Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • lars_k

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 10:47

    Grymt Ola. Ska blir kul att testa. Ska man rida vågor ska man ha rejält med rocker. Dock tror jag inte din twin har samma allround-prestanda (planing, toppfart etc) som min singlekonkav-singlefin klassiker. Tightare sväng kan den säkert ha dock. Återstår att se. Du får prova min CA SCW samtidigt! 🙂

  • ola_p

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 12:30
    Lars_K;556411 wrote:
    Grymt Ola. Ska blir kul att testa. Ska man rida vågor ska man ha rejält med rocker. Dock tror jag inte din twin har samma allround-prestanda (planing, toppfart etc) som min singlekonkav-singlefin klassiker. Tightare sväng kan den säkert ha dock. Återstår att se. Du får prova min CA SCW samtidigt! 🙂

    Nae, det är klart. Har ju inte seglat tokmycket på den än, men har känslan av att om man planar hela tiden så är man rejält överriggad i vågridningen. Men det är ju vågridningen som är grejen.

  • ola-h

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 13:06

    Lars K, jag tror nackdelarna med twin fin överdrivs när man konverterar en bräda som är bra som single fin. Hur outlinen ligger och framför allt hur railen ser ut gör att brädan visserligen blir hyperloose, man att det liksom inte blir någon rail kvar att trycka mot. Så det är kanske inte bästa metoden för att testa twin. Men om har man (den medvetna eller undermedvetna) avsikten att övertyga sig själv om att twin fin inte är något att ha så funkar ju metoden uppenbarligen utmärkt.

    Om man jämför en single fin med motsvarande bräda anpassad till twin så tycker jag visserligen att man tappar en aningens “drive”, men å andra sidan kan man ju tweaka shapen för mer drive. Faktum är att den bräda med mest driv, speed och acceleration i bottensvängen som jag kört var en twin (Starboard proto med snabb rocker, i princip förlagan till Quad 76 och 81, faktiskt).

    I de felsta fall sitter man dessutom bättre i toppsvängen. Undantaget är när man kommer ut på skuldran med lite flack vinkel och bra fart. Då har alla twin fins jag testat en tendens att inte riktigt få grepp, dvs gärna slajda ut. Jag tror det beror på att en twin fin helst vill ligga lite mer på kant för att funka (vilket är anledningen till att de är så grymma på ett brant face). När man kommer flackt mot en flack våg är kroppspositionen sådan att det helt enkelt är svårt att lägga upp brädan på kant tidigt i svängen. Trycket i svängen kommer då nästan bakom twin-fenan och det blir liksom aldrig något styr-effekt.

  • lars_k

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 14:06

    Hehe, tanken var inte att övertyga mej om att twin var kass. 1500 spänn på boxar och fenor plus en massa jobb var lite väl mkt för det. Trodde det skulle bli skitbra faktiskt. Att lösa upp en bräda som var lite “stel” ibland i svängen. Istället blev den super slajdig och lös. Menmen som du säjer spelar övrig shape (som bör anpassas till twin) och kanske vilka fenor (mina Choco-twixx är rätt mjuka…) spelar säkert också roll.
    Men att som vissa påstår, att twinsers i princip är bättre på allt jämfört med singlefin köper jag inte. Läser man tex SURFs senaste test har single klassiska brädor bättre kontroll, driv och planing än twinsers. Dock ej lika loose etc. Men detta är produktionsplankor. Customs kan man säkert tweaka åt olika håll. Dock blir det alltid en kompromiss/tuning åt ena eller andra hållet.

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 18:00

    Äntligen en liten liten tendens till att inte köpa n-fenorhysterin rakt av. Tack Lars och Ola och Ola. 🙂
    Argumenten och diskussionerna runt flera fenor har stundom inte varit mer än petande i en gråzon utan att veta varför i just den här tråden, och faktiskt varit helt fel ibland.

    Varför sätter man flera fenor på brädan? Det handlar enbart om vågridningens egenskaper och att få fram en egenskap som är just lösheten och “slajdigheten” på toppen. Eller hur? Vi kan ta en liten snabbtitt på våra vänner surfarna, som har testat fenkonfigurationer i sisådär 60 år. Det finns ett par riktigt seriösa utläggningar om hur fenornas egenskaper, antal och positioner påverkar brädan. Det finns tjocka böcker om surfbräde-shaping så om man bara vill och orkar så är det bara att börja plöja. Trial and error plus en del seriös efterforskning finns där ute, så det finns ingen anledning att gissa.
    Jag bläddrade genom tråden (har inte följt den mer än en snabbtitt då och då) och noterade att det finns en tendens till att vilja pula på fenor i tron om att det ska bli bättre på något magiskt vis och så är det givetvis inte. Poppo postade nyligen en bild på en single fin-seglandes brasse, och han var liksom med och drog igång flerfenetåget. Så vad säger surf-shaparna om antal fenor? En fena, helt klart det stabilaste. Två fenor, det lösaste. Tre ligger mellan en och två, och fyra fenor ligger mellan tre och två. Dvs: Stabil > 1 3 4 2 < Lös
    Det är däremot inte så enkelt, eftersom det också har med utseendet på brädan att göra, var fenorna sitter och vilka fenor man använder. Nästan alla som bygger om en singelfinbräda för nya egenskaper sätter dit 2+1, quad är ganska sällsynt då det mesta går att ändra på med 2+1 genom att byta fenorna. 2+1 är den vanligaste surfkonfigurationen med lagom mycket kompromisser åt båda hållen. Hyfsad fart och lagom lös. Så egentligen är jag mer förvånad över att det drogs igång en twinfin-cirkus istället för en tri-fin (dessutom så hade tillverkarna fått sälja ännu fler fenor, extraplus i kassan klirrar skönt)

    Så jag håller med dig Lars. Bara för att det är fler fenor behöver det inte bli bättre. Prova några längre fenor på din omgjorda bräda. Gärna hårdare också. Eller så bakar du på ett par thrusters också. 😉

    –S, som inte har något emot flera fenor bara de sitter där av rätt anledning.

  • ola-h

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 19:25

    Helt sant Svenne. Dock finns det många olika sätt att vara lös på och många olika sätt att vara stabil. Thruster har egentligen aldrig varit helt döda i vindsurfing (Delta, SSD, Witchcraft etc) men har heller aldrig riktigt slagit. Jag tror det är en speciell typ av stabilitet och fendriv i en thrustersetup som egentligen inte passar vindsurfing med den kombination av hög fart och stora brädor som vi ofta kör (jämfört med surfing). Eller rättare sagt, det kanske funkar, men det kräver att brädan är väl anpassad och och att seglaren har bra koll också (i alla fall om vågen är lite snabbare). Quad är antagligen enklare att få att funka. Och twin har ju (för de flesta som testat) bevisat sig fungera det gångna året. Delvis beror nog det också på att till och med de allra bästa vindsurfarna har långt ifrån den precision i surfingen som en bra vågsurfare (och vinsurfarna kör dessutom snabbare) och därför blir de extremt förlåtande egenskaperna hos en twin välkomna i bra vågor. Och i sämre vågor är twin fin brädornas extrema “löshet” välkoma av oss mer mediokra seglare.

    Men viss är det hysteriskt nu med allt fensnack. Att resten av shapen spelar större roll är säkert. Men å andra sidan är fensnacket kul eftersom det sätter fokus på detaljerna i en brädas vågridningsegenskaper, dvs går bortom dikotomin snabb vs svängig.

  • poppo

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 21:49

    Starboards quad-site uppe: http://www.quadwindsurfing.com/

  • doc

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 22:06
    Lars_K;556456 wrote:
    Hehe, tanken var inte att övertyga mej om att twin var kass. 1500 spänn på boxar och fenor plus en massa jobb var lite väl mkt för det. Trodde det skulle bli skitbra faktiskt. Att lösa upp en bräda som var lite “stel” ibland i svängen. Istället blev den super slajdig och lös. Menmen som du säjer spelar övrig shape (som bör anpassas till twin) och kanske vilka fenor (mina Choco-twixx är rätt mjuka…) spelar säkert också roll.
    Men att som vissa påstår, att twinsers i princip är bättre på allt jämfört med singlefin köper jag inte. Läser man tex SURFs senaste test har single klassiska brädor bättre kontroll, driv och planing än twinsers. Dock ej lika loose etc. Men detta är produktionsplankor. Customs kan man säkert tweaka åt olika håll. Dock blir det alltid en kompromiss/tuning åt ena eller andra hållet.

    Det beror mycket på var boxarna hamnar också. På min lilla twin sitter boxarna ganska tätt och långt bak eftersom jag specade att jag ville ha bra kontroll när det blåser gamla tanter. Den intressanta effekten är att brädan nästan känns som en singel, utan instabilitetskänslan i bottensvängen men ändå lite lösare i toppsvängen. Dessutom kan man slajda den utan problem vilket är skönt om man är lagd åt det hållet. Som mycket mer medioker än OlaH hade jag velat ha den ännu mer loose i medelhård vind o vågor, men då hade jag nog tappat en del av hårdvindskontrollen gissar jag. Dessutom har jag ju en större twin för det ändamålet…

    En annan intressant aspekt är att de flesta twins kom med rätt små fenor. Jag kör just nu med 16,5cm cusom på min 88 och 16cm MFC KTPro på min 75a. Kanske det är en av faktorerna till att jag upplever att jag planar tidigare med twin än på singelfenor och tar bättre höjd. Motsvarande yta på en singelfena blir helt enkelt för stor för att det ska vara kul.

    Kanske du vill byta dina Twixx mot ett par MFC 16? Kunde nog göra din bräda lite stabilare och min lite mer loose. win-win…

  • lars_k

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 06:18

    Jo, det kan säkert hjälpa med styvare eller längre fenor. Satte boxarna med 14cm avstånd, kollade produktionsplankor låg i spannet 12-14cm. Intressant om tätare mellan fenorna ger mer kontroll (single-känsla). Dock lär jag inte karva ur och flytta boxarna… Vore intressant att byta fenor och testa vid tillfälle. Mina Twixx är 16cm precis som dina MFC så det blir en bra check. Skulle gärna också testa Olas Ultra-X eller vafan de hette.

    Tilläggas bör att plankan inte på långa vägar är en katastrof att segla. Första vändan i Gislövs med bra vinkel och halvbra tryck uppskattade jag lösheten och lekfullheten. Andra vändan i ett mer stökigt Åsa visade kontrollproblemen sin fula nuna. Dock ej katastrofalt, bara en känsla jag inte gillade helt enkelt…

  • ola-h

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 07:52

    Doc: dina ET 16cm är tydligen nu slutligen på flyget om du fortfarande är intresserad. Grymt mycket strul med den fenbeställningen, men nu skall den enligt info ha packats tillsammans med mina 2010-prylar. Och som Lars K säger blir det löjligt mycket fenor nu med quad. Med lite reservfenor och lite twin fin restorders är det nog nästan 30 fenor totalt.

    För övrigt sa de på MFC att Kauli kör sina twin fins längs bak av alla deras teamriders. Men han kör också minst och mjukast fenor. Så, något mindre och mjukare kanske kan lösa upp din Moo lite, Doc.

  • mrpop

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 13:19
  • doc

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:12

    MrPop – jo, det var därför jag gärna vill byta.

    OlaH – Det är på. Jag gissar att jag skulle kunna köra 6.2 på min 88 med de fenorna.

  • ola-h

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:21

    OK. Jag hoppas de kommer nästa vecka, men jag har inte fått besked om att prylarna skickats än, hör av mig när jag vet. Är du på plats i Varberg/Göteborg?

  • dr-masse

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:53

    Allt är ju som sagt kompromisser.

    Med tanke på hur mycket man kan förändra en singelfenad vågbrädas egenskaper genom enbart övrig shape borde väl i stort sett samma sak gälla för flerfenade vågisar?

    Att bygga en twinser som är helt stelopererad i svängen går säkerligen att ordna.

    Jag menar – både en renodlad slalomraket och en EVO är ju singelfenor. Ganska olika brädor…

    Så – att en twinser skulle vara “bättre” än en singelfena är ju helt enkelt omöjligt. Bättre på vissa saker – förmodligen. Bättre på allt – fullständigt omöjligt.

    Däremot verkar två fenor, i rätt shape, ge vissa egenskaper som en kanske är lite klurigare att få fram med en fena i brädan. Och tre fenor ger annat som är intressant. Och nu fyra, som det skall bli intressant att se hur de upplevs och kanske rentav få testa själv så småningom…

    Det känns lite knöligt med alla dessa fenor hit och dit just nu, och mycket är nog trend och ett försök att skapa ny marknad, men samtidigt tycker jag att det är både kul och intressant att man efter en rätt lång singelfene-period äntligen ger sig på att se vad en, två, tre och fyra (fem?) fenor kan ge för egenskaper i en vågbräda. Det är på tiden att det åter testas lite fler fenvarianter i vågorna. Och att fenans/fenornas påverkan på en vågis är lite mer i fokus än vad det har varit på väldigt länge.

    Däremot så lär nog singelfenan leva kvar i vågbrädan över alla dessa trender. Grymt beprövat är det, och funkar bevisligen väldans bra.

    Men – en liten spaning från min sida är att vi kommer att ha fler olika antal fenor i vågbrädorna de närmaste åren än vad vi haft på länge. Själv tror jag att twinsers passar vissa seglare bra, andra mindre bra, beroende på hur man seglar och vad man söker i sin segling.

    Och något som jag tänkte på idag är att det skall bli kul att se om allt detta fenmixtrande “spiller över” på andra delar av vindsurfingen.

    En quad-speedbräda kanske är det som krävs för att knäppa 60 knop med vindsurfingprylar, ah?

  • gnutten

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 08:48

    Det har väl exprimenterats med shapen tidigare också. Jag tänker på stubbie-brädorna. Är väl några år sedan nu den första såg dagens ljus. Hur länge sedan är det egentligen (som det kom till de stora massorna)? Dessa brädor skiljer ju sig ganska mycket från en klassik shape. Eller fanns det även föregångare till dessa på 90-talet??

Sida 13 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.