Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • ola-h

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 17:30

    Boardsartikeln:
    Rätt mycket hypeskapande av Nik, skulle jag säga. Intressant, men jag tyker nog att sanningen inte är riktigt så enkel oc glasklar som den framställs där.

    RRD 2009: De flesta märkens våg-2009:or är sedan flera månader färdiga. Efter att shapen är klar tar det rätt lång tid att bygga form, sedan skall det göras pre-production, koll av formen, en första upplaga etc för att några ex av de första vågbrädorna (normalt) skall dyka upp i shopparna till början av hösten. Skall man följa det tidsschemat har man inte särskilt lång tid på sig efter jul att få in pluggen till Cobra. Sjukt men sant.

    Även i “vanliga fall” är detta lite av ett problem. Ingen är betjänt av att info om 2009 kommer innan många kommit över sina 2008:or, varken kunder (som känner att deras bräda blir gammal), importörer och handlare (som kan bli liggande på lager med brädor som snabbt blir “fjolårsmodell”) eller tillverkarna (som är beroende av att hålla kunder, butiker och importörer på gott humör).

    Samtidigt måste ju utvecklingen fortgå och alla vill ju, trots ovanstående, ha all information så tidigt som möjligt. Ett olösbart dilemma.

    I år med twinfinhysterin är problemet värre än vanligt. Både tidskifter och tillverkare är måna om att visa att de inte missat trenden. Men vad händer med de nu helt värdelösa singlefinvågbrädorna som ligger på lager här och där? Ingen kommer väl vilja köpa dem? Eller? Och kanske vågar man inte köpa första generationns twin heller när de kommer, de är ju trots allt första generationen och alla har inte haft så lång tid på sig att testa. Så risken är att twinfin kanske inte blir det “uppsving” för vågbrädesförsäljningen som alla tillverkare antagligen hoppas på.

    Personligen hoppas jag att twintrenden får vågseglare världen över att fundera på vad man egentligen vill ha för egenskaper i sin bräda istället för att t ex diskutera stubbie vs trad. Fast tyvärr är väl sanningen stor att stubbie vs trad istället byts till single vs twin…puh.

  • rrd

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 18:16

    Håller med dig Ola. Men för många är nog detta att veta vad man egentligen ska ha/vill ha riktigt svårt. Sverigeförhållanden är ju lite speciella där förhållandena kan skifta väldigt mycket och innefattar mycket hårdvindssegling och vindgenererade vågor.

    Men Twinfin känner jag mer är en specialgren av vågridningsbrädor och inte alls lika stort som trad vs stubbie frågan. Kanske är detta fel.

    För övrigt tycker jag om att tidningarna har haft så svårt att kategorisera RRDs brädor i trad el stubbiefacket. Verkligheten är ju som vanligt så mycket mer komplicerad så att många känner ett behov av att förenkla med olika modeller.

    Jag har fortfarande kvar känslan av twinfin sedan förra gången på 90-talet och det ska bli kul att testa den nya generationen. Det finns naturligtvis mycket mer att läsa i artikeln jag gjorde bara ett kort referat.

    //Magnus

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:08

    Som Ola sier så får jeg ikke mine brett før til høsten. Men importøren ville at vi skulle bestille tidlig i år. Vet ikke hvorfor men det er vel for å få en større trygghet på at teamleveransene om høsten ikke skal generere for store økonomiske tap. Tenker ikke noe særlig på stubbie lenger.

    Vil dere ha flere bilder fra Norge ? 🙂

  • rrd

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:31

    Ja självklart vill vi se mer av norsk surfing!

  • stinger

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:46

    Jag vill också se mer Norgesurf. En jobbarkompis kompis har flyttat till Stavanger och jag tänkte hänga med när min kompis åker dit och hälsar på (jobbar för att det ska bli framåt hösten 🙂 ) så gärna mer bilder o spot-info.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 21:16

    @RRD 453886 wrote:

    Fördelar:
    -Lättare carving
    -Mer loose för vågridn o gippar
    -Snävare svängar
    -Bättre för mindre, inte så kraftfulla vågor
    -Tar BÄTTRE höjd (vilket många inte tror)

    låter som att det kan funka i Sverige ändå. gissar att man kan läsa lite mer erfarenheter inför säsongen 2009…

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 21:50

    Her er Ivan Christoffersen på Saltstein ved larvik (2t sydvest for Oslo) på posteren som vi brukte for norgescupen i fjor. (Freestyle/Wave). Bildet er så bra at det kan sees igjen.

    Fritjof Opsahl treffer leppa cleant på Pisserenna. Fritjof var en egen klasse i sommer og alle vil matche ham på Lista i år.

    Kul gjeng ved huset til Per Christian Brotschiøld som bor ytterst på Lista slik at han ser bølgene på Bua fra siden. Vi ringer ham hele tiden.

    Hmm. har masse mer. kommer…

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:02

    Litt mer… Erik Tobiassen (Severne) hadde en time alene på Pisserenna med sylskarpe kjempelange logobølger. Jeg var sliten og tok noen bilder. Svellet varte hele dagen. (Tre dager). Bolminger kom en dag for sent men tok poenget. Lille John var også innom.

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:12

    Jeeesus. Erik T. fikk mye bølger den dagen. hva gjorde jeg BAK kamera? Får jæ**lig litt lyst til å seile igjen av å rote i gamle minner. :smirk:

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:21

    Tom R. Johannessen var tilbake etter 10 år. Ung da, byggmester Bob nå. Men brettet hadde han ikke fått byttet ut. Just goes to show at du kan ha like gøy på old school stash.

    Grabbarna ute for å sjekke bølgene på morgenkvisten.

    Alle bildene er tatt 30.07.2007. Har mye mer som er bra men det for være nok for i kveld. Puss og Kram som dere svensker sier. :blush:

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:30

    Ok. Litt closeups da. Fritjof, Bolminger, Thomas, Terje…

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:34

    Siste bildet for nå er ikke fra Cape Town… bare meg selv :smirk:

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 23:35

    God natt..

  • basse

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 07:01

    Göööööt!
    Som vanligt när ni visar bilder funderar man på när man kan åka!!! 🙂

    Kanske får bli färjan ToR om det inte blåser i Klitmöller Kr.Flygarveckan!!!

  • tobhed

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 08:58

    Ni verkar har flippat ut i tråden lite 😉

    Här kommer i alla fall en länk till en intervju med Keith Teboul “Why twin fins are back”
    http://fr.youtube.com/watch?v=i3Rks623Flk&feature=related

    http://i26.tinypic.com/5upkz7.gif

Sida 2 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.