Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad bör en 08a kosta?

  • Vad bör en 08a kosta?

    Publicerad av mes på 22 oktober, 2008 vid 20:42

    De flesta brädor kostar ju ungefär lika mycket när dom är nya och jag undrar vad man bör ge för en begagnad 2008 i toppskick? Ni som köpt 2008-or…vad har det landat på cirkus?

    ola-h svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ebh

    Medlem
    22 oktober, 2008 vid 21:31

    Allt mellan 10-30% (enstaka 40%) ner jfr nypriset. Ibland har jag sett beg som tangerat höstrean.
    /ebh

  • imported_borje

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 06:09

    Ja, mellan 7-8k tycker jag är rimligt.

  • kamaaina

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 06:26

    Beggad 08….
    Jag tycker 6-7 tusen beroende på skick. Den är ju faktiskt 1 år gammal.

  • andersbq

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 06:36

    beror ju väldig mycket på skicket.
    är det en helt ny bräda oanvänd, dra av 20-25% (om den varit ute ett år, men det finns ju 08-or som kom i våras)
    Om det är en bräda som används 1-5 ggr, ytterligare 5-10%.
    Om det är en inseglad bräda som är normalt körd, ca 35% ner
    och om den har synliga dingar och lagningar 40-50%.

    Sedan är det ju det där med efterfrågan kontra tillgång…
    Det är ju lite olika på freeride, våg, freestyle och slalom.

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 13:02

    Som abq skriver, i slutändan är det en fråga om tillgång och efterfrågan. jag säljer ofta “årets” brädor just när nästa års dykt upp hos mig. Oftast är det superfräscha. Om det är en attraktiv modell kan de gå för 8500:-. Mer svårsålda modeller/storlekar kan jag få släppa för ned mot 7000:-. Med lite oflyt och om jag tröttnar på att ha prylarna i garaget kan de få gå ännu lite billigare, som tex min iSonic 76 snart får göra. Det är ett solklart exempel på en udda storlek.

    Som köpare är det helt enkelt en fråga om vad DU tycker brädan är värd. Det FINNS inget absolut värde. Om det är den psykologiska välbefinnandeeffekt av att göra ett kap du är ute efter, skambjud lite då? Kanske går det hem. Om det istället är en bräda som du verkligen behöver, så är ju alla rimliga begagnatpriser på 08:or ett kap jämfört med vad en ny bräda skulle kostat. Och efter et par tre seglingar kommer de inte gå att avgöra om brädan du köpte var ny eller begagnad.

    Som begagnatsäljare tror jag köparna är lite för snåla (eller för måna om att itnebetala “för mycket”). Det är förbluffande ofta som jag har en bräda ute och ingen hör av sig. Sedan sänker jag priset 500 och säljer den direkt varefter 5 personer hör av sig och ångrar att de inte var snabbare. Det måste väl rimligen vara värt de där 500 och få knipa brädan tidigare och dessutom få lite större urval, eller?

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 13:06

    Och sedan skall vi inte glömma att lägga till den absolut viktigaste faktorn för begförsäljning – att det blåst lite på sistone och ser ut att kunna göra det framöver. Det kan lätt påverka priset med ett par tusen…

    Men som en fingervisning så tycker jag att beggade “fjolårsbrädor” i bra skick som är hyggligt efterfrågad brukar gå för snäppet mer än halva nypriset i butik (dvs runt 7000:- för en planka som såldes för 11 995 i shop), medans en lite mer “udda” sak blir lite billigare såklart.

  • safesurfer

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 19:45

    Ola din gammla is101 går som tåget, och bara en sådan sak som snabb och säker hemleverans är ju vär massor. Ett bra impulsköp hel enkelt. Tur man inte tvekade en dag på vattnet är mer värt än 500kr.

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2008 vid 20:22

    Cool. Riktigt aggressiv gipp på bild 1.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad bör en 08a kosta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.