Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS Äntligen har man fått ett paket!

  • rambo_johnson

    Medlem
    15 november, 2003 vid 12:30

    Svar till:


    Kan nån förklara för mig hur man gör handlepass med UDS???

    [/ QUOTE ]

    handle pass e snart ute, jevla fäg trick endå, bara lou som gör den rätt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2003 vid 13:17

    Med UDS kroken kan man ENKELT fixa en HP attachmen tamp runt
    midjan som man fäster leachen i. Troligen är det inte UDS
    utan SSS som man kör med om man är SÅÅÅ avancerad och berest
    som peps blush.gif)

    /Michel/Kiteshoppen Varberg

    Om vädret är ok, kommer UDS,SSS, V4 att kunna testas imorgon i Björkäng eller Apelviken.

    /Michel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2003 vid 16:30

    Jag har laddat ned en filmsnutt från filmen “unhooked”. Där kör en liten finnig kille i vita kläder så det ryker med något som liknar UDS men fäst i selen på ryggen. Filmsnutten börjar med att han svamlar om expressionsession…..
    Någon som sett filmsnutten och kan säga om det är UDS han kör med och kan du utveckla SSS?
    /O

  • patrikol

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:30

    Ok en timmes UDS körande idag min vikt 90 kg, Varipro 138 X 38, Naish Aero II 14 kvm, 8-9 m/s. Inga vågor, Kan bara säga WOW känslan av att ta upp kiten i 8 m/s och inte känna något drag alls gå lugnt ut i vattnet för att i nästa sekund fara iväg längs vattnet.

    Körde endast med leashen hade aldrig i “Chicken loopen” (Vilken i det här systemet skall betraktas som en fast loop med fullt drag), att kunna själv bestämma om man vill ha full rulle eller inget drag alls i kiten är för mig som endast kört en säsong knappt är helt fantastisk, verkar vara mycket lättare att ta höjd.

    Inte att förglömma! Många är vi väl som slammat och sedan upptäcka att Chicken loopen har lossnat! Ja då är det dags för världens drag hänga som en slips i luften. Skall jag släppa och behöva riskera kiten eller att reda ut linor i 30 min eller försöka få dit loopen?

    Ja detta scenario finns ju inte med UDS! Som nybörjare och ur säkerhets synpunkt verkar det helt fantastiskt. Nu har jag bara provat systemet för första gången så jag återkommer senare med utförligare rapport, men första testet gav definitivt mersmak. Det är en väldigt konstig känsla i början så det tar nog ett par gånger innan man vant sig.

    Men rent spontant tror jag att man nog lär sig dubbelt så fort och kan öka sin kite storlek med en storlek kanske ännu mer. Känns helt fantastiskt att kunna depowera näst in till helt. cool.gif smile.gif

  • hengo

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:34

    låter ju hur bra somhällst det där!
    går det att bygga själv tro?

  • kitelife

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:36

    japp, allt går och bygga själv! kanske inte uds men lätt spinnleash…

    Ska bara få tag på lite delar så ska jag lägga upp en bild på en hemmabyggd “naish krok”…

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:39

    Gör det säkert men eftersom ett uppgraderingskit som passar till vilken bom som helst kostar strax över tusenlappen så är frågan om det är lönt. Säkerheten är säkert större på riktiga grejor som är testade ordentligt, än ett hemma bygge. Dessutom blir det kanske inte lika bra i allafall så varför snåla på en sådan sak? Du skall i såfall koppla leashen direkt till dina mitt linor utan att blanda in chicken loopen. Skall sammanstråla med Pan så att han kan se hur grejorna ser ut och funkar så kan vi kanske säkert avgöra om det är lönt. Men varför inte unna sig en julklapp för en tusing?

  • x3m

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:45

    Om man köper en naishkite-04, får man med UDS då?

  • patrikol

    Medlem
    15 november, 2003 vid 17:52

    Nej tyvärr det är ett tillägg som du måste säga till om. Räkna en tusenlapp mer än utan.

  • michel

    Medlem
    15 november, 2003 vid 18:11

    SSS är en roterande fångerems system
    “Spinning Safety Leach System”. Mer traditionellt system med
    “vanlig depower”. I och med den nya “kroken” är det enkelt att
    istället för att haka fast leachen i det roterande fästet i kroken, trä i leachen i en tamp (med slang runt) som går runt ryggen och fäster där leachen skulle vara fäst.
    På detta sätt kommer leachen att följa med när du kör dina
    handle passes.

    Själv föredrar jag handle passes al’a Zeiron, då behöver man
    inte dylika anordningar !
    (Tack Kent för att du lärde mig detta trick!

    Med Vänliga Hälsningar
    Michel/KiteShoppen i Varberg

    PS
    Ikväll är det konspirations TV !
    Männinskan har aldrig varit på Månen !
    Skulle inte alla kunna göra så enkla saker som HP om det var så ?

  • michel

    Medlem
    15 november, 2003 vid 18:16

    Ja, om man köper ifrån KiteShoppen i Varberg.
    Normalt skeppas de inte med UDS. Vi vill dock att våra
    kunder skall kajta säkert !

    Vi kommer att ha en “special” på 10st X3:or med UDS!
    De kommer in om ca 1 vecka.

    Mvh Michel/KiteShoppen i Varberg

  • patrikol

    Medlem
    16 november, 2003 vid 14:47

    Ännu en timme på vattnet med UDS! Som nybörjare så är det helt fantastiskt! Provade idag med att hänga på chickenloopen som i detta fallet är att betrakta som fast loop. Helt otroligt fungerar skit bra tänk dig att du får bra ös det går fortare och fortare du kantar emot du försöker få fram draken för att minska hastigheten ner med draken i vattnet bra det funkar ju eller som vi nybörjare ibland upplever oj jävlar det går inte riktigt hoppsan nu är jag i luften och flyger var tog brädan vägen? Tja det kan du glömma med UDS du drar bara snabbt till dig bommen och tar bort Loopen ifrån kroken släpper efter på boomen och vips så är allt draget som bortblåst, lugnt vad gör jag nu då? Ah det här är ju hur enkelt som helst vi kör fullrulle på andra hållet istället! Vänta med spänning på att någon avancerad kiteare skall prova och uttala sig om systemet! Inte att förglömma att kunna ta upp och ner kiten utan något drag hur säkert som helst. För tjejer och killar som inte väger så mycket måste detta vara suveränt. Glömde ju nämna att jag provade vattenstart mycket enklare än tidigare kort sidoförflyttning och vips så klättrade kiten upp och ja ni har säkert gissat rätt inget som helst drag nu heller! Sakta och lugnt upp över huvudet inga överraskningar fan va bra det är.

  • kitelife

    Medlem
    16 november, 2003 vid 16:44

    sorry maan vill testa det men det vart för mycket nya grejor ida ; ) bidde ingen tid (eller snarare kraft över) men vi tar det nästa gång… jag är mycket nyfiken!

    //Pan

  • gugge

    Medlem
    17 november, 2003 vid 09:45

    Alltså, är det riktigt så att man trimmar in kiten utan chicken loopen? Men i så fall hur fasen de powrar man då?

    Det låter som om man håller bommen helt och hållet men ren handkraft tills man hookar i kycklingen, är det korrekt?

    /H

  • patrikol

    Medlem
    17 november, 2003 vid 10:17

    Nej du hänger ju i leashen (Den blir din chickenloop lina) Din ögla. sedan blir (Chickenloopen på det gamla systemet) din fasta ögla. Du har alltid frontlinorna fast i din sele via leashen och får på så sett ett enormt depower område, intrimmning av kiten gör du en gång när du kör med din ögla inkpopplad sätter den på max drag. Sedan tar du loss öglan och voila då har du den nya sensationen att depowera nästan dubbelt så mycket som tidigare! hook in= max drag luta dig tillbaka och njut, gör feta hopp eller andra trick, Hook out= Suveränt depower område inget drag vid upp och nedtag av kiten inget drag alls förräns du behöver det men såklart tillräckligt med drag för att köra nästan max om du vill det. Är inte så duktig själv ännu, men misstänker att det kommer att dyka upp en hel del nya trick eftersom du blir så otroligt rörlig på alla håll.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS Äntligen har man fått ett paket!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.