Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad får mig att windsurfa?

  • foobar

    Medlem
    17 april, 2007 vid 21:51

    Havet. Det magiska havet. Även innan jag windsurfade stack jag ofta ut till havet bara för att titta på det. Se skiftningarna i dess humör. Se allt från det svala speglande lugnet en svensk sommarkväll till den oändliga kraften och makten i det en stormig kall svart vinternatt när det får en att känna sig så ofantligt liten. Och att få vara en del av havet när man är ute och surfar är en ynnest och en kamp. Att försöka vara ett med havet och inte mot det. Att vara följsam och mjuk och stark och bestämd när det behövs. Att vara en liten, liten människa i allt det stora.

    Och att på nåt sätt vara mer observant på naturen. Följa vinden dag för dag, timme för timme. Flaggstänger, buskar och moln. Kolapapper och löv. Lågtryck och högtryck och regnmoln och årstider och temperaturer.

    Och sen njutningen i att packa bilen och köra genom stan när det blåser upp och vanligt folk hukar sig från vinden och nu ska jag, man, ut och kämpa på havet. När ni andra siktar mot tevesoffans koma och djupdykning i chipspåsen så ska jag ut på havet på en alltför liten plastbräda och ett alltför stort plastsegel och om jag har tur och gudarna ler mot mig så överlever jag. Och gör om det i morgon igen.

    Och stressen ut, och flytta på er jävla sjusovande satans komapendlande vägbulor! Och det totala världsomspännande långsamma lugnet hem efteråt på tysta småvägar.

    Och jag har fan bara surfat i ett par år…

  • klang

    Medlem
    18 april, 2007 vid 06:11

    @Clemens 377056 wrote:

    Svårt att inte älska vindsurfing när man bor 50 meter från pozo stenstrand och bara kan ta brädan och riggen under armen direkt från lägenheten och glida ner…

    Clemens, äckligt… håll sånt för dig själv… en annan försöker jobba här…
    Hoppas ni har det fint, blåser det nått?

    /Klang

  • filipl

    Medlem
    18 april, 2007 vid 06:48

    Foobar:

    Där fångade du verkligen något som jag har haft svårt att sätta ord på!

  • hellgren

    Medlem
    27 april, 2007 vid 21:16

    Det allra bästa är att man kan sitta här och läsa “förklaringar” från människor man aldrig träffat, som man kanske annars inte skulle haft ett dugg gemensamt med, och bara nicka till allt som skrivs. Inte en åsikt eller förklaring hittils har jag kunnat säga emot.

    Foobar, allt du säger om havet, med dig till 100%. Faktiskt så pass med dig att jag har tatuerat in vågor på ryggen (svin snygga ;)). Finns det nått mäktigare, vackare, mer harmonisk och samtidigt så dramatiskt som havet? Ända sedan jag var några månader gammal har jag dragits till havet. Det gick så lång att damerna på den lokala badstranden gick hem om jag inte var i vattnet, “då är det minsann kallt på riktigt om inte den pojken är i.”

    Det tråkiga med vindsurfing är att om man inte verkligen vill, och har tålamod att testa och lära sig. Så kommer man aldrig förstå tjusningen. Har försökt tvinga i en massa kompisar och prova med mina grejjer i hopp om att dom ska fastna precis som jag. Men kommer man aldrig upp och iväg så är det ju svårt att se tjusningen. Antar att man helt enkelt får skaffa vänner på stranden, man vill ju så gärna prata surf med någon.

    /Hellgren

  • wind-lover

    Medlem
    27 april, 2007 vid 21:53

    Det som får mig att surfa

    • Havet!!
    • Farten!!
    • spänningen ” hur ska det gå idag! “
    • Lära sig nya saker, träna!!
    • Alla underbara surfkompisar!!

    Helt otroligt bra beskrivningar ni har gjort i denna tråden. Precis så det är!! Håller med alla här! Även jag har haft sånna drömmar, fast jag skadar mig alltid hihi :smirk:

  • surfmeister

    Medlem
    27 april, 2007 vid 22:31

    För mig motsvarar windsurfing i vågor skogsskidåkning i knädjup nypuder där det även finns lite raviner, stup, klipblock etc. Man har en enorm hastighetskänsla pga skogen, man bestämmer precis hur radikal man vill vara, man kan navigera mellan hindren (=vågorna) eller hoppa ner för stupen, göra en najs “off-the-lip” mot ngn ravinvägg, man vet inte riktigt hur det kommer se ut bakom nästa träd, stup etc (=adrenalin) och det ger ett ENORMT leende på läpparna.

    För mig ger windsurfingen liksom skidåkningen en total lycka, alla bekymmer är fullständigt bortblåsta och den stunden man är på vattnet finns det inget annat. Jag liknar effekten med meditation. Hjärnan får helt enkelt en fantastisk behandling som liknar inget annat…….det är du och naturen i harmoni. Herregud vad jag blir sugen på att rippa, kan det inte blåsa snart?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad får mig att windsurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.