Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utförliga tips på att segla mot vinden sökes!

  • Utförliga tips på att segla mot vinden sökes!

    Publicerad av croby på 10 augusti, 2010 vid 18:36

    Hey

    har precis börjat vindsurfa och har fått in åkningen såpass att jag kan driva med vinden iaf och har även lyckats byta håll några gånger då vinden börjat blåsa åt ett annat håll. Alltså då man slänger runt seglet över nosen och byter från ex. regular stance till goofy.

    Jag vet att detta förmodligen är en välplågad fråga men hur seglar man seriöst in till land igen ifall det blåser i de flesta riktningar ut från stranden o inte in? Ska man försöka vinkla seglet så det liksom ligger mera jäms med brädans längd och så man drar det in mot kroppen eller?

    Vore väldigt tacksam för lite snabbtips på detta för man dör ju typ varje gång då man inser hur långt ut man seglat utan att ha tänkt på de också måste man simma in me skiten till land igen haha:mad:

    ufo svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 19:04

    Här finns lite info, och en instruktionsvideo
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=74923″]vindsurfa motvind (nybörjare) – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • hellgren

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 19:14

    Hej hej!

    Hmm, lite svårt att förklara det här på ett bra sätt, men utan att rita figurer och kunna alla termer ska jag ge mig på en kort förklaring.

    Problemet, om jag förstår dig rätt, är att du seglar medvinds (lens, tror jag att det heter). Det du vill göra är att segla halvvind (?? kan verkligen inte termerna, ledsen för det). Men kort kan man säga så här, du står med vinden i ryggen, min förmodan är då att du seglar rakt fram från dig sett. Det du istället vill göra är att segla åt höger eller vänster från dig sett där. På så sätt om det blåser ut från stranden åker du alltså inte utåt utan längs med stranden. Sen är ju frånlandsvind oftast det sämre alternativet att segla i, då vinden ofta blir väldig byig.

    Mitt tips är till dig att antingen skaffa filmen “From beginner to winner” där dom förklarar allt sånt här. Eller så tar du och gör som jag gjorde, gå till biblioteket 🙂

    Nu står det inte vart du bor någonstans, men ett alternativ är ju alltid att ta dig till ett surfcenter någonstans i sverige och gå en kurs. Vart bor du?

    /Hellgren

    Edit: Jo, det står ju vart du bor.. Men oj, där uppe får någon annan hjälpa dig med vart det finns center. 🙂

  • zurfman

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 20:59

    Icke planande: tippa seglet bakåt så går du upp mot vinden (dvs bakänden på bommen mer ned mot brädan)
    Slå sedan mot vindan utan att driva för mycket (snabbt.., fast utan att trilla i), gippa först när du tagit mycket höjd.

    Planande: Skota in seglet mot brädan, bakkanten av seglet in mot brädan (ej för överriggad, dvs för stort segel, då blir det svårare).

    Med hängsele planande: Öka kraften i hängselen o skota in mer.

    Ju bredare bräda o större fena ju lättare att ta höjd. Centerbord kan ju ses som ett extremfall av stor fena.
    Det är enklare att hålla planingen på bredare brädor, därför kan man ta mer höjd (enkelt uttryckt).

  • pgvirtual

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 21:00

    Det finns ju en hel del på webben:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8GbSXn37f5k&feature=related”]YouTube- ‪learn how to windsurf‬‎[/ame]

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=dzqv7t0UHqM&feature=related”]YouTube- ‪Part 3 – How to Get Started Windsurfing – Learn Windsurfing‬‎[/ame]

    Och mera liknande på samma ställe…

  • jessicasmith

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 07:44

    very nice forum

    envisionwebhosting http://envisionwebhosting.com
    actualtests http://actualtests.com
    actualtests oracle certification actualtests oracle certification
    actualtests CISSP actualtests CISSP
    actualtests 640-461 actualtests 640-461
    actualtests SY0-301 actualtests SY0-301

  • emilvikingstrand

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 11:12

    du kanske borde gå någon surfskola?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 11:30

    Det kan vara knepigt att lära sig ta höjd, vilket ändå är det mest grundläggande för att seglingen ska fungera rent praktiskt.

    Ta för vana alltid försöka ta så mycket höjd Du kan prestera utiftån egen förmåga. Höjdtagning kräver koncentration och flexibilitet att känna av vindbyar och vindvridningar.

    Halvvind, slör o läns är lyx som Du kan ägna Dig åt som belöning när Du kryssat upp tillräckligt. Annars är det ständig höjdtagning som gäller.

    Om vi nu inte talar i termer planing så är det viktigt att inte skota hem för mycket. Börja segla med öppen rigg och skota in försiktigt. Jobba med fötternas placering och tryck upp brädan sakta mot vindögat. När brädan saktar ned för Du fram riggen något tills Du får lite fart. Undvik igen att skota hem utan försök istället fånga vinden.

    Fortsätt koncentrerat denna “kamp” tills Du tagit höjd ett par hundra meter. Sedan kan Du unna Dig att segla på halvvind!

    Lycka Till

  • ufo

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 19:18

    @Herr Pelegrin 713431 wrote:

    Det kan vara knepigt att lära sig ta höjd, vilket ändå är det mest grundläggande för att seglingen ska fungera rent praktiskt.

    Ta för vana alltid försöka ta så mycket höjd Du kan prestera utiftån egen förmåga. Höjdtagning kräver koncentration och flexibilitet att känna av vindbyar och vindvridningar.

    Halvvind, slör o läns är lyx som Du kan ägna Dig åt som belöning när Du kryssat upp tillräckligt. Annars är det ständig höjdtagning som gäller.

    Om vi nu inte talar i termer planing så är det viktigt att inte skota hem för mycket. Börja segla med öppen rigg och skota in försiktigt. Jobba med fötternas placering och tryck upp brädan sakta mot vindögat. När brädan saktar ned för Du fram riggen något tills Du får lite fart. Undvik igen att skota hem utan försök istället fånga vinden.

    Fortsätt koncentrerat denna “kamp” tills Du tagit höjd ett par hundra meter. Sedan kan Du unna Dig att segla på halvvind!

    Lycka Till

    ..och glöm inte att TITTA dit du ska!
    Titta inte på ditt segel, inte på din bräda och inte heller på vattnet runtomkring utan titta dit du vill komma eller möjligen ännu längre uppvind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utförliga tips på att segla mot vinden sökes!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.