Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 12:11

    Offentlig självdissning är ett härligt sätt att locka till sig oförjänt beröm. Se där, nu funkade det igen!

    På ett lite allvarligare plan vill jag till varje pris undvika att mina tips å tankar kring prylar å spots å lite allt möjligt här på konfen uppfattas som att det är skrivet av någon som är en överdängare på vattnet, men det lär väl knappast någon tro efter den något skadade mängden inlägg och tiden här under åren som gått, ähum.

    Men jodå, emellanåt kan nog en å annan “power turn” petas dit av undertecknad, dock mer sällan än önskat.

  • doc

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 21:13

    @Lars_K 529688 wrote:

    Jag ser en twin som smal, eftersom den är smal i häcken. Bredaste punkten ligger ju så långt fram så det inte bör vara någon större nackdel i svängen. Häckbredd/OFO är ett mkt intressantare mått tycker jag. Synd att OFO sällan är med i specen för brädorna.

    Alla twins måste inte vara smala i häcken. Min Moo 88 är det inte, men 75an är det. Det beror ju på vad den är byggd för, precis som singelfenor…

  • lars_k

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 10:39

    @Doc 530414 wrote:

    Alla twins måste inte vara smala i häcken. Min Moo 88 är det inte, men 75an är det. Det beror ju på vad den är buggd för, precis som singelfenor…

    Nä, det har du rätt i. Fast de flesta produktions-twin är smala och tunna i häcken, utom Starboards Evil som verkar ha lite mer bredd än de andra, dessutom den enda med swallowtail.

  • mountainfarm

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 16:01

    Verkar som det kommer att finnas lika många fenalternativ som det får plats att smacka dit…

  • rrd

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 16:50

    Freestylebräda eller?

    Varifrån är bilden?

  • mountainfarm

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 10:00

    Definitivt fristajlbräda.
    Bilden kommer från någon Starboard-test-session i Vietnam.

  • doc

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 21:46

    *-board Flare 2010-proto.
    Följ länken och scrolla ner:
    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=24239&PN=2&TPN=4

  • jlhp

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 19:32

    Tror det var i Windsurf forra aret jag sag ett litet citat fran Scott McKercher angande twins. Han sade att han nog hade ngra gamla twinserfenor liggande nagonstans och vidare menade han att twinsers var bra for att kontrollera power trifins pa att generera power “and that’s where the single has always sat in between so to speak”.

    Skulle gissa att antalet fenor bara ar EN parameter av manga nar det galler braddesign. Har sjalv tyvarr aldrig fatt mojlighet att kora annat an singlefins sa det ar jatteintressant att fa ta del av andras funderingar och erfarenheter har pa konfen:-)
    /John (I Kapstaden for tillfallet, satte mitt forsta helikopterslag pa 70litersbradan idag :-)) )

  • ola-h

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 10:56

    Intressant. Scotts uttalande är precis som jag upplevt det (även om mina tri-fin erfarenheter förutom ett sentida experiment mest kommer från tiden fram till 2001 (körde brädor med 3 st 14cm-fenor från 93-01)). Mao, tri fin och twin är liksom på var sin sida om den klassiska single-fin (när det gäller hur de påverkar brädan i sväng). Jag har ett kit med tri fins ligger och skall
    sätta in dem i någon lämplig bräda snarast så jag kan testa detta lite mer under våren.
    Jag fick höra en intressant sak när jag pratade med killarna på Maui FIn company häromdagen. De har i år 4 olika twin fin designer (Keith, Levi, Victor och Kauli). Kaulis fenor är de klart smalaste (=kort korda) och flexigaste och han kör också väldigt små fenor. MEN, han kör dem enligt MFC-folket längre bak än de flesta andra. Keith Teboul (som också kör små fenor) kör t ex sina extremt långt fram (och har alltid kört sina single fins långt fram också).

    Jag provade för övrigt också Maui Ultra fins x-fin design. Helt otroligt hur mycket de förändrade brädans beteende. Man får ett grymt grepp i hela brädan, båda rakt fram och i sväng och riktigt skönt acc i bottensvängen. Brädan blir visserligen också styvare i svängen överlag (min bräda blev för styv för min smak, och ultrafenorna var i slutändan inte vad jag villa ha). Men för personer som har en supersvängig twin fin som de också vill kunna tuna för lite mer B&J-känsla kan det helt klart vara intressant att kolla på x-twin. Den version jag körde (16.5, men de har rätt liten yta) var lite för stor för mig och min bräda, det skulle vara kul att prova en riktigt liten version av denna fena, typ 14cm.

    Jag kommer antagligen få lite fler (twin) fenor från Maui Ultra för test senare i vår. Då kan ju några av er andra som kör twinsers också testa och se vad ni tycker.

  • rrd

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 11:47

    Jag tycker att mina 15.5 MFC TP på min RRD Wavetwin 74l, 55 bred, känns lite små så jag kör med dom 1/3-mitten framifrån i boxen. Detta för att kompensera lite för höjdtagning o tidig planing som kan vara svårt i förhållanden med lite tveksam vind. Många andra märken har 16.0 på samma storlek av bräda. RRD har ofta små fenor, med avseende på längden, ytan kan vara mindre skillnad. Jag brukar gilla små fenor på singles.

    Jem Hall, RRDs teamrider UK tycker att man ska ha dom längst fram på 74an för bäst trim.
    Jag har inte testat det än.

    Som jag har fattat det så har twin fin-fenorna ett större intervall än single fena så man behöver inte olika storlekar i samma utsträckning eller?

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 13:23

    Twinfin kommer va hopplöst paseee` 2010! AHD kommer redan nu med tri-fin på -09½ orna.
    http://www.a-h-d.com/news/?ahdid=873c1dcf55bad258e937597727ddcd5c

  • rrd

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 14:15

    För att inte tala om det nya sjö(o)djuret Sealion, äter allt i sin väg


    not!

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 14:19

    @RRD 532949 wrote:

    För att inte tala om det nya sjö(o)djuret Sealion, äter allt i sin väg


    not!

    Näe, testa för allt i världen aldrig nåt annat än RRD, risken finns ju att de andra känns mkt bättre.

  • rrd

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 14:28

    Snarare ett extremt snävt användningsområde som gör att den typen av bräda inte känns så intressant för mig.

    Men DU borde kanske testa en twin fin nån dag o inte försöka vänta ut en test med Sverker Olofsson i plus och att den verkligen accepteras på marknaden!

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 14:37

    @RRD 532955 wrote:

    Snarare ett extremt snävt användningsområde som gör att den typen av bräda inte känns så intressant för mig.

    Men DU borde kanske testa en twin fin nån dag o inte försöka vänta ut en test med Sverker Olofsson i plus och att den verkligen accepteras på marknaden!

    Näe, ja tänkte vänta tills augusti när alla märken får ut 2010orna med 3-4 fenor. (Samtidigt som dom testar -11 proton me en fena) Då åker jag bort till återvinningsstationen här i Varberg o rotar i containern bland alla utdömda -09 twins o testar om dom va nåt o ha.

Sida 2 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.