl Twinser småfenor vid sidan de vanliga och Twinfin när det är två istället för en) I aprilnumret kommer provseglingar av de första produktionsbrädorna och prototyper utlovar man.

    Ni som just har varit eller fortfarande är på Maui, har ni sett några intressanta prototyper ni kan dela med er av?

    Kom igen nu och förgyll en svensk iskall och snöig påskvecka med lite inside info!

    Är detta verkligen något för sverigesegling? (Ja, ja jag vet att det tangerar tidigare inlägg i annan tråd, Hookipa idag)

    //Magnus

    koa svarade 15 år, 2 månader sedan 40 Medlemmar · 202 Svar
  • 202 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    23 mars, 2008 vid 14:42

    Hej på dig ja jag vill veta mer om Twinfin med!
    Är det någon som har vågat att beställa en Twinfin Quatro?

  • oldschool

    Medlem
    23 mars, 2008 vid 19:22

    Det ar val som vanligt att alla tillverkarna vill hanga pa hypen……

  • ola-h

    Medlem
    23 mars, 2008 vid 21:22

    Quatro har twin i produktion redn 2008, fast det är i ärlighetens namn samma bräda som singlefinversionern fast med två fenor. De som seglat 76:an på Maui verkar ha gillat den dock. Annars är Quatro själv snabba med att påpeka att man måste ändra lite på resten av shaen också för att få twin att funka bra.

    Själv har jag kört 4 olika twinbrädor på Maui och alla är olika. Twin i sig har sin egen lilla känsla när det gäller vissa aspekter av beteendet på vågen, men som vanligt spelar resten av brädans shape MYCKET större roll. Twin eller singlefin är i någon mening alltså en ickefråga. I alla fall är det långt ifrån den första frågan man bör ställa sig när man skall köpa ny vågis.

    Jag klipper in min betraktelse från en tidigare tråd: (Obs: de Straboardprotosar jag nämner är INTE prototyper for 2009 seriebrädor).

    =====
    När det gäller twin är det första man kan säga att två eller en fena inte är det mest avgörande för en brädas karaktär. Rocker, kanter mm spelar mer roll. Den Quatron jag kör på en del av bilderna är Keiths egen dvs har _rejält_ med rocker. När man väl är på vågen är den på ett sätt mer lik min EVO (också en del kurva) än den är lik de två Starboard prototyperna (som har en rakare “Acid-rocker”). Det kan vara värt att hålla i minnet inför alla “twin eller singel”-diskussioner som jag med förtjusningsblandad skräck inser kommer bubbla upp är 2009-brädorna börjar dyka upp fram på hösten.

    Det sagt, twinbrädorna har sin lilla egna karakteristik också. Man kan dela upp det hela i tre delar: Raktframsegling, bottensväng och toppsväng:

    1. Raktframkörning. Som sagt spelar brädans design i övrigt stor roll här. Min Teboulbräda har rejält med rocker, små fenor långt fram, är rätt smal etc. Den är hyfsat trög innan man får tryck i seglet. Starboard protosarna känns rätt snabba och snärtiga med sin rakare rocker. Inte ens en snabb twinfin får nog samma driv som en superrak freestylevågis med en stor rak fena, men om man jämför lite mer rättvist (dvs mot en lite mer krökt vågis med liten fena) så är inte skillnaden avgörande.

    Bottensväng: Keith Teboul (som är den som shapat mest twinbrädor i “denna vända”) trycker det så att twinfin “pushes more rail into the water”. Jag är inte den som argumenterar mot Keith, men jag skulle snarare uttrycka det som att twin-setup:en liksom ger mindre hävarm som håller tailen nere än en singlefin. Man kan tänka som så här: Seglare försöker pressan ned rail för att få brädan att svänga medan fenan försöker hålla tailen i vattnet. Med en (aktiv) fena längre fram och längre ut på kanten får brädan en annan balanspunkt. Oavsett hur man formulerar sig är dock resultatet detsamma och både Starbordarna och (nyare) Quatrosar har diverse trick i shapen för att hantera detta fenomen. En del av proffsen tycker sig inte riktigt få samma driv i bottensvängen med twin. För någon mer medioker bottensvängare som mig själv känner jag dock inte någon som helst nackdel. Snarare är det enklare att få i mer kant, även på den relativt breda Starboard jag kör på några av bilderna (som helt klart egentligen var en storlek för stor den blåsiga dagen). Igen: brädans rocker skiner verkligen igenom även i bottensvängen. Den snabba rockern hos Starboard prototyperna ger både den där sköna accelerationen i snabba bottensvängar som snabba rockers ofta ger och kräver lite mer precision i sega bottensvängar (har kört den i litet vindlöst Kanaha också) som snabba rockerkurvor också ofta ger. Jag kan tilläga att jag har bilder (se nedan) när den yttre fenan är delvis uppe ur vattnet, men jag har inte i någon enda bottensväng kännt den minsta osäkerhet som jag tror beror på detta. Ingen av den andra svenskarna som kör twin har heller sagt något om osäkerhet i bottensvängen.

    Toppsvängen: Här har vi den största skillnaden. I korthet kan man säga att så fort du sätter railen i en brant sektion så är twin betydligt mer förlåtande och lätthanterat än motsvarande singlefin. Detta betyder förstås att du vågar gå på hårdare i en sådan sektion, dvs kan segla radklare. Omvänt så är de lite svårare att få fast om man kommer ut på ett platt face med hög fart. Precis som när det gäller bottensvängen tror jag det beror på “hävarmen”. Med twin har du (den arbetande) fenan i princip rätt under foten. När du svänger i en brant sektion är det som om detta låter dig finjustera svängen mycket lättare. Du kan gå in med ett carve men sedan liksom vrida runt brädan och ge den mer sväng (för att gå tillbaka åt det håll du kom från). Brädan känns helt enkelt mycket friare i hur den gör svängen eftersom det inte finns något som håller fast själva tailen som på en singlefin.

    Men när man komemr med fart och står mer uppe på brädan (som man gör på ett flackare face) är det mer känsligt hur man sätter upp svängen. På en singlefin är det (jämförelsevis) som att man lägger brädan i lite lätt sväng och sedan liksom bänder mot den hävarm som fenan ger. På twin har du fenan rakt under foten. För mig känns det som om man måste träffa mer rätt när man lägger på tryck annars pressar men lätt ut brädan i en slide (som iofs är mycket mer mjuk och lätthävd än med en singlefin). Slajdar kan vara sköna, men jag tycker i princip att man skall göra dem när man vill, inte när man missar att sätta kanten rätt.

    Även i toppsvängen skiner förstås rocker, outline mm igenom. Den rätt breda och snabba Starboarden blir styvare och mer kraftkrävande på toppen än den bananrockrade smala Quatron.

    Nu får det räcka med hobbyanalys för denna gången. Magnus och Fredrik har varit toknöjda med 08 Starboard produktion twin 76. Mats är nöjd med sin smalare och aningens mer böjda custom Quatro 77. Jeppe är nöjd med sin Levi-proto. Själv har jag haft hur kul som helst på alla brädor jag kört. Kanske spelar det inte så stor roll vad man har under fötterna på ett sån’t här ställe…
    =====

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 mars, 2008 vid 11:06

    Lite kort på olika Twinfin hade varigt roligt.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 11:30

    som Sverigevågis är det med andra ord inte twin som gäller?

  • tws

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 12:21

    Nei men her i Norge gleder vi oss bare helt villt. Har bestillt en RRD twin 66 liter men Ola, jeg er ikke helt sikker på volumet. Nå seiler jeg RRD 70L hardcorewave, og RRD 80L wavecult. Tenkte liksom at twin betyr at man kan gå litt ned i volum. Eller er det motsatt Ola?

    Her er brettene jeg sammenlikner:
    Wave CULT HC 70 X-tech 234 X 53,5
    Wave TWIN 66 LTD 232 x 52,5

  • ola-h

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 12:54

    De flesta säger att man snarare bör gå upp lite i volym när man byter från single till twin. Men twinfin kommer men liksom över railen bättre i bottensvängen och kan därmed ha en bräda som antingen är bredare alternativt har lite fetare rails, i båda fallen bli det därför naturligt lite mer volym på twinbrädan.

    Konceptet är dock så nytt att jag tror att det är svårt att uttala sig generellt. Men skall du ta det säkra före det osäkra så skulle jag ta nästa storlek upp twinbrädan. Man kan ju se det som en bra _möjlighet_ att kunna ha mer volym med ändå bra svängegenskaper. Flera jag pratat med nämner detta som en fördel med twinfin och det stämmer med hur de brädor jag provat har kännts.

  • jesper_b

    Medlem
    24 mars, 2008 vid 18:26

    Helloj,
    Bräda för Sverige kontra icke-sverige är nog lite svårt att svara på. Däremot:

    – Vågseging i någorlunda vågor av mediumsnabb variant typ Gislöv eller typ snabb variant typ Torö – Jag kommer älska min magiska twin!

    – Hoppsegling i cross-on och flacka småvågor, typ Apelviken – jag kommer nog köra min magika twin men egentligen hade nog en single varit att föredra. Dessutom vill man ju inte loopa sönder sin lätta favobräda. Nej ju mer jag tänker på det plockar jag nog fram någon av mina lite snabbare brädor här (som “råkar” ha en fena, min twin är ganska böjd).

    Håller 100% med Ola H i hans analys och att man rippar hårdare väl på vågen, dvs det han skriver om tillbakasvängen. Det var länge sedan jag laddade på så pass på aerials på feta vågor som i år. Min bräda har fasen fått mig att få värsta nytändningen i vågsegling (eller om det är Maui och allt möjligt i kombination?)!

    Som vanligt: Det är varken vem som har antal fenor, antal klistermärken eller flest senaste årsmodeller som avgör – det är den som har största smilet som avgör vem är bäst!

    /Jesper B

    PS: Blåser tok och har varit platt som en pannkaka (strax under gubbe senaste dagarna (Maui). Nytt svall med riktigt riktigt fin riktning men osäker storlek väntas in idag!

  • dr-masse

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 08:00

    Intressant, men nog ej helt nyanserad, artikel på boardseekermag:

    http://www.boardseekermag.com/mini_features/equipment/Twin-Fin-windsurfing-boards-061.html

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 11:56

    Hmmm. Betyr det at jeg burde bytte ut 80 literen og beholde 70 literen Ola?
    RRD kommer med twin 66, 74, 82 liter. Jeg veier 75 kg og er 190…, ok nesten 175 cm høy. Kan bli dyrt det her.

  • ola-h

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 12:37

    @tws 453811 wrote:

    Hmmm. Betyr det at jeg burde bytte ut 80 literen og beholde 70 literen Ola?
    RRD kommer med twin 66, 74, 82 liter. Jeg veier 75 kg og er 190…, ok nesten 175 cm høy. Kan bli dyrt det her.

    Grymt svårt att säga eftersom jag inte sett, än mindre kört RRD-brädorna. Det är ju också lite skillnad på att rida snabba vågor på Maui i underriggad 5.0 och att ha en bräda som klarar mycket vind. Jag vet inte om twinbrädor klarar mer vind relativt sin volym, egentligen tror jag inte det. Det är mer att man kan hantera en störra bräda i högre fart i bottensvängen, känns det som. Den 53cm/70liter twin Quatro (supermycket rocker på den brädan) jag körde var nervös i choppigt fullpower 4.0 som vi hade en dag, men väl på vågen funkade den bra även i sådana förhållanden.

    En annan twinbräda med snabb rocker, 55 bred och 74 liter kändes dock rätt stor när det blev rejält med tryck i seglet.

    Min gissning är därför att rent generellt så kan du ha en stor twinfin relativt vågridningshastigheten, men om det är kontroll i mycket vind (och kanske inte så stora/snabba vågor) som du är ute efter så skall du nog inte gå upp för mycket i storlek, trots allt.

    Byta 80-litaren (till 84:an) och behålla 70:an som single skulle kunna vara ett intressant alternativ. En annan variant är att köra 74 twin och 80 single, trots att de verkar ligga nära varandra (hur bred är 74:an?). Eller så kör du på 66+80 som du tänkte…. Du borde försöka kolla med någon som har koll på brädorna i fråga (och på Norska seglingsförhållanden).

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 13:40

    Tja Ola, jeg ser ditt poeng om at twin brettet kansje burder være større, men jeg tror jeg beholder 70 og 80 literen og kjøper 66 literen twin. Twin skal selvfølgelig brukes på min favorittspot syd i Norge. Fant noen bilder av rrd twin på pwa med Mussolini. Siste bildene fra mitt happyplace, :tongue:, der det er 180 kulingdager i året. Sjekk sykebilen til Fritjof med kompis Glenn.

  • andreas-f

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 15:09

    @emilvikingstrand 453593 wrote:

    som Sverigevågis är det med andra ord inte twin som gäller?

    Jag har en Quattro 76:a produktionsbrädan. Jag har bara kört den vid ett tillfälle i Sverige (i Lejet) men den kändes kalas. Störtskön bräda, även för onshore och hopp&lek segling. Tuggar bra med höjd med och det är ju inte helt fel. Även om den är långsam på kryssen jämfört med en singel.

  • rrd

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 16:54

    Boards har en artikel om Twinfin i aprilnumret som kom till pren idag,
    Twinser Peaks

    Mistral ska just släppa sin nya twin (vilken tajmad artikel!)

    (Lite snabbt översatt o tolkat/Magnus:)

    Product Manager Nik Baker uttalar sig om för o nackdelar:

    Fördelar:
    -Lättare carving
    -Mer loose för vågridn o gippar
    -Snävare svängar
    -Bättre för mindre, inte så kraftfulla vågor
    -Tar BÄTTRE höjd (vilket många inte tror)

    Nackdelar:
    -En single är mer allround
    -Sämre acceleration
    -Svårare att få tidig planing
    -Mycket känslig för trim av fenorna

    Nik tycker att man ska gå upp 4-5 liter vid twin.

    Nik anser att brädans shape ska vara helt annan för twin, bredare o mindre rocker

    En lite rolig info är att förra gången twinfin gällde så gällde också “Turkish slipper noses” dvs No nose. Vänta in 2010 med No nose-trenden…

  • rrd

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 16:59

    RRDs brädlinje för 2009 kan väl knappast vara bestämd redan nu? Men det finns alltid prototyper och preproduction ute. Det mesta blir aldrig serietillverkat.

    Var har du fått din info ifrån? (förutom bilden som ju ligger ute på nätet på många sidor)

Sida 1 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.