Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • dude

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 20:01
    Doc;551611 wrote:
    Starboard. Deras quad kommer också som en convertible, med US-box i mitten. Fritt fram att använda den med alla fem 🙂

    Ja, hur tror ni det skulle funka om man satte i lite mindre fenor i alla fem boxar på den där startboarden till exempel? Hur skulle det funka ämnat för lättvindsvågsegling i lite mindre vågor? Skulle alla fenor bara störa varandra eller skulle en låg fart på vågen göra att de faktiskt funkade okay? Alltså om man kör guppa ut och rida in, säg i midjehöga vågor och med side eller till och med side-off men med relativt byig och hålig vind där jag med mina 75 kg skulle vilja ha åtminstonne en 81a eller 86a…

    (okay, visst, fyra räcker nog, men bara för att driva tankeexperimentet, vad händer med för många fenor och vad handlar det egentligen om…)

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 21:02

    Det finns en del SUPar som har quad med möjlighet till single fin och därmed även thruster. Starboard har sådana t ex.

    Fem fenor i en Starboard quad convertible… ja det är väl bara att prova. Själv känner jag det dock lite som att man borde ha något slags behov innan man sätter igång att lägga tid och pengar på detta. Tror det blir extremt svårt att få den balans i brädan som krävs för att den skall få ett någorlunda brett användningsområde. Säkert kul, men inte säkert direkt bra i någon slags “allround-mening”.

  • doc

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 19:09

    Säjer killen som gjort thrusterbräda av en av alla Evo han äger, lite på kul 😉

  • ola-h

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 19:30

    Haha. Bara två stycken EVOs har genom åren fått den vägen vandra. Vilket (skrämmande nog) är mindre än 9% av de EVOs jag ägt sedan jag fick min första EVO 74 i juni 2003.

  • jesper_b

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 21:11
    Ola H.;552164 wrote:
    Haha. Bara två stycken EVOs har genom åren fått den vägen vandra. Vilket (skrämmande nog) är mindre än 9% av de EVOs jag ägt sedan jag fick min första EVO 74 i juni 2003.

    Bara 23 EVOs, med tanke på alla 340-master och 4.0-segel blir jag klart besviken. Har du verkligen räknat rätt? /JB

  • mag

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:30

    Min SUP är en Gong. Kör med mittfena och thrusters, mittfenan är mest för att enklare hålla kurs på längre sträckor.
    Hade vi haft groundswell jämt så hade den åkt av tror jag. Den svänger klart snävt för att vara såpass stor och utan mittfena hade detta troligen blivit ännu bättre. .

    /Magnus

  • moffat

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 20:20

    Jag tror nog mest på en klassisk thrusteruppsättning på 2010-orna. Eller, nej vänta … det där är ju min Wave Action från 1985 som jag grävde fram i garagets allra innersta gömmor! 😉

  • mag

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 04:55

    Ahhhh, så snygg! Swallowtailwinger. 🙂
    Med tvåfärgad glasfiberfena i mitten och allt. mmmmmmm

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 06:52

    Ser ju exakt ut som Kaulis Quatro Quad fast med tre fenor. Men Kauli kommer nog snart gå över til tre, så då blir din förlaga superhet.

  • svenne

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 09:12
    Ola H.;552714 wrote:
    Ser ju exakt ut som Kaulis Quatro Quad fast med tre fenor. Men Kauli kommer nog snart gå över til tre, så då blir din förlaga superhet.

    EXAKT vad jag också tänkte! 😀

  • doc

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 13:52

    Kläm dit två boxar till så ligger du en fena före Kauli!
    🙂

  • moffat

    Medlem
    12 juni, 2009 vid 14:24
    Mag;552697 wrote:
    Ahhhh, så snygg! Swallowtailwinger. 🙂
    Med tvåfärgad glasfiberfena i mitten och allt. mmmmmmm

    /Magnus

    Trefärgad faktiskt: turkos, röd OCH lite vit!

    Doc;552831 wrote:
    Kläm dit två boxar till så ligger du en fena före Kauli!
    🙂

    Det får bli nästa veckas projekt. Känns bra att kunna vara före honom på något.

  • canoya

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 01:36

    En gång i tiden när thrusterfenorna försvann från alla brädor hette det att de bara bromsade. Fenorna har säkerligen utvecklats sedan dess, men redan en twin har ju förmodligen större fenyta än en single och borde bromsa mer, men det kanske uppvägs av de fördelar man får istället?

    (Jag som har en Mistral SLE twin från ’97 ellernåt i garaget och plastade igen thrusterkassetterna på hemmabygget 1989!)

  • doc

    Medlem
    14 juni, 2009 vid 06:07

    Eftersom mina twinfins är vågbrädor och inte speedbrädor upplver jag inte den lilla fartminskningen som ett hinder. Faktum är att på den stora brädan håller jag jämna steg med alla andra på vattnet och planar tidigare o tar mer höjd.

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 06:49

    Vet inte om det blir så mycket större fenyta, fenorna är ju klart kortare (15-16 cm) och rättså tunna. Upplever, som doc, inte min twin som slö alls, utan rätt normalsnabb för en vågbräda.

Sida 11 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.