Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • ola-h

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 07:55

    Det är 66:an. 33.5 OFO, så ja, lite bredare. Men som du ser valsar jag inte runt den på tailen…

    …vilket faktiskt snarare blir enklare när man slipper massa extra kurva i outlinen associerat med breda brädor som har smal tail.

    Problemet med smala brädor (och smal tail) är ju att de inte tål någon kraft utan att skära igenom alla de svängar man inte kommer in med tokfart. Så det blir lite samma problem som du anför mot twin – att man inte kan trycka på för fullt utan att oroa sig för vad brädan skall göra. Det blir helt enkelt svårt att generera driv i svängen. Bredden måste helt enkelt anpassas till farten och hur mycket kraft seglare genererar. Det svåra är sedan att välja en shape (med en viss bredd) som ger brädan ett så brett användningsområde som möjligt. Eller omvänt – att på en viss bräda välja en bredd som ger det där breda användningsområdet. EVO 66:an är t ex tillräckligt bred för att plana tidigt med 5.0 och så. Men den är ändå inte lika kul att segla i t ex sega Apelviksvågor eftersom man helt enkelt inte kan lägga på den kraft man vill. EVO 70:an (55 bred) har för mig ett betydligt större användningsområde (fast de hårdaste dagarna är ju 66:an guld värd). Din CA är säkert helt rätt i storlek för dig för att fortfarande vara allround.

    Men vi får väl hoppas på lite vind till helgen så kanske jag kan få testa din CA som kan då få prova en Quad i någon lämplig storlek. Jag kan hjälpa till att skruva i fenorna.

  • lars_k

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:41
    Ola H.;557492 wrote:
    Problemet med smala brädor (och smal tail) är ju att de inte tål någon kraft utan att skära igenom alla de svängar man inte kommer in med tokfart.

    Detta har jag aldrig upplevt. Om du med “skära igenom” menar skära fast eller “sjunka” pga dålig fart/driv på en flack våg är jag med. Och där är en bredare tail helt klart bättre. Men den har sämre kontroll i mer fart och tryck.
    Tokfart eller inte, att komma in i svängen i hög fart är ju jävligt gött! =)

    Provar gärna en Quad om jag får. Tror mkt på dessa. Lite mer driv men lika loose som en twinser! Enligt snacket alltså. Men så var det ju det där jobbiga med alla fenorna… 😉

  • tiki

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:51

    Vore kul om du Ola har möjlighet att återkoppla efter testkörning. Min Pure Acid 86 har hängt med några säsonger nu efter introduktionen och varför inte snart byta (även om jag förmodligen inte blir ett dugg bättre)? Den verkar väldigt bred Quad 86:an (60,5cm). Märks det i bottomturnen? Kör man med samma storlek på den här typen av bräda som vanlig single fin? Hur är den jämfört med Evo:n i trötta läjet vågor?

    Twinser hade jag en gång på RRD bräda under mitten av 90-talet och det funkade toppen så länge det inte var krabb sjö. Grym höjdtagning förövrigt. Skulle vara kul att köra något liknande igen.

  • mag

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 20:07

    Lars K:
    Min PureAcid wood 68 skulle du gilla! Till salu, special price for you my friend! 😉
    allavarligt, hör av dig om du vill testa, den står på Ohana att skåda.
    23cm fenan kan du förresten få köpa. Jag hade andra fenmöjligheter till min 85a.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 05:28

    Mag, jag vill ha mer rocker. En Acid är väl ingen vågbräda, snarare än FSW med tanke på Olas krav på rocker för en bräda att få räknas som vågis. 😉
    Är mer inne på en mindre CA SCW.
    Tar gärna fenan dock. 22-23-25 blir en najs linje Drake Natural!

  • rrd

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 08:51

    Som framgått av Quadtråden, nu (2010) får vi nog se att de ledande märkena har mycket skiftande uppfattning om vad som gäller avseende val av fenarrangemang på vågbrädor.

    Många behåller Twinfin som komplement till Single, eller tvärtom, och kompletterar med något nytt, andra satsar helt på Quad, som Starboard. Några kommer att ha Twinfin som nyhet på sina 2010or.

    Hmmm, vill alla ha fyrhjulsdrift, vill man kunna välja fram- eller bakhjulsdrift, för att göra en lite långsökt jämförelse. Min spontana reaktion är att många vill kunna välja en Singelvågis.

    Quad är ju väl beprövat på Vågsurfbrädor. Vad skiljer mot en Vindsurfingbräda? En vågsurfingbräda surfar nerför en våg, en vågsurfingbräda planar oftast med hjälp av segel, hur påverkar detta val av fenarr?

    Kommer köparna bli mer rörliga mellan brädmärken när valet av antal fenor kommer i fokus?

    För övrigt ser det ut att komma vind till nästa helg, oavsett antalet fenor…

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 09:28

    …och snart kommer kunderna inse att det enda som hände var att det blev dyrare och att 75 % inte känner någon skillnad, och snart vill alla köpa Lars_K:s beggade singel. Eller kanske ha en twin igen.
    Har det hänt förut?… 😀

  • lars_k

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 09:55
    Svenne;558613 wrote:
    …snart vill alla köpa Lars_K:s beggade singel.

    Du, den säljer jag ALDRIG! :mad2:

  • rrd

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 09:31

    Lite info/argumentation kring Quad avseende vågsurfbrädor, skrivet april 2007

    Quad fins are making a comeback and increasing in popularity. Superstars like Kelly Slater and Bruce Irons are riding quads and there is talk that once someone on tour wins a contest with a quad, all hell will break loose and the quad will see an explosion similar to the abundant fish population.

    Four fin quad set-ups first arrived in the early 80’s during the thruster rampage. Back then, quads felt were very similar to twin fins and because of that surfers were looking for something which provide something in between a twin and a single fin. The early thrusters provided a happy medium by providing an excellent balance of drive and turning ability. Thus, the quad died a quick death and was over shadowed by it’s popular thruster cousin.

    Many shapers have since dusted off their original quads from the 80’s and have tried to apply quad fin setups to today’s modern day board design, foils, rockers, fin templates, and everything else in between. The modern day quad utilizes today’s board technology in the pursuit of helping surfers achieve that elusive ‘next level’ of surfing.

    Why Do Quads Work Better?

    Quads are way faster than standard thrusters or even twin fins. Most would think, how can they be faster with an extra fin…wouldn’t that create more drag? Actually, because both sets of fins are working together on the rail, there’s nothing to slow you down like the center fin of a thruster. Quads are a lot more efficient with speed.

    Quads are much more responsive than twin fins or thrusters. The reason is that the fins are set further up the board which essentially puts the fins directly under your back foot. The end result is an ultra responsive board that goes where you want it to go and fast.

    Four fins boast an extraordinary amount of holding power in larger surf. A large number of the world’s best big wave surfers use quads in giant surf at Jaws and Mavericks. Many of them claim that a quad fin board has better holding power and speed in giant surf. If it works well at Jaws, imagine what it could do at your local beach break?

    Quad fins have a ton of versatility due in large part to the advent of the removable fin system. There are countless combinations of different fin setups you can use in your quad from fin size, cant, rake, angles, fin material, and more. You can basically find a fin setup that will work for your quad and if you have a quad that isn’t performing very well, you should probably check your fins.

    http://custom.surfboardshack.com/quad-fin-surfboards-the-next-best-thing-why-four-is-better&cat=11/

  • ola-h

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 12:58

    En bra beskrivning. När man översätter till vindsurfing får man dock komma ihåg att surfare använder begreppet hastighet (“quads are faster”) på ett annat sätt som mer handlar om att få brädan på kant och att generera fart genom själva svängandet i sig. I vindsurfing seglar vi ju också på utvägen och därför måste våra brädor vara mer kompromisser. Och även när vi väl är på en (bra) våg så seglar vi andra linjer, kör (normalt) snabbare och på störe brädor.

  • rrd

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 13:31

    Ja det var ju en intressant och mycket viktig kommentar! Hastighet inom vågsurfing är alltså mer en känsla av acceleration?

    Om man funderar på alla fenor och yta eller totalt fenlängd så måste det rimligen påverka hastigheten, läs vindsurfingdefinitionen, jämfört med en Twin eller Single?

    Även den mest rippande vindsurfare surfar väl mest rakt fram.

  • surfslusken

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 12:30

    En fråga till er som verkar ha koll:
    Ska ju hem på permis nu om en vecka o tänkte damma av mina gamla grejor (årsmodell 08-09). Eftersom man varit inlå….bortrest nu i 4 månader så har man ju ingen som helst koll på vilken trender som gäller närmaste veckorna. Efter att läst tråden så inser ja ju att ja helt klart inte kan visa mej i Apelviken eller Lejet me mina gamla singelfins från -08 och sist ja va hemma (i mars) så va fortfarande twins gångbart men nu funkar ju tydligen inte de längre. Vad gäller idag o framför allt hur många fenor ska ja ha på brädan för att slippa bli utskrattad om 2 veckor??

  • dude

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 12:34

    Quads är ju mycket mindre än single fins och därför skulle man ju kunna tänka sig att de kan ha en enklare konstruktion och är billigare. Det skulle ju förståss kunna vara tvärt om, om quads ska ha samma profil och då de är mindre kräver högre precision i tillverkningen. Är det någon som har ett hum om hur det skulle kunna bli med quads? Hur är det för ren vågsurfing? Är det alltid dyrare att köpa fler men mindre fenor? Hur skulle det kunna bli i förlängningen – ovan inlägg säger ju att det även i den rena vågsurfingen är relativt nytt med quads. Jo, quadsfenor vilka är mindre kan ju ha en annan infästning i brädan. Påverkar denna infästning på något sätt priset också?

  • lars_k

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 13:03

    Häng på till de öde stränderna lite söderut Ila! Dessutom är vågorna bättre. Känner igen mej i ditt inlägg. Köpte en klassisk singlefin så sent som maj och redan är den hopplöst ute. Hoppas trendcykeln snart slår knut på sej själv så kanske redan till hösten kan man visa sej i apel igen med sin helrätta singlefin!
    Men innan dess måste man helt klart smyga med grejorna. Inte kul när folk skrattar. :frown:

  • svenne

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 13:31
    dude;559177 wrote:

    ovan inlägg säger ju att det även i den rena vågsurfingen är relativt nytt med quads. Jo, quadsfenor vilka är mindre kan ju ha en annan infästning i brädan. Påverkar denna infästning på något sätt priset också?

    Vågsurfare har kört av och till med Quads sen tidigt 80-tal, så det vore väl synd att kalla det för nytt. De har ganska starka infästningar med tanke på storleken och en FCS-plugg exempelvis kostar nästan lika mycket som en US-box, och då behövs det dessutom två på varje fena. En bra vågfena kostar en femhundring, och ska du ha tre så…

Sida 16 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.