Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Ullnasjön

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 11:23

    Jag känner igen väderläken från i går! 23 knop är ju helt ok i klister-snö. Har Du tidigare lagt ut någon bild på medarna du använder. De verkar ju fungera bra men hur går gipparna?

  • radius

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 16:03

    Använder långfärdsskridskor, fungerar riktigt bra i svängarna trots lång åkyta. Ska dock kolla på en lösning som ger en något bättre mark(is)frigång. När det är kall/torr snö så är det inga problem men som det var igår så blev en del plogande…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 16:38

    Mittåt – nu ser jag att det är skridskor. Jag trodde Du hade någon form av snömedar med en ismed i mitten men jag såg fel.

    Kommer det mer snö får någon kanske uppfinna en plog längst fram på 4-medars som tar bort all snö över 3 cm djup. Hibernan körde fast mot senare eftermiddag då det klibbade till sig rejält.

  • bicless

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 17:53

    Du kan höja skridskorna med aluminium profiler, såg en som gjort så igår.
    Men funkar verkligen skridskor utan att få sladd eller avdrift? Alla jag vet kör ju v-slip på medarna för att det skall fästa. Du kanske slipat om grillorna.

  • radius

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 18:55

    Ja, har v-slipat. Supergrepp och bra glid. Såg någon som hade kantställt sina skridskor, ska tydligen också funka. Bra tips att höja skridskorna med aluprofiler så att truck och axel slipper agerar snöskyffel. Pelegrin, det var inte bara 4 medars som körde fast i söndags, var i gott sällskap: )

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    25 januari, 2012 vid 14:31

    Radius vad har du för fri gång under trucksen? Höjd på Skriskor/Medar totalhöjd till infästning i trucks , orginal m8?

  • radius

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 19:22

    Det är 4,5 cm markfrigång. Kall och torr snö är egentligen inga problem även om snödjupet överstiger markfrigången, problemet är när det är tung och blöt snö som i söndags. Jag använder original S10 med den styvaste (vita) fjädern. Det funkar även med original S8. När jag bäställde S10 så hade jag inte bestämt vilken konstruktion jag skulle gå på, valde därför de bredaste.


    boardtests.com

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 20:56

    Jag tänkte mig mest infästning på medarna till trucksen M8 bult , men llänken var bra.
    Är medarna ledade mott trucksen , eller helt stumt?

  • marden

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 22:05

    hur känns s10 truckarna, är dom tillräkligt styva ? vilket iofs märks först i 30-40kn…

    tjusig hemsida du har ,seriöst diy på iceboard, bilder säger mer än 1000 ord nybörjarn…

  • radius

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 22:08

    Medparen är ledade. 2-3 mm mellan truck och “axel”.

  • radius

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 10:12

    Tack Mården: ) Originaltruckarna funkar bra, men det är carvingtruckar med mycket sväng i. Ska man enbart satsa på (top)speed så kanske man ska titta på mer renodlade downhill-truckar, men 30 är inga problem. Vad kör du för truck/medlösning och hur upplever du Mårdboarden när det kommer till stabilitet i hög fart och svängförmågan i lite lägre farter?


    Windsurfing at Boardtests

  • marden

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 19:44

    kollade lite på din diy förut o blev sugen på fjädertruks och hittade dessa http://www.kahalani.se/index.php?cPath=31_34_227
    som jag köpte 2 30 graders av ,märkte väl på första provturen på bandyplan att orginal fjädrarna var alldedes för mjuka o beställde dom hårdaste från usa ..men över 30 kn började det vobbla ändå, så skulle nog sattsat på vanliga truks…
    fastsättningen i trukarna är samma konstruktion som du har fast i trä…

    tillbringat några timmar i garaget i kväll o fått ihop en prototyp till en ny sorts isbräda som gnagt ihuvudet nått år tveksamt om det blir till nått ,men lite fin is att testa skulle va fint

  • radius

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 18:38
    Mården;680474 wrote:
    ..men över 30 kn började det vobbla ändå, så skulle nog sattsat på vanliga truks…

    Har pratat med en av teamåkarna på Kahalani och han var av samma uppfattning som du. Renodlade downhilltruckar är på väg. Ska testa dessa på nya brädan i kombination med mer traditionella medar…

  • marden

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 19:59

    Slog du på stort och köpte deras egna truckar ?
    Känns ju annars som långfärdsskridskor borde va svårslagna ..

  • radius

    Medlem
    15 februari, 2012 vid 05:41

    Nej men var sugen, men kunde se min äkta hälft framför mig när hon går igenom kontoutraget… Man får väl göra som med nya fiskespön etc, många små kontantuttag under en lång period..; ) Han jag pratade med hade kört över 100 med dom, på asfalt… appropå att sakna spärrar…
    Jag kanske håller fast vid långfärdsskridskor, men måste höja markfrigången ett par tre cm (trött på att ploga).
    Jag har köpt Caliber Down Hill truckar. Ska bli intressant att testa skillnaden med S10 orna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Ullnasjön

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.