Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf utredning av isseglingsolyckan mars 2011

  • bicless

    Medlem
    10 november, 2011 vid 10:28

    Bra att du lägger upp det här. En slutsats jag drav av rapporten är att ju fler människor man är i gruppen och ju mindre och mer kontrollerad yta man skall röra sig på ju säkrare.

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2011 vid 11:14

    Har läst rapporten nu…Det jag tagit till mig är främst det som Bicless nämner. Var tidigare inne på flytoverall, men borde kanske köpa en torrdräkt istället, typ av “Cordura” eller nåt liknande tåligt material. Badar man ofrivilligt så har man iaf större chans att klara sig i och med att man inte blir nedkyld lika fort…Dräkten jag tänker på är typ en sån här http://www.ebay.de/itm/Mystic-Force-Drysuit-Trockenanzug-NEU-Winter-2011-2012-/380370880680?pt=DE_Sport_Wassersport_Kitesurfen&var=&hash=item9758c1b7d3 , borde väl funka om man klär på sig lagom under?

  • bicless

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:07

    Absolut, sån har jag testat (alltså mysticen), de andas också, inte lika bra som en gortex men helt ok för att kunna ha både som vindsurfdräkt och isseglingsdräkt.

    Vi har tagit in en liknande från tyska Dryfashion så den skall jag testa i år. Får se om det är nån skillnad.

    Men man skall ha klart försig att en torrdräkt håller en visserligen torr men man skall också klara larma nån och klara sig från nerkylning så den är inte lösningen på alla problem. Men klart säkrare än vanliga skidkläder jag körde tidigare.

    Bicless

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:23

    Man ju ha dubbla mobiler med sig, en innanför dräkten samt en utanför…Går man igenom o kan inte ta sig upp med isdubbarna så får man ringa efter hjälp…Jag har iofs inte testat men jag tror inte att Pirate plankan “sjunker som en sten”, eller i vart fall så hoppas jag att den flyter någorlunda. Den väger väl kring 10-12kg o nog borde det finnas mer än 10-12 liters volym, med andra ord lösgör man riggen har man flythjälp i form av en bräda som man kan lägga sig på o sedan “paddla” mot säkrare is, borde vara enklare än att ta sig fram med dubbarna då brädan fördelar vikten bra…Sen gäller det ju att komma ihåg detta…Vore intressant att ta reda på om Pirate plankan verkligen flyter, gör den det så är det en klar fördel ur säkerhets-synpunkt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:59

    Det är ett angeläget tema som tas upp som samtidigt säkert kan vara skäl för många att avstå från att överhuvudtaget våga sig ut på isarna. Vi får väl ta till oss de goda rekommendationer som framgår av rapporten och försöka agera så att vi inte drabbas av någon liknande tragik i vinter.

    Vad gäller kädseln så är det förmodligen inte helt enkelt att finna en lösning som passar alla. Om man t ex talar om mycket aktiv åkning med återkoppmande gippar på en 4-medars så är det ansträngande på ett sätt som kanske kan motsvaras av att med återkommande svängar ta sig ned för en lång brant backe på snowboard. Att under dessa förhållanden bylta på sig en tät överlevnadsdräkt eller flytoverall kanske inte är något som tilltalar de som blir rejält varma och t o m “dyng-svettiga”. Problemet är ju att man vill vara lagom varm under den tid man snurrar omkring på isen samtidigt som man önskar flyta och hålla värmen om man trillar i och blir liggande. Jag har ingen uppfattning hur man kan lösa den ekvationen. Det blir intressant att se vad Bicless får fram vid test av nya grejer.

  • oaxen

    Medlem
    10 november, 2011 vid 16:03

    Ett tänkbart alternativ är ju att använda våtdräkt under kläderna.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 november, 2011 vid 17:02

    Oåxen – Det kanske skulle fungera! Rent spontant verkar det inte helt omöjligt. På hösten kan man ju vindsurfa med en jacka utanpå dräkten utan problem så varför inte…

  • jr555se

    Medlem
    10 november, 2011 vid 18:01

    otäck läsning. stor del till att jag inte lockas så hårt av att köra bil på isen längre.

    Skulle man inte bli ohyggligt varm med t.ex. en 5/3 under kläderna?

    -johan

  • tsss

    Medlem
    10 november, 2011 vid 23:20

    Bra om det funderas i stugorna på ev risker. Tror att klädfrågan är något som borde gå att utveckla, precis som flera varit inne på.

    Personen B, den överlevande seglaren, tog sig inte bara upp på land, han orkade gå nedkyld med slalompjäxor på fötterna upp på ön för att leta fast telefon och sedan över isen mot Björkviks brygga där han mötte andra seglare. En tuff prestation eftersom han ju blivit blöt så hade han extra tyngd i kläderna. Har svårt att tro någon skulle klara av den prestationen om han inte haft den flytoverall som det talas om i texten. Möjligen var detta faktorn som gjorde att han klarade sig.

    Själv har jag bara testat kitewing litet då o då, men aldrig med skidor. Har heller inte gett mig iväg utanför rekade isytor. Tursegling har ju varit ytterst ovanligt under 70, 80 och 90-talen men efter kitewingens genombrott så har det blivit betydligt fler som gett sig iväg på orekade isar. Förstår mervärdet i sådan segling, men riskerna är bevisligen påtagliga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 november, 2011 vid 10:20

    Skulle man inte bli ohyggligt varm med t.ex. en 5/3 under kläderna?

    Det är säkert inte den ultimata lösningen men det är ju ändå så att man ibland kan vindsurfa timme ut och timme in utan att plurra exmpelvis på hösten. Man kan ju hoppa i plurret om man blir för varm. Det går inte på vintern men å andra sidan är det ju betydligt kallare på vintern så man borde ju inte bli lika varm även om man har jacka och brallor utanpå.

    Helst skulle man ju vilja undvika våtdräktsalternativet men i vissa sammanhang, under osäkra is-förhållanden, kanske det kan vara ett alternativ om man vill känna sig säker. Fördelarna skulle vara att man klarar ett stund i vattnet med viss flytkraft och nackdelarna att det kan blir varmt, instängt, för påbyltat och sedan har vi ju det som vi kanske inte talar så mycket om = urineringen.

  • bicless

    Medlem
    11 november, 2011 vid 23:47

    Det är nog helt ok med en 5/3 under men om man skall fokusera på säkerheten, hur länge ligger du med en 5/3:a i 2 gradigt vatten.

    Jag tror mest på torris och varma kläder under. Så kan man ligga i plurret lääänge om det skulle behövas. Skall man segla på tur på orekade isar får man nog räkna med att man kan behöva bada rätt länge om man går igenom.
    Om du kör torris så tänk på att torrdräkten i sig inte ger värme (annat än IOn fuse/fusion då). De andra är som enn typ vindjacka men hållbara med 3 lager nylon. Så värmen får man av understället. Använd fleece, ylle eller tekniska material som Thinsulate, polyprolen etc.

    Sen vill jag passa på att sticka hål på myten om att en torris vattenfylls om det går hål på den. Det är extremt ovanligt, normalt pressas dräkten mot kroppen av vattentrycket. Man brukar tömma dräkten på luft om man plurrar genom att lufta halstätningen, då är det lättare röra sig i dräkten än om den är helt luftfylld så man blir som en michelingubbe.

  • svenne

    Medlem
    12 november, 2011 vid 01:34

    Jag har seglat massor med torrdräkt (inte surf – katta & trimaran) och kan intyga att det är som Bicless säger. Ett eller två bra underställ och en torris på det så kan man ligga länge i vattnet trots isväder. och även om en mudd läcker så är det inte *Floff* genomsur, det läcker in runt mudden och någon decimeter från den är det torrt som vanligt. Ett litet hål blir inte mer än en liten fläck.

  • oaxen

    Medlem
    12 november, 2011 vid 09:45

    Fast om man skulle plurra med en torrdräkt på skulle det då inte vara en fördel att via halsmudden blåsa in och fylla hela dräkten med luft så att man flyter högre samt får ett varmare luftlager?

  • gustav1980

    Medlem
    12 november, 2011 vid 10:34

    Det finns risker kring det här med luft i torrdräkter. Är oturen framme så hamnar luften i benen, du roterar och drunkar med huvudet nedåt och benen flytandes vid ytan.
    I samband med övningar och räddingsaktioner från fartyg har jag hört att man är mycket noga med att tömma torrdräkten på luft innan man hoppar i. Men förutsättningarna/dräktarna kanske är annorlunda för issurf?

  • svenne

    Medlem
    12 november, 2011 vid 12:07

    Ingen luft i dräkten, precis som Gustav säger. Fråga någon sportdykare som har torris vad de tycker om luft runt fötterna…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf utredning av isseglingsolyckan mars 2011

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.