Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2004 vid 20:48

    Svar till:


    Var och varannan surfrulle har ju lättklädda brudar som vackert trippar runt i alldeles för lite kläder på blåsiga stränder helt utan koppling till grabbsens spocks och bakåtloopar.

    [/ QUOTE ]

    Det där har jag också lagt märke till, och det borde vara möjligt att göra lite åt det, tycker jag. Sist jag såg en surfrulle (Plug’n Play) så reagerade jag faktiskt på att jag inte såg en enda tjej segla, men desto fler som trippade runt på stranden i bikini.

    Eftersom jag tycker mig ha sett Calle Nyberg här på konfen, och han sägs gilla att hålla på med filmkameror, så passar jag på och frågar hur svårt han tror det vore att sätta ihop en rulle med enbart flickfötter i stropparna? Givetvis med bibehållet antal loopar och spockar och så vidare. Det kunde ju till och med vara bra för sporten.

  • big_jeppe

    Medlem
    23 oktober, 2004 vid 21:02

    Det är extremt få lättklädda brudar på surfspotsen runt stockholm i alla fall. wink.gif
    Det är mest snubbar i tajta gummidräkter.

  • nordgren

    Medlem
    24 oktober, 2004 vid 20:04

    Haha den omgjorde reklambilden var bra! grin.gif

  • southe

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 08:05

    Svar till:


    väldigt intressant att läsa dessa diskussioner, av ENBART män!!!! smile.gif
    bestämde mig för att inte lägga mig i diskussionen, det har blivit så mycket tjafs när jag tagit upp sådana här ämnen tidigare i skolan, så jag har tröttnat… men jag ville verkligen säga Tack till Jesper B för mycket läsvärda och bra inlägg!!!!

    När det gäller reklamen som startade diskussionen, ärligt talat, jag hade nog bara bläddrat vidare i tidningen och kanske suckat lite. Men man är ju van vid sånt numera, tyvärr. Var och varannan surfrulle har ju lättklädda brudar som vackert trippar runt i alldeles för lite kläder på blåsiga stränder helt utan koppling till grabbsens spocks och bakåtloopar.

    [/ QUOTE ]

    Visst bläddrar man förbi och suckar..Jag är redan fast i sporten så jag ser annat i tidningen. Däremot ger det en atmosfär av att sporten är riktad till män. Visst reagerar jag instinktivt när jag ser naken-tjej-reklam, att det är riktat till en machokultur..I vissa vågsurftidningar märker jag mer av den sortens reklam och då krävs det kanske lite starkare tjejer, som inte bryr sig, för att ge sig in i en sådan sport. Är väldigt glad att t.ex moreno’s har skapat en förebild i wsurfen!!! Att se dem göra reklam halvnakna gör mig inget då jag vet att de är enormt duktiga.
    Vad gäller halvnakna män i reklamen uppskattar jag dem mer av windsurfing-kunnighets skäl än en kropp..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 09:53

    Calle har i den nya Fanatic filmen med några (nån) tjej som vindsurfar !!
    Honken

  • hellgren

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 11:01

    Tja!

    Jag vill börja med att påpeka att ja tjejer ska ha samma lön, dom ska inte utnyttjas, fördjävligt att dom våldtas och dom ska NATURLIGTVIS ha samma jobb som killar om dom har samma kvalifikationer.. Att detta inte är ett faktum gör mig oerhört förvirrad.

    Men jag vill bara påpeka att som någon sa så är det ganska varierande målgrupp som surfreklamen riktar sig till. Och som vi alla vet, sex säljer. smile.gif
    Och jag vet att iaf inte jag skulle avstå från att köpa en grymm bräda bara för att det stog en halvnaken tjej brevid.

    Det som dock stör mig med konversationen i allmänhet om jämställdhet är att man faktiskt nässtan bara tar upp kvinnornas problem. Jag menar, det är ju inte direkt så att killar kommer undan helt gratis heller. Ta t.ex. en vårdnadstvist.. Vem tror ni vinner?
    Eller en sån enkel sak som att det krävs mindre av tjejer i en del arbetspositioner, ex brandmän.
    Felet är ju satt redan i grundskolan när killar och tjejer ska springa på olika tider, hoppa olika högt mm. Antingen så få faktiskt feministerna ta tag i alltihop och sluta utelämna saker, eller så kan dom lika gärna låta det va..

    Hörde ni det nyaste? Dom vill att män ska betala extra skatt.. Varför kan vi inte bara återinför slaveri igen när vi ändå håller på? Fasst vi tar männen istället för svarta denna gången. Det e rätt! Jag vill sota för vad min farfar gjorde..

    /Hellgren

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 11:46

    Hellgren,

    man får bara prata om kvinnovåld om man samtidigt säger nåt fint om alla män som inte är lika inför lagen i vårdnadstvister?

    Ungefär lika intelligent som de som tycker att man inte kan arbeta mot djurförsök om man inte först har tagit hand om alla föräldralösa barn.

    Blir någonting mindre viktigt för att det finns nåt annat som också är lika/mer fel?

    Såna argument brukar mest användas som självrättfärdigande ursäkter av folk som varken har lust att hjälpa inlåsta hönor, limsniffande litauer eller slagna kvinnor.

    Jag tänker iallafall inte sätta mina fötter på en bräda från företag som gör idiot-reklam.

    //Louise

  • lars_k

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 12:24

    Hellgren snackade om jämställdhet, dvs mäns och kvinnors rättigheter i samhället.
    Inte kvinnovåld som är något helt annat. Kvinnovåld har inget med jämställdhet att göra utan är något som en liten klick assholes med stora problem sysslar med.
    Och att alla män ska sota för detta är helt absurt.
    Tycker jag… tongue.gif

  • feg

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 12:42

    Nu driver jag iväg från ursprungsämnet men jag bara måste.

    Om män ska betala extra skatt för att det finns män som misshandlar kvinnor så borde väl män även betala för hela fångvården. Det är ju huvudsakligen män som sitter inspärrade efter att ha begått våldsbrott, rånat, misshandlat och mördat.

    Jag tror att Gudrun Shyman får ta sig en funderare och börja skrika om detta också.

    För att sedan återgå till ämnet tycker jag att det är tragiskt när företag tror så lite på marknadföringspotentialen hos sina produker att de måste hänfalla till att visa nakna kvinnor.
    Om de verkligen tror att deras grejer är så dåliga att de inte går att sälja på annat sätt tycker jag att de ska låta bli att sälja överhuvudtaget.

    /feg

  • boman

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:06

    Tillbaka till ämnet smile.gif Vad tycks om Tjejen som grenslar starboards freesex då blush.gif kollar man i starboards nya katalog 2005 och deras freestyla bräda “freesex” så har dom målat dit nåt som liknar… grodyngel och sen tjejen på det…
    Nä tacka vet jag när det bara var GT ränder på brädorna smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 13:15

    Våld mot kvinnor är en jämställdhetsfråga.

    Och ja, schyman är väl en något förvirrad mediadomptör. Men den irritation killar känner över det löjliga förslaget kan kanske kan vara en nyttig upplevelse. Det är inget kul att klumpas ihop och få annorlunda behandling pga sitt kön.

    så det så. smirk.gif

    //Louise

  • jesper_b

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 14:20

    Jag hade verkligen bestämt mig för att inte komma med fler inlägg på denna tråd, men det vore sorgligt om inte Louise och andra inte fick lite medhåll här på konfen, inte minst av män. Jodå jag och många med mig, män som kvinnor anser att våld, kvinnomisshandel och våldtäkt är en jämstäldhetsfråga.

    Det finna många myter om t ex våldtäkt. En sådan myt är att våldtäkter oftast utförs av främlingar, dvs män som inte känner offret, och som dessutom är onormala, rejält sjuka, dvs skiljer sig från gemene man. Det är mycket svårt med statistik vad gäller våldtäkt. Det finns ett stort mörkertal. Många offer skäms och känner sig medskyldiga (vilket de får bekräftat av myndigheternas hantering av våltäkter) och anmäler därför aldrig brottet. Den statistik som finns visar dock att knappt 100 av 600 (drygt 15%) våldtäkter i sverige årligen sker enligt den stereotypa bilden. Dvs att en främmande man överfaller en kvinna och tvingar henne till samlag. Resten sker av vänner till kvinnan, inte sällan av vanliga killar med högst normal bakgrund och stort socialt umgänge. Dessa våldtar sina tjejkompisar, ofta iunder stor påverkan av sprit.

    Samma kille som uppriktigt menar att våldtäktsmän borde skjutas kan i nästa skeende vara våldtäktsman, åtminstone visar statistiken det.

    Det blir mycket svårt för vänner och anhöriga till dessa killar att ta in att dessa “normal” människor kan begå så pass fasansfulla brott. Det kanske var tjejens fel trots allt? Hon var kanske för utmanande klädd? Hon kanske var flörtig? Vilken djävla hora! Offret blir på så sätt våldtagen igen, först rent fysiskt, sedant mentalt/socialt. Allt för att vi har en felaktig bild av våldtäkter och våldtäktsmän. Vi ska vara noga med att inte konstruera monster som inte finns eller inte är så vanliga. Gör vi det kommer vi få svårt att förändra den skrämmande verklighet som vi dagligen lever i och reproducerar.

    Att Schyman tycks ha tappat all koll på verkligheten, eller blivit helt desperat på uppmärksamhet, är däremot en annan sak. Kollektiva skatter av ett kön är att likna vid slaveri, judeskatt och andra högst antihumanistiska fenomen. Även dessa var dock vardagsföreteelser en gång i tiden. En gång i tiden (och tyvärr fortfarande fast i mindre skala) kunde en högst normal vit man eller kvinna använda slavar eller se ner på judar. Föresten var det inte så många hundra år sedan det var lagligt att ta sig en kvinna av de lägre stånden. Jag menar även enligt den formella lagtexten.

    För den som vill fortbilda sig i våldtäktsproblematiken kan en liten lättläst men mycket viktig bok rekomenderas såsom introduktion: Katarina Wennerstam (2002) “Flickan och skulden – en bok om samhällets syn på våldtäkt”. Stockholm: Bonniers förlag.

    Och visst innebär de rådande könsstrukturerna stora nackdelar även för oss män. Jag vill vara pappaledig så mycket som möjligt och umgås med mina barn. Jag har killkompisar som förlorat vårdnadstvister på helt vansinniga grunder. Desto större anledning till att ändra på könsstrukturerna, till exempel genom att bekämpa reklam som reducerar kvinnor till mäns objekt, leksaker och ägodelar.

    Jesper B

    PS: Mitt nästa inlägg på konfen SKA handla om vindsurfing

  • lars_k

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 14:50

    Om man i en jämställdhetsdebatt har våldtäkt och våld mot kvinnor som argument så har jag och säkert många män med mej slutat lyssna för länge sen. Det känns för främmande helt enkelt. Det finns en anledning till att man förlöjligar feminister, vilket ju egentligen är synd. Men argumenterar man som t.ex. Schyman så får man fan skylla sej själv om ingen tar en på allvar.
    För mej handlar jämställdhet om arbetsmarknad, utbildning etc, det kan jag relatera till.
    Dock känns det som jag har gett mej in på något jag inte kan så mkt om. Vill ju bara helt simpelt surfa, rida vågor och gosa med min tjej ibland wink.gif

  • hellgren

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:00

    Svar till:


    Tja!

    Jag vill börja med att påpeka att ja tjejer ska ha samma lön, dom ska inte utnyttjas, fördjävligt att dom våldtas och dom ska NATURLIGTVIS ha samma jobb som killar om dom har samma kvalifikationer.. ATT DETTA INTE ÄR ETT FAKTUM GÖR MIG OERHÖRT FÖRIVRRAD.

    [/ QUOTE ]

    Till att börja med.. Så varför i helvete stirra sig blind på ett enda av dom grejjerna jag räknar upp, när jag till att börja med säger att jag stödjer dom bitarna till fullo..

    För det andra, vad NI gör är nervädera denna kvinna som visar upp sig med reklamen.. Det är inte något hon har tvingats till. Vore det inte för era åsikter så skulle ingen se ner på henne för att hon står där lättklädd, antagligen är hon själv ganska stolt över det. Vem är då ni att bedömma att hennes jobb förnedrar kvinnor världen över?? Jag anser inte att den här kvinnan är värd mindre än andra, inte heller att hon är ett sexobjekt. Hon är en fotomodell vilket är och kommer alltid vara ett respektabelt jobb, men tack vare människor som er så finns det en chans att hon känner sig mindre värd bara för att sånna här diskutioner uppkommer.

    Och det är inte bara tjejer som visar sig i underkläder, blir sexobjekt. Ta t.ex strippor, öppna en stripklubb i en stad (för män), det kommer bli ramaskri i flera veckor, men om chippendales dyker upp på din lokal pub så lovar jag att det kommer va fullsatt, och INGEN kommer att göra väsen av sig.

    Tramsigt att bli så upprörda över att en tjej vill göra reklam.

    /Hellgren

  • styret

    Medlem
    25 oktober, 2004 vid 15:47

    hellgren. nu handlar det kasnke inte om just den här tjejen, jag tror inte att nån här inne ser ner på henne. hon uppfyller ju samhällets alla normer för vad som är vackert (eller iallafall efter en del retusch). men vad det gör är att tjejr som inte riktigt lever upp till normen, eller gör det men itne ser det själva, får fel bild av hur dom behöver se ut för att ses som vackra. även killar får den inställningen eftersom den här bilden är den enda kvinnobilden man matas med i media.

    jag ahr seriöst kompisar som kan sitta och snacka och vräka ur sej. -Hon var itne rakad, fan vad äckligt! eller som tycker att tjejer med b-kupa har små bröst. det här är inget särsnitt av killar utan det är alldagliga såna man ser överallt.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.