Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyresö Windsurfing Club – hur ser framtiden ut?

  • Tyresö Windsurfing Club – hur ser framtiden ut?

    Publicerad av pete på 14 augusti, 2013 vid 15:40

    Vid Tyresö Strandängar, mot Erstaviken, pågår sen en tid en omfattande och omdiskuterad nybyggnad av bostäder. Byggområdet täcker och påverkar Tyresö Windsurfing Club:s (TWC) arrenderade strandplätt och klubbstugan är riven sen en tid tillbaka. Sist jag var nere i somras hade containrarna med utrustning flyttats till badet men det funkade bra att parkera vid båtklubben och det gick fortfarande helt ok att rigga på strandplätten. Som alltid var det gott om glada och trevliga surfkolleger på plats.

    Jag såg på nu Tyresö kommuns hemsida (tyreso.se) att det t o m 15:e sep 2013 är samråd “kring de planerade arbetena inom vattenområdet”. “Syftet med park och rekreationsområdet är att stärka kommunens skärgårdsidentitet genom att utveckla Strandängarna till en ny havsnära mötesplats med bad, båtklubb och strandpromenad längs Erstaviken, samtidigt som områdets naturvärden tas tillvara.” Vindsurf nämns förstås inte. På en kartbild (“Illustrationsplan”) står det “kanot/windsurfing” på en strandremsa (nuvarande Strandbadet) helt i lä om och innanför en ny jättebåthamn med stora bryggkomplex och vågbrytare vilket verkar svårt att segla ut ifrån.

    Allmänheten sägs vara välkommen med sina synpunkter, så jag undrar om vilken respons TWC får av kommunen? Om TWC och vi vindsurfare är pro-aktiva och med i matchen så att säga? Det vore kul att få lite rapportering om hur ärendet fortskrider.

    TWC:s hemsida känns tyvärr inte så uppdaterad så jag slänger ut frågan här på konfen.

    badjanne svarade 10 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • tsss

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 20:39

    Som alltid så är framtiden oviss. Och vår hemsida är ganska uppdaterad men inte med någon info ang kommunens planer. Vår ordförande har varit på ett möte och det skall bli fler. När man hör vilka faciliteter någon klubb på västkusten fått från sin hemkommun, med tillgång till klubbhus och annat och även hur dom har i Österåker så bli vi ju litet avundsjuka. I dagsläget säger dock kommunen att TWC ska bli kvar men vi får ej någon egen plätt utan får hyra in plats för våra containers samt dela strand med kajaker osv Eller också hitta något bättre ställe om vi kan på mark som kommunen förfogar över
    Så troligen kommer vi att ha en medlemsdiskussion ang detta inom kort
    Att det ej står något på medlemssidan är nog för att ingen orkar beskriva dom turer som varit och dom alternativ som finns osv detta är ju något som våra medlemmar fått höra muntligt när vi synts.

  • bicless

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 20:45

    Behövs uppslutning för att få behålla plätt och container så hojta till, säkert fler här på surfzone som är intresserade av att klubben finns kvar och har en plats att surfa, rigga mm.

  • svenne

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 10:13

    @tsss 714505 wrote:

    Som alltid så är framtiden oviss. Och vår hemsida är ganska uppdaterad men inte med någon info ang kommunens planer. Vår ordförande har varit på ett möte och det skall bli fler. När man hör vilka faciliteter någon klubb på västkusten fått från sin hemkommun, med tillgång till klubbhus och annat och även hur dom har i Österåker så bli vi ju litet avundsjuka. I dagsläget säger dock kommunen att TWC ska bli kvar men vi får ej någon egen plätt utan får hyra in plats för våra containers samt dela strand med kajaker osv Eller också hitta något bättre ställe om vi kan på mark som kommunen förfogar över
    Så troligen kommer vi att ha en medlemsdiskussion ang detta inom kort
    Att det ej står något på medlemssidan är nog för att ingen orkar beskriva dom turer som varit och dom alternativ som finns osv detta är ju något som våra medlemmar fått höra muntligt när vi synts.

    Jag tycker – som representant för Södertörns – att ni ska höra av er till styrelsen och inte bara dra lasset som TWC:are, Vi är betydligt större och ni är medlemmar i Södertörns också så varför inte utnyttja det. Även om det är ni i TWC som drar det vidare så kan vi säkert stötta upp.

    Det är många sporter som får stryka på foten numera. Kommuner gagnar inte spontanidrott eller sporter som inte platsar på idrottsanläggningar. Individualism (på alla nivåer) och markförsäljning går numera före ideal om att behålla natur och tillgänglighet.

  • jofogel

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 11:45

    Hej och hallå från en f.d. medlem i TWC!

    Jag läste tråden och fick en idé:
    Generellt är det nog en mer framgångsrik metod att argumentera FÖR än MOT i de här sammanhangen. Istället för att kämpa emot andra intressen kan man slå på stora trumman för det egna och argumentera varför det ligger i allas intresse (folkhälsa, det rörliga friluftslivet osv). I samrådet med Tyresö kommun kan man kanske från TWC:s sida föreslå föreslå att action-/vattensport får en särskild plats i den nya planen? Ett litet “actionsportcenter” nere vid stranden (skateboard, vindsurfing, kite…)? Med lite fantasi kan man tänka sig en liten skateboardbowl en bit in från stranden och att TWC i det här sammanhanget agerar som “paraply” i egenskap av sin mångåriga närvaro/verksamhet i området. Skateboard är f.ö. sedan i våras medlem i Riksidrottsförbundet, vilket brukar underlätta i olika sammanhang.

    Ja, det var en idé jag fick bara… lycka till så länge!

  • dr-masse

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 11:45

    Håller med Svenne. Det är några inom Södertörn som gjort suveräna insatser kring detta, kanske framförallt på Fituna men även varit med kring Torö och Dalarö, och vet en del om hur det bör göras. Och i sådana här sammanhang är det alltid bra att representera så många som möjligt (= politisk makt), vilket är en av huvudtankarna till att Södertörns surfklubb överhuvudtaget bildades.

    De gånger jag seglar på Erstan går jag numera oftast i från andra sidan, men tror nog att många här i Stockholm väldigt gärna ser att TWC blir kvar på sin nuvarande plats på något sätt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 13:15

    I sammanhanget kanske bör nämnas en eventualitet som har sin bakgrund i ett resonemang kring hur isbrädeåkare skulle kunna få ökade möjligheter till plogad och/eller spolad bana. Vi är några entusiaster som haft ett förberedande möte och funderat lite i termerna att ansluta oss till TWC och försöka få till stånd någon bana i närområdet. Jag har f n ingen aning om var vi hamnar och om det passar styrelse/medlemmar inom TWC men hursomhelst skulle en sådan lösning nog i sig kunna föra med sig åtminstone:

    1) Ett utökat antal medlemmar;

    2) Ytterligare ett argument för klubbhus mm;

    3) Påvisbar aktivitet även den kalla årstiden.

  • swe-496

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 14:30

    Rent ut sagt skitbra. Kontakta tsss här på Steffo. Han är involverad i TWC.

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 19:48

    Jag är på. Om nån i styrelsen i TWC ser detta kan ni väl fundera på hur man kan gå vidare. Jag skall SMS:a Tobbe vindsökaren som jag tror sitter i styrelsen me. Kombinerad is och vattenseglings spot vore kanon.

  • tsss

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 20:47

    hej

    Jag sitter inte längre i styrelsen, inte Vindsökaren heller. Kan ju säga att under dom år som varit sedan det stod klart att den tomt vi hyrde billigt, skulle bebyggas, så har vi försökt argumentera för behovet av vattensportmöjligheter osv. Så vi ser det som en framgång att vi gått från 2007 års “Packa ihop o dra vart ni vill” till att vindsurf och TWC ska finnas kvar på något sätt. (Även båtklubben fick besked att det inte var önskvärt med båtar på land under vintern, det var inte snyggt. Folkpartisten i kommunstyrelsen ställde sig upp och blåljög att det fanns gott om platser på andra båtklubbar i kommunen..)
    Badet skall flyttas in i viken längre mot SO är det meningen. Det nuvarande badet kan då ge möjligheter att komma ut på vattnet även om det inte blir idealiskt. Bättre något än ingenting. Vill man slippa en krånglig utsegling så kan man ju kasta i brädan från den flytande vågbrytaren som kommuen ska lägga ut åt båtklubben. Till vad nuvarande Strandbadet ska transformeras i framtiden är oklart, ev blir det byggnad på stranden med restaurant/ café eller sånt. Till mig sa man att vissa intressenter anmält intresse att driva sådant, jag vet att Bicless var intresserad också av att starta verksamhet där. Den skiss som just nu gäller är gammal och kommer nog att revideras.

    Den tomt vi hyrde i över 25 år hade kommunen köpt för länge sedan, just för att bebygga med bostäder. Värdet för tomten är många mille. Så alternativet att fortsätta där vi var fanns inte för beslutsfattarna. Snart kommer den att bebyggas
    Självklart kunde man önska att politikerna var mer intresserade av sport o friluftsgrejer men då behöver man ett bättre trollspö än vi har. Ett exempel på hur föga intresserade dom styrande är av båtliv o sådant, är att man sade upp kontraktet för Tyresö båtvarv. Det var vår kommuns enda varv och hade legat på samma ställe sedan 30-talet. Argumentet att en skärgårdskommun åtminstone borde ha ett båtvarv föll inte i god jord. Numera är det 5- 6 radhus på den tomten.
    Hoppas någon känner för att tala med kommunstyrelsens ordförande, han bor inte långt från stranden o TWC.
    Jag har lagt ned en del krut på detta tidigare så jag ger mig nu.

    Tomass

  • electric

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 22:03

    @Svenne 714534 wrote:

    Jag tycker – som representant för Södertörns – att ni ska höra av er till styrelsen och inte bara dra lasset som TWC:are, Vi är betydligt större och ni är medlemmar i Södertörns också så varför inte utnyttja det. Även om det är ni i TWC som drar det vidare så kan vi säkert stötta upp.

    Det är många sporter som får stryka på foten numera. Kommuner gagnar inte spontanidrott eller sporter som inte platsar på idrottsanläggningar. Individualism (på alla nivåer) och markförsäljning går numera före ideal om att behålla natur och tillgänglighet.

    Yes, vi i Södertörns surfklubb kan bistå på de sätt vi kan. Ett kan tyckas simpelt men ändå effektivt sätt är att vi tar fram en skrivelse, där vi uttrycker vårt stöd för TWC, som vi tillställer samhällsbyggnadsnämnden m fl kommunala organ (och direkt till några politiker), med kopia till lokalmedia. När en så stor organisation som Södertörns surfklubb, 180 medlemmar, ger sig till känna kan det helt klart göra intryck. Och så kompletterar vi med insändare i lokala media.

    Därtill ska ni själva givetvis utnyttja ert medlemskap i Riksidrottsförbundet/Svenska Seglarförbundet, genom att uppmana dem att också ta fram en skrivelse till kommunen. Varför inte också den lokala Naturskyddsföreningen?

    Precis dessa saker bidrog starkt till att rädda SWC (Södertälje) när dess spot vid Farstanäs var hotat för två år sedan. Nu genomfördes visserligen dessa saker redan i samband med samrådet för detaljplanen för Farstanäs – och SWC mobiliserade så många surfare av olika kategorier till samrådsmötet att de till och med var i majoritet bland deltagarna – men det är ändå inte kört för er. Men det gäller att ligga i … Hör av er så hjälper vi till!

    /Lars

  • swe-496

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 02:55

    Tsss. Jag visste inte att du hade lämnat styrelsen, men du har mycket info om turerna som varit runt kommunens agerande som kan vara intressant för de som vill fortsätta driva frågan om vattensporter med kommunen, därav tipsade jag om dig.

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:09

    Skrivelse låter toppen. Bra förstagrej.

  • badjanne

    Medlem
    17 augusti, 2013 vid 08:51

    Hej
    Så här behandlar Malmö Kommun vår fina klubb som firar 30 år nästa år

    [video=vimeo;72474268]https://vimeo.com/72474268[/video]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyresö Windsurfing Club – hur ser framtiden ut?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.