Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad fick jag för segel, egentligen?

  • kinetic

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 10:00

    Jester: Ja camberrotationen är inte den bästa, men rimlig om man har tillräckligt med nedhal (brukar köra mina P7 lätt underhalade, främst 7.9). 11.0 (2009!) roterar faktiskt bra med “korrekt” nedhal, som i mitt fall är 3 cm mindre än spec, bommen 5 cm kortare än spec…Skulle jag dra på ytterligare 3cm nedhal så kanske bommen stämmer, men vad är vitsen med att köra 11.0 om 40% av seglet “viker undan sig”? I fallet med 9.3 (2013) är rotationen OK, så länge nedhalet håller sig enligt spec, det är först när min förlängare trycks ihop som det blir tokigt, konstigt nog så fungerar seglet grymt bra trots ett “kollapsande” förlik? Problemet snart löst med en 40cm Xtender, hoppas jag. 7.9 (2010) har även den rimlig camberrotation. P7 utmärker sig på flera punkter: Design, o då menar jag “apperance”, få segel ser så goa ut som P7. Verkar vara hållbara segel, dock inte så lätta (2013 års segel är markant lättare än 2010 iaf). O sen så har vi punkten som gör att jag väljer P7: priset. Vilka andra etablerade segelmärken kan leverera ett segel av årets modell inkl RÄTT 100% kol mast för under 9000 inkl frakt? NP Evo V 9.5 kostar väl det dubbla om man skall ha både segel OCH rätt X9 mast. Sen att de snabba gubbarna betalar helt andra priser förstår jag, men så länge jag inte får samma, eller liknande priser, så håller jag mig borta från NP o övrig överprisade “märkessegel”. I mitt fall så är det inte utrustningen som är den begränsande faktorn, jag skulle inte vara snabbare med NP, o Daniel skulle säkert vara lika snabb med P7.

  • kapten-k

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 14:48

    Jag köper gaastra i tyskland. är väl samma priser som point7 ungefär… munziger designar vapor sen 2011

  • kevlarsjal

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 15:37

    “Vilka andra etablerade segelmärken kan leverera ett segel av årets modell inkl RÄTT 100% kol mast för under 9000 inkl*frakt?”

    Jag betalar inte så mycket för Tushingham.
    Intresserade? Hör av er.

  • kinetic

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 20:15

    Kevlar: Inte för att vara “sån”, men jag räknar inte “Tush” som ett etablerat inernationellt segelmärke. Tush är mer som Wallén när de tillverkade surfsegel, bra grejer men populärast i hemlandet så att säg. Om man bortser från de stora märken så är det Point-7 och GunSails som är rätt stora/etablerade o accepterade/kända även internationellt. Tush är säkert bra grejer men de tilltalar inte mig, om jag skall vara ärlig.

  • kevlarsjal

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 20:38

    Ok kinetic. Det är din åsikt.

  • kinetic

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 06:14

    Hm…Såg precis att Tush “sponsrar” GP3S så de är kanske inte så okända som jag trott*haha*. Vet inte vem som designar Tush men jag skulle inte bli förvånad om det är fortfarande (??) Ken Black, hade något protosegel (7.4 race med 2 eller 3 cambers, detta var 1990…) som han designat, men det var i min ungdom det. Seglet funkade bra, vad jag kan minnas.

  • andersbq

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 18:21

    Vi som seglar i många olika länder vet att varje land har “sina” märken. Det som vi i sverige tror är stora märken i världen när nödvändigvis inte det i andra länder. När vi tävla t ex i England så är det inte lätt att slå Tushinghamseglarna. Vilka segel som finns på resp marknad beror på distributörerna. I Sverige råkar det vara Simmer, North och NP som har starka kanaler.
    Det är säkert inga dåliga segel dina Point7, men det är alltid ändå gubben det handlar om i slutänden.

  • kinetic

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 19:12

    BQ: Håller med till 100%, gubben räknas mest. Dunken på Point-7, det vore nåt :).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 19:42

    Kinetic – Efter allt detta vill jag se Dig med Point-7 på Horsan eller vid Bruket i vinter. Du får skrota Din gamla vintertrasa och ta upp kampen med Trimmarn. Nästa vinter håller isen så Du slipper trampa igenom ett par hundra meter från land!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad fick jag för segel, egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.