Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • rrd

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 17:00

    Riktigt bra intervju med Keith! Här kan man få en del bekräftat och lite nytt…

    tex:

    ” I don`t say its better but different”

    -Mer surfkänsla

    -Förklaringen till att Twin inte funkade på 90-talet var att brädorna vara för korta

    -Quatros seriebrädor har alla, både single o twin en anpassad shape för twin

    -Kauli använder twin på alla WC-event utom Gran Canaria o Sylt 5.3 – 5.6 vind

    Bra letat tobhed!

    PS Höll på att glömma min gamla RRD Wave Swallow 78 som ju hade kitefenor. Ola vad gillade du det konceptet? Kändes i alla fall väldigt annorlunda och det gick att göra extremt slashiga svängar.

    PS igen,Three fin, kommer nytt i sin helhet 2011.

  • ola-h

    Medlem
    26 mars, 2008 vid 19:26

    Jag tyckte RRD Swallow var rät ul för viss sorts segling, testade alla storlekar, faktiskt. Rytet sade dock att de hade varit tvugna att i efterhand sätta dit kitesidfenorna för att brädan hade en jobbig tendens att sladda ut på toppen…

    “Riktig” tri-fin (thruster) har funnits paralellt hela tiden inom vindsurfingen, men en del företrädare i Australien och så Witchcraft på Fuerte. Jag var själv en die har thrusterfan i många år, 92-2000 och inann det körde jag klassisk “vindsurfingthruster” (stor mittfena och små sidfenor).

    Dock menar jag att thruster är en HELT annan sak än twin. När det gäller känslan i sväng är (om något) singlefin både mer likt twin och thruster än vad twin och thruster är lika varandra…typ. Men thruster har säkerligen sina speciella poänger med.

    Så vitt jag vet är Quatros 2008 produktionsbrädor samma shape med olika fenbestyckning och de brädor som Quatro bygger nu skiljer sig en hel del från dessa produktionsbrädor (som antagligen designades för ca 1.5 år sedan). De som seglade Quatro twin 76 produktion på Maui gillade den dock, så inget ont om brädan i sig.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 00:05

    En sak jag funderar på är om vi kommer få se “dementier” från tillverkare. På Fanaticforumet stod det nåt för ett tag sen om att twin var nåt de verkligen trodde på och som de försökte få ut i butikerna så fort som möjligt. Lite senare lät det lite mer skeptiskt, de prototyper de hade kändes inte tillräckligt allround för att kunna serieproduceras.

  • dude

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 19:48

    Generellt verkar twinarna kräva 4.7-vind eller mer vind.

    Dessutom känns det spontant som att det krävs lite mer tryck i vågen för dem, eller har jag missat någonting från ovan som motsäger detta??? :tongue:

  • flikka

    Medlem
    27 mars, 2008 vid 22:18

    Jag hade den stora äran att få prova en sån här godbit, twinfin när jag precis gått över till Mistral förra sommaren. Satt nere i Pozo och hade i vanlig ordning inte fått mina grejer i tid (som alltid när det gäller surfprylar…) till tävlingen.
    Men tack vare lite äkta teamspirit var det inga ledsna miner eftersom jag fick låna en wave/freestyle av Brazinho och en twinfin av Nik Baker. Det var ett väldans hyschande om den brädan vid det laget såklart så jag fick vara nogrann med att lägga brädan rätt på stranden så att fenorna inte syntes 🙂

    Jag var helt såld på den brädan, hade jag fått så hade jag behållt den då! Har egentligen mitt “rätta håll” att rida vågor åt andra hållet än i Pozo eftersom jag mer eller mindre aldrig får tillfälle att rida vågor åt det hållet. Men brädan gjorde det så mycket lättare och roligare, jag kom upp från vattnet med ett stort leende på läpparna. Svårt att avgöra huruvida den var bättre/sämre/likadan att hoppa med eftersom man ändå flyger som en vante i Pozo 🙂 men det var avsevärd skillnad i vågridningen.

    Nu har jag iaf beställt mig en och kan inte vänta med att få köra den igen! Valde en med några liter mer än jag skulle valt om det varit en “vanlig” vågis.

  • ola-h

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 05:00

    @dude 454328 wrote:

    Generellt verkar twinarna kräva 4.7-vind eller mer vind.

    Dessutom känns det spontant som att det krävs lite mer tryck i vågen för dem, eller har jag missat någonting från ovan som motsäger detta??? :tongue:

    Håller inte med om att twin generellt kräver 4.7 vind. Det beror snarare på brädans design i övrigt. Körde både 74 och 80 liter (Starboard proto) twin med 5.5 med gott resultat.

    Sega vågor tror jag inte heller är något problem rent generellt, men en del twn-brädor är förstås designade med en våg med driv i i tankarna och just sådana brädor kanske inte funkar i en se våg. Men detta gäller ju även en del singlefindesigner.

  • rrd

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 14:51

    Begagnad RRD Twin 2012a på Boardskonfen för den som är intresserad.

    Den polska killen undrade om detta var brittisk humor…

    I like.

  • koa

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 18:57

    Pratade precis med Jake Miller / Quatro om hans twinser Quatro;
    -“this is an old version” sa han…den är från september 2007…-“Keith
    have done 3 new upgrades until today” ( 27 mars 2008 )…-“no complain though”…;)
    Så jakten på formen fortsätter, så det dom har idag -“is history tomorrow”.

  • rrd

    Medlem
    29 mars, 2008 vid 12:07

    NEW 2009model クアトロ・QUATRO 
    ◆ TWIN FIN SPECIAL / ツインフィン・スペシャル ◆
    2008年6月~7月販売開始です!只今、予約受付中です!

    運動性とスピード性の融合度や、走り出しとクローズ性能の高さは、従来のツインフィンの常識を覆し、このボードに乗るだけで波乗りのラインが変わります!
      
    モデル 長さ 幅 重量 フィン ストラップ カラー
    TwinFin 68L 227cm(7’6) 53.4cm 軽量化 MFC TP MFC シルバー
    TwinFin 75L 230.5cm(7’7) 55.3cm 軽量化 MFC TP MFC シルバー
    TwinFin 81L 234.2cm(7’8) 57.3cm 軽量化 MFC TP MFC シルバー

    Efter att noggrant ha läst igenom ovanstående specar och shaperns förklaringar och instruktioner känns dessa nya twins helt rätt. Eller vad säger ni?

      
     

  • rrd

    Medlem
    29 mars, 2008 vid 14:20

    Info från Australisk hemsida:

    As some of you already know Starboard have released the specs for an evil twin 74 and 80 evo style twin fin. The first of these boards will be available for a june/july delivery. Available in wood and wood/carbon construction.
    The same is true for the new KODE which replaces the acid / kombat line up. Sizes are 68, 74, 80, 86, 94, 102, 112, 122ltrs and available in technora, wood, and wood/carbon.

    The wood carbon boards are full performance lightweight pro models in the range of 5kg to 6kg.

    The new Mistral RD twin fin will also be due in July in the full carbon/kevlar construction. It sizes are 76 ltrs @ 223 by 56cm, 84 ltrs @225 by 59cm, and 92ltrs @ 231 by 63cm. I have been using the RD wave and syncro style alot this year and am very impressed with the constuction and weight.

    The details of the new boards are available if you contact us at 2ndwind Sailboards on (08) 93172916. Starboard have asked that we do not release the full specs online as it is still mid European season, so we will offer info to those interested privately.

    We are taking orders on 2009 boards for the first shipment now for those who want to get in early.

    We will have some boards to demo as soon as they arrive.
    2009 severne code red and wave sails can also be pre-ordered for a june arrival.

    Cheers

    Website: 2ndwind Sailboards
    email : windsurf@2ndwind.com.au

  • rrd

    Medlem
    29 mars, 2008 vid 17:29

    JP och mistral

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 april, 2008 vid 16:05

    Ser sköna ut!!!!!
    Någon som har mer bilder?

    Hur blir det med vikten på dom ?
    mer eller mindre?

  • ola-h

    Medlem
    8 april, 2008 vid 18:47

    Gissningsvis aningens tyngre. Visserligen kan man teoretiskt tänka sig en lite mindre box och lite mindre förstärkningar per box – kanske tom en annan sorts box som är lättare. I praktiken är det dock en normal US-box med normala förstärkningar, så då får man lägga på några hundra gram för den extra boxen. Den Quatro custom twin som jag körde vägde dock 5.4 kilo, så de behöver ju inte bli svintunga.

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 april, 2008 vid 21:50
  • mes

    Medlem
    9 april, 2008 vid 08:26

    @Oregistrerad 457208 wrote:

    Mistral Twinzer 2009
    http://www.totalwind.net/foro/viewtopic.php?f=4&t=21511&sid=017598328ddb9727079a63cde4fd6a5d

    Är dom färgblinda på Mistral eller har dom bara dålig smak…? Smaken är som baken fast min är såklart bäst…

Sida 3 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.