• pelle-surf

    Medlem
    24 juli, 2014 vid 22:33

    @Stiss 725272 wrote:

    Att kiten inventerar (vänder sig ut och in) är sånt som händer. Det brukar hända mig när jag misslyckas med ett hopp och tappar sträckningen på linorna. Då kan kiten trillar ner och vända sig ut och in om man har otur.

    @Stiss 725281 wrote:

    Att en kite lägger sig med insidan ut har jag aldrig varit med om. Borde kanske kunna ske om man pumpat kiten för klent. Desto klenare man pumpar den desto lättare har den även att inventera eftersom den blir mer flexande.

    Jag fattar inte riktigt diskussionen. Först har det hänt flera gånger men sen har det aldrig hänt ?
    Tror att man blandar ihop tvistade linor med inverterad kite.

  • skanepaul

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 07:33

    haha ok, kan vi få lite klarhet!? 🙂

    Har den inverterat helt eller bara rullat genom linorna?

  • pripps

    Medlem
    25 juli, 2014 vid 17:06

    Jag hade en cabhrina contra bow, den inverterade så att struttarna hamnade på utsidan !
    Att den dyker ner mellan linorna är väl ingen invertering,det kan ju hända vid taskig vind lr
    att man kör ikapp kiten !
    /Tommy

  • stiss

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 08:53

    @pelle surf 725352 wrote:

    Jag fattar inte riktigt diskussionen. Först har det hänt flera gånger men sen har det aldrig hänt ?
    Tror att man blandar ihop tvistade linor med inverterad kite.

    OK jag klargör :). Det du och någon annan kallar inventerad kite (dvs att den flyger med insidan ut) har aldrig hänt mig någonsin (kör RPMs). Det jag kallar inventerad kite (tvista linorna och som i utlandet kallas inverted kite, om jag inte är fel på det) har hänt mig många gånger.

    @sailortrash 725342 wrote:

    Jag körde med en naish cult med rätt tydlig sigma (2010). Kan inte egentligen uttala mig om kiten, för jag har inte kommit igång än. Men har kraschat och relaunchat den massa ggr redan, och den viker sig väldigt lätt. Den har ju naturliga “brytpunkter” i sin sigmaform, vilket gör den svår att relauncha i marginalvind. Å andra sidan ska den ha bra top end….
    Den har 5 strutar och har bra drift, släpper jag bommen i en krash ligger den kvar och flyger när jag får upp huvudet ur vattnet igen. Jag tror den måste pumpas extra hårt för att komma till sin rätt faktiskt, och detta pga sigmaformen. Fast jag har inte kört ngn annan kiteform.

    Har launchat andras naish cult och tycker ofta att den är väldigt flexande och ibland vill vika sig när man håller upp den för launch. Känns som att den inte håller formen bra eller så har ägarna bara pumpat dem för dåligt?

    Baserat på vad folk skriver så verkar förmågan för kiten att vända sig med insidan ut vara beroende på vilken kitemodel man kör. På min SS RPM Open-C är det nog omöjligt om den är pumpad hård.

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 09:24

    Ja som sagt i på gränsen vind ( som jag vart ute i eftersom jag är noobe) så händer det att den rullar ihop sig på ett sätt som jag inte sett vanliga bows göra (typ switchblade).

  • pelle-surf

    Medlem
    26 juli, 2014 vid 10:58

    @Stiss 725375 wrote:

    OK jag klargör :). Det du och någon annan kallar inventerad kite (dvs att den flyger med insidan ut) har aldrig hänt mig någonsin (kör RPMs). Det jag kallar inventerad kite (tvista linorna och som i utlandet kallas inverted kite, om jag inte är fel på det) har hänt mig många gånger.

    Ok. men om man då kallar tvistade linor för inverterad kite, vad kallar man då en kite som har “krängt” sig så insidan är ut ? tvistad kite kanske ?
    Bara så att jag och någon annan uttrycker oss rätt om vi är utomlands 🙂

  • milkman

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 21:17

    Inverted kite utomlands har varit att kiten flyger vänd ut och in. Alltså med struttarna utåt. Borde vara samma på svenska “Inverterad kite”
    Var ganska vanligt 2006 när bowkiterna kom, men har blivit mindre vanligt nu. Tror det är därför folk missförstår ordet. Jag frågar alltid en extra gång vad de menar idag, oftast har uttrycket använts fel tycker jag.

    Kiten rullat genom linorna, oavsett vilka utav linorna = lintrassel 🙂
    Vet inte ett bättre namn, kanske att att draken “slagit sig”? Som i att draken gör ett slag genom linorna?
    Eller varför inte krängt sig? Som i krängt sig genom linorna?

    När kiten slagit sig fungerar alla system med fyra linor som vanligt. Det är bara femlinors-systemen som man bör vara påläst på innan man råkar ut för det.

  • pelle-surf

    Medlem
    2 augusti, 2014 vid 21:55

    Varför krångla till det så.
    Inverterad kite = struttarna ut.
    Och som du skriver, rullat genom linor = lintrassel.
    Var mycket byig vind i torsdags och en kille skar sönder bladdern då kiten helt tappade kraft och
    föll ned från kl 12, den roterade då ett varv så att frontlinorna låg lindade runt kiten, när det sen kom en kraftig vindby och det blev drag så skar linorna hål i bladdern. Så som jag fattat det hela.
    Det kan man kalla lintrassel, sönderskuren bladder och en förbannad otur.

  • sailortrash

    Medlem
    3 augusti, 2014 vid 06:59

    @Milkman 725620 wrote:

    När kiten slagit sig fungerar alla system med fyra linor som vanligt. Det är bara femlinors-systemen som man bör vara påläst på innan man råkar ut för det.

    fast med sämre depower, i mitt fall. men det kanske går att justera om man drar en bra bit i trimlinan. utöver sämre depower tyckte jag även att draken blev tyngre i styrningen. men visst, det gick ju att köra. skulle inte vilja göra det i hård vind dock…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.